ANTAL SERVON I IMAC MODELL!?!??

Started by paroos, 2011-02-13, 20:24:06

Previous topic - Next topic

paroos

I en av byggtrådarna här i forumet väcktes nyss en intressant fråga/debatt. Det gäller frågan om antal servon i våra modeller.
Idag har vi ju helt andra prestanda på servon än för några år sedan.

Huvud frågan är hur många servon skall man ha egentligen per roderyta???
Frågeställningen gäller främst 50cc och framförallt 100cc storlek modeller.
-Vad kör ni/planerar ni att köra?
-Hur har det funkat?
-Är detta en ren prestanda/funktionsfråga eller finns det säkerhetsaspekter?

Hade varit intressant att höra input från så många som möjligt!



//Patrick

IMAC-Sverige

Autopartner RC
Procar
//Patrick

IMAC-Sverige

------------------------------------------------
Team Autopartner RC
[Hitec-ExtremeFlight-Pilot RC-Biela-Powerbox-Secraft-DA]
//www.autopartner.se

paroos

Som jag misstänkte...inte helt lätt det här![:D]

//Patrick

IMAC-Sverige

Autopartner RC
Procar
//Patrick

IMAC-Sverige

------------------------------------------------
Team Autopartner RC
[Hitec-ExtremeFlight-Pilot RC-Biela-Powerbox-Secraft-DA]
//www.autopartner.se

Kalle_Flygare

Svårt fall doktorn grät!

Min tanke är lite som någon annan skrev om jag inte minns fel. ett servo i vardera höjd. ett starkt servo till sida samt 4skev servon för att fördela kraften med tanke på rodrets läng och storlek. Ett funkar bevisligen men kanske är det en fördel med dubbla? Vikten kan man spara in genom att köra mpx powerbox mottagare med deras strömbrytare eller liknande.

Vad tycker ni/tror ni om min tanke?

Blivande IMAC flygare!
 

Boie

Jåg tyckar det är ett gott topic. Jåg tror många - specielt nya i sporten - tyckar att det är en jungel når man skal välja gear.

Jåg har two eksemplar på hur jåg har ekviperet mina modellar. Det är dom som jåg har flugit med (har också en Sbach 100 cc som inta har flugit än.)

Hangar 9 YAK54 Carden
Motor: DL 50 m. MTW canister
Servon: 7955TG på alla ytar. (1 stk. pr. roder)
Ackar: 2 x 5S Eneloop NiMh 1 x 5 s Eneloop på tänding
Kill switch: Smart Fly Optic
Rx: Futaba 1049 9 channel 35 mHz PCM
MPI Miracle switch double batt

CARF YAK55SP 2,1 m
Motor: DL50 m KS65 canister
Servon: Samma som YAK54
Ackar: 2x 2S Life 2300 mAh, 1x 5S Eneloop 2000 mAh Nimh på tänding
Kill switch: Smart Fly Optic
Rx: Spektrum 9100 Power Safe



Member of the secret Knife Edge Brothers Society
Member of the secret Knife Edge Brothers Society

Henrik

Hej! Till 50cc så räcker det med 1 servo per roder om man använder typ jr 8711 eller hitec 7955,då är man säker att det kommer att fungera.När det gäller 100cc så måste det vara 2 per vinghalva.2 servon med sammanlagt 30kg dragkraft är bättre en 1 på 30kg till shevroderna!Sidroder och höjdroder funger bra med ett starkt servo när det gäller 50/100cc!

/Henrik
 

Kalle_Flygare

Lyfter upp tråden.

Detta är intressant. Kanske kan någon mer slänga in en rad?

Blivande IMAC flygare!
 

Lonsan

Har hört om åsikt från några tyska proffs.
De anser att huvudanledningen till flera servo per roderyta är den ökade precisionen det ger, speciellt på skevroderna där vridstyvheten inte alltid är så hög.

\"25 Nm club\"
MPX Royal Pro 16
PLETTENBERG
Hitec
Autopartner.se
Max 300 tecken, 272 återstår