Main Menu

Ännu en...

Started by Aerobat, 2011-02-24, 20:24:45

Previous topic - Next topic

paroos

Trist[xx(], detta var min farhåga och varför jag är skeptisk till hydemount som ju dämpar vibr. väldigt mycket, bra!, men samtidigt tillåter motorn att också röra sig väldigt mycket. Tricket måste vara att installera dämperiet så att det kan röra sig lika mycket som motorn för att unvika brytkrafterna. Finns väl tyvärr ingen enkel lösning på det f.n.
Jänkarna kör ju oftast med kravallentuten så de har ju inte samma problematik...förutom att de får skrika till varandra i pilotrutan![:D]



//Patrick

IMAC-Sverige

www.autopartner.se
www.procar.se

PilotRC-Spektrum-Hitec-DA-MTW
//Patrick

IMAC-Sverige

------------------------------------------------
Team Autopartner RC
[Hitec-ExtremeFlight-Pilot RC-Biela-Powerbox-Secraft-DA]
//www.autopartner.se

Gullberg

Hej Ulf,
Det var ju trist.....[:(]
Återstår att se om jag får samma problem med mitt Secraft fäste???
Motorn är inte startad än, men den kommer förmodligen att röra sig mindre jmf med ditt, men klar risk för problem där med....

//Gullberg
Krill Yak 55M 33%
Krill Ultimate 300KS 39% MK1
CARF Extra 300SC 41%
EF Extra 300 85"
DA / DLE / GP
Jeti DS 24

Lonsan

Kanske inte så mycket att hänga läpp för...mitt intryck var faktiskt
,när jag tänker tillbaka, att både motor OCH flygplan ruskade
ganska ordentligt med den där hyde-pucken. Så förutom att
det såg [}:)]-ligt cool ut med en motor som levde runt
när man varvade, gjorde det så mycket skillnad? Avvaktar
hard-mount rapport.

\"25 Nm club\"
MPX Royal Pro 16
PLETTENBERG
Hitec
Autopartner.se
Max 300 tecken, 272 återstår

Skymic

#33
Hej!

Pratade personligen en lång stund med Claus Krumscheid på mässan i Karlsruhe.
Han sa bestämt att man EJ skall montera flexkrökar med gummiupphängning.



//Micke

AUTOPARTNER RC
Futaba
3W Power



//Micke


Aeroparts

quote:
Originally posted by Aeroparts

Grattis Ulf, till fin maskin.
Skall med stort intresse följa om krökarna håller för det ser ju lovande ut med HYDE fästet.
/Lennart


Detta var tänkt som en liten hint...synd att det inträffade.
/Lennart

Henrik

Hej
Ena flexkröken till min sukhoi pajade igår o jag har 2 par ljuddämparfästen med 4 silikonbitar(MTW)till varje ljuddämpare,en i framkant o en i bakkant.Är det som försört kröken eller har jag bara otur att den pajat.Det låg en beskrivning med krökarna att det måste vara 2 ljudämparfästen annars håller dom inte.

/Henrik Karlsson
 

Aerobat

#36
Om man inte testar får man inget veta.[;)]
Synd att det inte finns bra fästen till headers och kannor.

Familjen Krumscheid håller redan på att smida mina nya headers. Men jag kommer att hårdmontera motorn tills vidare.

Svar till...
Jonny: tror inte du får samma problem eftersom det var den stora vridrörelsen som var problemet för mig. Ditt fäste medger inte sådan rörelse.

Micke: Ja, jag hade talat med Klaus, men bestämde mig ändå att prova.

Henrik: Jag har enbart använt KS flexheaders och monterat kannorna med gummihängda KS komfortmount. Det har funkat utmärkt (utom nu alltså).

PS. Den här kärran har på 10,5 flygningar varit ute för en del. En dag ska berätta historien om de \"löst\" monterade ackarna[;)].
DS.
Mvh Ulf

Mikael_Ingemarson

Hej

Min uppfattning är att man bara ska ha ett ljuddämparfäste och inga flexkrökar.

Image Insert:

39.71 KB
Image Insert:

42.84 KB

Har kört så här i tre olika kärror i fyra år utan problem.

//Mikael


paroos

quote:
Originally posted by Henrik

Hej
Ena flexkröken till min sukhoi pajade igår o jag har 2 par ljuddämparfästen med 4 silikonbitar(MTW)till varje ljuddämpare,en i framkant o en i bakkant.Är det som försört kröken eller har jag bara otur att den pajat.Det låg en beskrivning med krökarna att det måste vara 2 ljudämparfästen annars håller dom inte.

/Henrik Karlsson



Jag tror det blir för stumt...och krökarna får ta alla vibrationer/brytkrafter. Den där beskrivningen verkar skum, fattar inte hur de tänker?!
Sedan verkar ju de här nya krökarna från KS väldans sköra...undrar om de testat dem ordentligt?
Tittar man på de stora ex. 3W så rek. de ett bra fäste placerat på cannisterns TP. Jag har också alltid kört som Mikael visar och aldrig haft problem...
Säger bara KS Komfortmounts, det bästa som hänt dämperiet på länge...![^]

//Patrick

IMAC-Sverige

www.autopartner.se
www.procar.se

PilotRC-Spektrum-Hitec-DA-MTW
//Patrick

IMAC-Sverige

------------------------------------------------
Team Autopartner RC
[Hitec-ExtremeFlight-Pilot RC-Biela-Powerbox-Secraft-DA]
//www.autopartner.se

paroos

quote:
Originally posted by Mikael Ingemarson

Hej

Min uppfattning är att man bara ska ha ett ljuddämparfäste och inga flexkrökar.

Har kört så här i tre olika kärror i fyra år utan problem.

//Mikael





Tror inte flexkrökar är problemet...men att det är problem med just KS nya flexkrökar!
Jag har flexkrök i lill Extran, verkar 100% bra.
Har kört \"Kines-flexkrök\" ca:200 flygningar i AA Extran och Ultin utan problem.
I Uffes fall var det ju motorns hula hula som knäckte och i Henriks fall sitter nog cannistrarna för bra och kan inte vibrera med i takt med motor o krökar. Motorn slår och dämparna sitter stumt, däremellan sitter den stackars kröken...

//Patrick

IMAC-Sverige

www.autopartner.se
www.procar.se

PilotRC-Spektrum-Hitec-DA-MTW
//Patrick

IMAC-Sverige

------------------------------------------------
Team Autopartner RC
[Hitec-ExtremeFlight-Pilot RC-Biela-Powerbox-Secraft-DA]
//www.autopartner.se

paroos

PS
Hyde Mountet verkar vara en bra ide, men som det ser ut på filmen tycker jag att gummit är väldans mjukt och tillåter för mycket rörelse. Lite hårdare gummi sen kanske det hade blivit \"lagom\"?
DS

//Patrick

IMAC-Sverige

www.autopartner.se
www.procar.se

PilotRC-Spektrum-Hitec-DA-MTW
//Patrick

IMAC-Sverige

------------------------------------------------
Team Autopartner RC
[Hitec-ExtremeFlight-Pilot RC-Biela-Powerbox-Secraft-DA]
//www.autopartner.se

Aeroparts

I min värld finns det ingen möjlighet att den hårda tunna rostfria plåten i dessa krökar skall hålla utan att utmattas med så mycket rörelse de måste följa motorns rörelse.
Sedan är det förmodligen bara så att ordet Flexkrök INTE betyder att den skall Flexa utan att den går att böja lättare än en stel vid installation den uppfattningen fick i alla fall jag av KS representant.
KS andra \"Flexkrök\" typ dusch slang kanske går ett tag med rätt installation eller teflontejp runt.
Nä en bra stel eller MTW knuckle headers med rätt upphängning är tycker jag det mest fungerande. Enda nackdelen är om man behöver ändra sidriktning då kan det krångla till det lite ( i alla fall för oss som har 400 mm långa headrar, fast det är ju bara att sätta motorn rätt från början[;)])
/Lennart

Aerobat

Jag tror Lennart har helt rätt. Och KS flexheader är, som Lennart säger inte gjorda för att fjädra utan har 2 leder för att böjas (flexibelt) till rätt riktning.
Tror inte KS har några problem med dessa. Jag har som sagt gjort ett par hundra flygningar utan problem.
Mvh Ulf

Lonsan

quote:
Originally posted by Aeroparts

I min värld finns det ingen möjlighet att den hårda tunna rostfria plåten i dessa krökar skall hålla utan att utmattas med så mycket rörelse de måste följa motorns rörelse.
Sedan är det förmodligen bara så att ordet Flexkrök INTE betyder att den skall Flexa utan att den går att böja lättare än en stel vid installation den uppfattningen fick i alla fall jag av KS representant.
KS andra \"Flexkrök\" typ dusch slang kanske går ett tag med rätt installation eller teflontejp runt.
Nä en bra stel eller MTW knuckle headers med rätt upphängning är tycker jag det mest fungerande. Enda nackdelen är om man behöver ändra sidriktning då kan det krångla till det lite ( i alla fall för oss som har 400 mm långa headrar, fast det är ju bara att sätta motorn rätt från början[;)])
/Lennart



Jag tror att den där flexslange skulle kunna jobba även dynamiskt
men att man måste tänka på ett annat sätt när man konstruerar headern.
Jag anser att man först ska göra en stel bit från utblåset inkluisve
alla kraftigt krökta delar. Sen ska man sätta en lång flexslang hela vägen fram till anslutningen till kanistern. Denna bit bör då får då en mjuk
S-form, helst inte skarpare böjar än att det ligger inom den elastiska
förmågan för slangen, behöver den böjas plastiskt så är man inne och
påverkar materialets utmattningsegenskaper.
Just att det blir en S-form och inte bara en lång, svag böj är att föredra då det ger fler frihetsgrader och tar bort spänningskoncentrationerna från ändarna av slangen.
Kanistern ska sen, precis som allmänt föreskrivet, hängas upp
något elastskt (för vridning speciellt) i sin tyngdpunkt.
Jag skulle dessutom vilja föreslå att den har ytterligare ett
löst stöd i framkant, runt inloppsröret. Detta stöd ska i
normalfallet inte vara i kontakt utan funka som en begränsare
av amplituden vid resonansfrekvenser.

\"25 Nm club\"
MPX Royal Pro 16
PLETTENBERG
Hitec
Autopartner.se
Max 300 tecken, 272 återstår

Henrik

En trasig krök är nog ganska lindrigt[:)]

http://www.youtube.com/watch?v=nrZqXCOmq4Q&feature=related

/Henrik Karlsson