PilotRC Extra 300 88\" från AutopartnerRC

Started by paroos, 2011-02-22, 23:57:21

Previous topic - Next topic

Lonsan

Från trådstart till provflygning på en enda sida...börjar känna att jag också snart skulle behöve en äkta ARF...

\"25 Nm club\"
MPX Royal Pro 16
PLETTENBERG
Hitec
Autopartner.se
Max 300 tecken, 272 återstår

harley007

Grattis till premiären!

Team NORDIC-HOBBYTECH.COM
//Jesper
Team Nordic-Hobbytec

Samuel

 

paroos

Pimpning pågår...[}:)][8D]

Image Insert:

84.74 KB

//Patrick

IMAC-Sverige

www.autopartner.se
www.procar.se

PilotRC-Spektrum-Hitec-DA-MTW
//Patrick

IMAC-Sverige

------------------------------------------------
Team Autopartner RC
[Hitec-ExtremeFlight-Pilot RC-Biela-Powerbox-Secraft-DA]
//www.autopartner.se

paroos

Även underbara Extran fick sig en liten pimpning ikväll...[^]

Image Insert:

66.24 KB

//Patrick

IMAC-Sverige

www.autopartner.se
www.procar.se

PilotRC-Spektrum-Hitec-DA-MTW
//Patrick

IMAC-Sverige

------------------------------------------------
Team Autopartner RC
[Hitec-ExtremeFlight-Pilot RC-Biela-Powerbox-Secraft-DA]
//www.autopartner.se

paroos

#20
Jahapp, ca: 60 flygningar nu och jag är helnöjd med kärran och hur den flyger.
Var ute idag och gjorde några pass, hade tur!
Flygning nr.1, mitt i njutandet (av att ha min DX8 igen) så säger Jonas Brauer lite försynt:
-Du borde nog landa nu
-Va!?! Säger jag och RPM
-Någonting lämnade precis din kärra...
[B)]
Jag märkte inget på flygningen och gjorde ett par låga fly-bys, först såg vi inget, hade teorier om fågel kollisioner, blänkte till, kanske krock med litet UFO!? Sedan alla i en mun: Spinnern!!
Jaha...[:(!] Spinnern sköt iväg sig nånstans ut i åkern.
Trist, det var en fin alu spinner.
Visade sig att centrum bulten knäckts på två ställen ganska långt in i axeln.
Flax i oflaxet så gick det bra, som ni vet är det slumpen och en spinner som lämnar kan lika gärna slå sönder planet nånstans. Klarade sig med ett hack i proppen.
RPM fick efter lite kämpande skruvat ur den del av bulten som satt i axeln.
Okej, flyger vidare, flygning nr 2.
Major Svensson står och njuter av min flygning och crispa snappar, men under inflygningen kommer han med raska steg:
-Vad i [}:)] är det som skramlar!?!?! (lite kapten haddock style)
-Skramlar? (undrar vi andra 3 i pilotrutan)
-Det är hjulen säger jag, ingen fara det är lungt.
-Hmmm fnyser Haddock, förlåt! Majoren, inte övertygad.
Väl intaxad i depå upptäcker jag dock vad som Jörgen hört!
Piloten har fått nog, slitit sig ur sätet, kravlat bak i kroppen och hängt sig i sidroder wires...[xx(] Han orkade väl inte mer antar jag?
Tur igen, inget trasigt.[^]
Flygning 3...gick allt utan problem!![8D][:D]

Over and out!

//Patrick

IMAC-Sverige

www.autopartner.se
www.procar.se

PilotRC-Spektrum-Hitec-DA-MTW
//Patrick

IMAC-Sverige

------------------------------------------------
Team Autopartner RC
[Hitec-ExtremeFlight-Pilot RC-Biela-Powerbox-Secraft-DA]
//www.autopartner.se

Lonsan

Skönt att det gick väl...men återigen, grundorsak=dessa vibrerande +%@!@\" 2-taktare.
Fantastiskt att den ackumulerde erfarenhets och kunskapsbas som nu finns inom detta område fortfarande
inte räcker till för att förebygga
incidenter av denna art. Eller är det bara att inse, konceptet 2-t
på ett magert dimensionerat IMAC-plan är dömt att dö förr eller senare av vibrationsskador?

\"25 Nm club\"
MPX Royal Pro 16
PLETTENBERG
Hitec
Autopartner.se
Max 300 tecken, 272 återstår

paroos

quote:
Originally posted by Lonsan

Skönt att det gick väl...men återigen, grundorsak=dessa vibrerande +%@!@\" 2-taktare.
Fantastiskt att den ackumulerde erfarenhets och kunskapsbas som nu finns inom detta område fortfarande
inte räcker till för att förebygga
incidenter av denna art. Eller är det bara att inse, konceptet 2-t
på ett magert dimensionerat IMAC-plan är dömt att dö förr eller senare av vibrationsskador?

\"25 Nm club\"
MPX Royal Pro 16
PLETTENBERG
Hitec
Autopartner.se



Ledsen att behöva göra dej besviken Kalkyl...men:
1. Jag anser inte att våra \"IMAC-plan\" är magert dimensionerade. Ex. denna Extra är mycket välbyggd och kommer säkert att hålla ihop i många hundratals flygningar. Läser ibland på FG om killar som har 500, ja tom uppemot 1000 flygningar med liknande träkärror i komb. med bensin motorer.
2. Inget av det som hände igår kan tillskrivas vibrationer från motorn, som för övrigt inte går så hårt och spinner som en katt.
2A. Spinner bulten verkade vara av lite undermålig kvalite, kanske försvagad redan och orsaken var nog att den var för hårt spänd. Alt. för löst. Om spinner konen börjar röra sig och till slut rör propp bladet, tja sedan går det fort...pang så skjuvar bulten av.
2B. Piloten lossnade pga G-krafter, sannolikt i en av många snappar. Han var epoxyad på canopy golvet. Då pilot figurens massa blev för stor under höga G så slets den av pga att golv materialet var för poröst. (fix=skära bort detta material och limma honom på en bit plywood, i sin tur epoxyad i canopyns trä konstruktion)

Igen, ledsen att inte kunna bidraga med \"vatten på kvarnen\"...[^]


//Patrick

IMAC-Sverige

www.autopartner.se
www.procar.se

PilotRC-Spektrum-Hitec-DA-MTW
//Patrick

IMAC-Sverige

------------------------------------------------
Team Autopartner RC
[Hitec-ExtremeFlight-Pilot RC-Biela-Powerbox-Secraft-DA]
//www.autopartner.se

brauer

quote:
Originally posted by paroos
2B. ... sannolikt i en av många snappar.


[:I]
 

paroos

quote:
Originally posted by brauer

quote:
Originally posted by paroos
2B. ... sannolikt i en av många snappar.


[:I]



Njae...säkert en av mina egna.
Måste ha varit pilot på plats när du flög intermediate...[;)]

//Patrick

IMAC-Sverige

www.autopartner.se
www.procar.se

PilotRC-Spektrum-Hitec-DA-MTW
//Patrick

IMAC-Sverige

------------------------------------------------
Team Autopartner RC
[Hitec-ExtremeFlight-Pilot RC-Biela-Powerbox-Secraft-DA]
//www.autopartner.se

Lonsan

#25
OK, konstruktionen bra men ett dåligt material eller montage smög sig in gällande spinnern.
Inget som erfarenhet eller kunskap kunde fånga? Kanske inte. S..t happens. Undra så smått varför en viss QQ-mackapär tappade motorn (nästan) nyligen. Hade nog inte med vibrationer att göra...?
Förresten, ända sättet att öka massan på ett objekt är att driva upp det i relativistiska hastigheter, såå fort går väl ändå inte dina snappar? :-D

Tack för all bensin på brasan du ger mig ;-)
Max 300 tecken, 272 återstår

Rimsby

Kul att du nämde min Yak Pontus, så slapp jag göra det själv, väntar nu med spänning på svaret.......[8D]
 

Aerobat

Bara min enkla uppfattning...

Bensin 2 takt = vibrationer = att prylar slits och därmed går sönder fortare mer än om man än om man motoriserar med el (som av naturliga skäl vibrerar mindre). Går en spinnerbult av är det vibrationer+ev undermåligt material/defekt som oftast är orsaken. Piloten kan lossna av en mängd olika skäl.

Sen finns det ju andra fördelar med bensin 2T som gör att jag använder dem, men vibrationerna räknar jag som ett stort minus.
Mvh Ulf

paroos

På domarkursen senast berättade Rolf om mätningar gjorda på RC modeller, en snapproll kunde belasta 15G!
Om pilotens huvud väger 100g vid 1G, så väger det alltså 1,5kg i en snapp samtidigt som det bryter i materialet.
I mitt fall hade jag alltså limmat 1,5kg vikt på en porös frigoliskiva. Belastningen slet av piloten då frigoliten inte höll.
Detta var en Q&D snabblösning för att få piloten på plats över Tidaholm. Att han skulle lossna förr eller senare räknade jag med.
Nu skall han i mer permanent på plywood.

Att vibrationer hade med detta att göra är högst osannolikt.

Ang spinnern så var den troligen precis lite för löst spänd. Jag har fått bannor från mina kolleger för att jag tidigare spänt för hårt.
Konen har rört sig i sidled och till slut träffat bladet, sedan går det som sagt fort i ett negativt förlopp.
Vibrationer, visst. Dock tillskriver jag detta felaktigt handhavande.
I kombination med att vi inte har något riktigt tillförlitligt sätt att montera våra RC spinners. Därav väljer ju många att inte köra med spinner, just för att det klabbar.

Okej, kanske du fick nåt litet stänk på kvarnen, men det har torkat nu![^]

F.n. är bensinmotor konceptet vida överlägset el-drift, vilket fler och fler el flygare inser när de skaffar större maskiner.

//Patrick

IMAC-Sverige

www.autopartner.se
www.procar.se

PilotRC-Spektrum-Hitec-DA-MTW
//Patrick

IMAC-Sverige

------------------------------------------------
Team Autopartner RC
[Hitec-ExtremeFlight-Pilot RC-Biela-Powerbox-Secraft-DA]
//www.autopartner.se

Lonsan

Nä du, det är bara kunskap och erfarenhet som brister, eftersom detsamma är mycket större gällande 2t bensin inom IMAC så känns det ju som ett tryggt val.. Inom etablerade klasser som F3A så är el i stor majoritet sedan länge.

F=m*a
E=mc^2

En sak som jag funderar på, hur
kan Q&D lösningar få förekomma i dina maskiner???

\"25 Nm club\"
MPX Royal Pro 16
PLETTENBERG
Hitec
Autopartner.se
Max 300 tecken, 272 återstår