Aspen Racing bensin

Started by Papmehl, 2012-09-30, 16:20:56

Previous topic - Next topic

Papmehl

Nån som har erfarenhet av att använda Aspen racing bensin? Jag kör idag på Aspen 2. 95 oktan kontra 102 oktan. Borde bli bättre. Vad tror ni?

// Mattias Papmehl-Dufay
-----------------------------------------
Hitec-3W-ExtremeFlight-Sebart
// Mattias Papmehl-Dufay
-----------------------------------------
Hitec - ExtremeFlight - Muller - DLE Engines
Team Pilot Autopartner RC

Skymic

Jag tror att Clarence testade denna, dock ej lika luktfri som Standard Aspen.

//Micke
IMAC-Sverige




//Micke


Thulin

Kört på 102 oktan under två år, inga driftstörningar på motorsidan. På effekt sidan möjligen mätbart, knappast märkbart. Det är i alla fall inte sämre. Inget är bättre än den svagste länken.....

Ulf
Autopartner RC
Extreme Flight Extra 300
Fly Gas Rc
Emcotec
Hitec
ZDZ

Aeroparts

Varför krångla till det. Motorerna oftast gjorda att gå på 95/98 okt.
Kör man Aspen så vinner man ju fördelen att den inte luktar.
Prestanda mässigt tror jag en riktig tuning, propeller samt avgassystem gör mer än just oktan höjningen.
/LOL

Papmehl

Tack för tipsen!

// Mattias Papmehl-Dufay
-----------------------------------------
Hitec-3W-ExtremeFlight-Sebart
// Mattias Papmehl-Dufay
-----------------------------------------
Hitec - ExtremeFlight - Muller - DLE Engines
Team Pilot Autopartner RC

Lonsan

quote:
Originally posted by Aeroparts

Varför krångla till det. Motorerna oftast gjorda att gå på 95/98 okt.
Kör man Aspen så vinner man ju fördelen att den inte luktar.
Prestanda mässigt tror jag en riktig tuning, propeller samt avgassystem gör mer än just oktan höjningen.
/LOL


Varför krångla till det ytterligare kanske skulle sägas. Tuna avgassystem, förgasare och testa igenom ett halvt dussin proppar är ju inte gjort i en handvändning. [:I] Fattar vad du menar.


Team Desire Power
MPX Royal Pro 16
MPX Royal Pro 9

PLETTENBERG Predator 50/6
PLETTENBERG Predator 30/8

Hitec
Autopartner.se
Max 300 tecken, 272 återstår

Aeroparts

Ja det är ju enklare att få till rätt propeller på elkärran.....eller batteri setup.....eller.....[;)][:D]
/LOL

Clarence

Hej,

Jag köpte 25 liter Aspen racing och testade för några år sedan (DA-100).

Nackdel: Det luktade mycket starkt. Om planen stått i bilen en stund fick jag vädra ur när jag skulle åka. Aspen 95 luktar ingenting.
Fördel: Märkte möjligtvis en lite lugnare tomgång. Annars märkte jag inte något.

Jag har sedan dess enbart kört med Aspen 95 pga att det inte luktar.

/Clarence
 

Lonsan

quote:
Originally posted by Aeroparts

Ja det är ju enklare att få till rätt propeller på elkärran.....eller batteri setup.....eller.....[;)][:D]
/LOL


Ja, det är rena barnleken faktiskt, bara man kan räkna och har ett sjukt långt tålamod när man kommer fram till att man behöver något som faktiskt ännu inte finns att köpa[:I]


Team Desire Power
MPX Royal Pro 16
MPX Royal Pro 9

PLETTENBERG Predator 50/6
PLETTENBERG Predator 30/8

Hitec
Autopartner.se
Max 300 tecken, 272 återstår

Kent

Förstår ingenting, bensin som luktar så gott.

Barry CO
Barry CO
Valter Johansson
Tele Pilot
Tel: 0709165767

Lonsan

Tja, kan ju vara effekten av att du luktat för mycket på bensin... ;-)

Team Desire Power
MPX Royal Pro 16
MPX Royal Pro 9

PLETTENBERG Predator 50/6
PLETTENBERG Predator 30/8

Hitec
Autopartner.se
Max 300 tecken, 272 återstår

flygrc

quote:
Originally posted by Papmehl

Nån som har erfarenhet av att använda Aspen racing bensin? Jag kör idag på Aspen 2. 95 oktan kontra 102 oktan. Borde bli bättre. Vad tror ni?

// Mattias Papmehl-Dufay
-----------------------------------------
Hitec-3W-ExtremeFlight-Sebart



För att dra nytta av det högre oktantalet behöver du minska förbränningsrummet.
Jag är rätt så övertygas om att det är ren placeboeffekt om man märker skillnad mellan 95 okt och 102 oktan på en motor som är byggd för 95an eller lägre.
 

Aeroparts

Man lär ju märka det i plånboken om inte annat...[xx(]
/LOL

Papmehl

Håller med Lennart :) blir nog till att fortsätta med vanliga Aspen soppan ett tag till :)

// Mattias Papmehl-Dufay
-----------------------------------------
Hitec-3W-ExtremeFlight-Sebart
// Mattias Papmehl-Dufay
-----------------------------------------
Hitec - ExtremeFlight - Muller - DLE Engines
Team Pilot Autopartner RC