Renovering/återfall GP Yak 54

Started by Spitfiremagnus83, 2011-03-03, 20:29:01

Previous topic - Next topic

Spitfiremagnus83

Hej alla!

Innan jag berättar om vad tråden ska handla om så får jag presentera mig själv!

Jag heter Magnus Göransson och är ursprungligen från Ängelholm men bor numera i Malmö med min sambo Hanna.

började flyga runt 2007 med en liten trainer som sedan fortsatte till en calmato sports och lite annat i .40 storlek. Suget efter en större kärra infann sig och jag köpte mig en Great Planes Yak från deras performance serie. Jag hade lärt känna Andreas Rimsby sedan tidigare, och han var under stor hjälp när det kom till att bestycka Yaken. Det blev en del samtal om servostorlekar, strömförsörjningar osv.

Yaken fick en DL-50 i nosen och premiären fortlöpte i HBG. Kommer fortfarande ihåg att Herr Roos kom fram och sa att det var den gladaste premiärflygning han sett. Jag formligen sträckte upp händerna i luften och skrek av glädje. Så många timmar av nervositet och ångest hade betalat sig. Det var precis som Andreas sa, \"ta det lugnt, det är som en stor trainer, ha bara lite fart på grejerna så händer inte något\". Han hade rätt, den var snäll.

Nu tänkte jag göra en satsning på IMAC, tränade basic hemma på fältet i Ängelholm.

Men sedan hände det grejer... Jag arbetade som tryckare på ett tryckeri vid den tiden och helt plötsligt var jag övertalig. Jag fick sluta. Det gick en tid och sedan fick jag anställning som presonlig assistent på en skola i min hemmahåla Magnarp. Jag kom underfund med att det var det här jag ville göra. Sagt och gjort, jag sökte in på Lärarutbildningen och helt plötsligt så var man i Malmö, träffade en underbar tjej och blev sambo. Gick dessutom på en utbildning och utbildar mig till det som jag vill bli, Lärare.

Någonstans i allt det här svalnade mitt intresse för modellflyg. Tills för ett tag sedan då jag började få lust igen. började kolla på Rcflyg.se och här. Nu skulle det flygas igen!

Min Yak har mer eller mindre bara stått hemma hos mina föräldrar och inte fått speciellt mycket kärlek.
Motorn startade i förra veckan, mest bara för att se om kinesen i nosen fortfarande fungerade. Och det gjorde den, med besked!

Den här tråden kommer handla om en uppstädning/renovering av en modell som har stått ett tag.

Får se vad som händer på vägen, målet är att bli medlem I malmömodellflygklubb snarast, och börja flyga. Kanske (med stor reservation) blir en comeback i Basic endagars, men vi får se.

Håll tillgodo, bilder och mer info kommer i morgon, nu ska det läsas \"grundläggande aretmetik\" inför en tenta den 21 mars.

Mvh

Magnus
 

Spitfiremagnus83

Hittade faktiskt en bild från premiären!
 

imacse_peter

Välkommen tillbaka Magnus,

Jag tror det var samma dag som jag hade nypremiär på min Extra (RIP). Du syns här i alla fall inför en start...



// Peter Schmidt

AutoPartner RC
// Peter Schmidt

Spitfiremagnus83

Tack Peter! Jo men kolla där i bakgrunden, visst är det jag! Har du fler bilder från den dagen?
 

Spitfiremagnus83



Image Insert:

76.5 KB

Såja! Middagsbordet får fungera som byggbord!



Image Insert:

83.86 KB

Det är nog tur att man inte har större kärra än en 50cc....



Image Insert:

81.04 KB

Skitigt, här får jag gå loss med putstrasan!



Image Insert:

70.57 KB

Lite skador som ska lappas. Kan jag köra med det \"vanliga\" strykjärnet som finns i hushållet? Ett klädselstrykjärn känns så dyrt...


Nu är det bara att börja. Kommer mera när arbetet fortskrider!
 

Rimsby

Kul att se att du hittat tillbaks Magnus!![:)]
 

Spitfiremagnus83

Tack Andreas! Det känns kul! Sitter ju faktiskt lite av dina gamla grejer i denna! Både skev och höjd servona är köpta av dig. Thailand göttigt?
 

Mikael_Ingemarson

quote:
Det är nog tur att man inte har större kärra än en 50cc....





Image Insert:

30.57 KB
Jag byggde min 100cc YAK på matsalsbordet för några år sedan.

//Mikael

Spitfiremagnus83

Såja! Nu har det hänt lite grejer på renoveringsfronten!

När kärran var relativt ny skulle jag en solig söndag köra med den till fältet för en heldag. På väg ut från garaget så tänker jag mig inte för och smäller in sidorodret i garageporten. Ett stort jack blir resultatet. Det blev ingen flygning den dagen utan reperation istället.

Jag hade köpt samma klädsel som det stod i manualen, men det blev en ändå en kulörskillnad. Som gammal tryckare har jag stört mig på detta varenda gång jag sett kärran, men inte haft ork att rätta till det. Förrän nu!

För att inte få så markant kulörskillnad har jag beslutat mig att klä om hela sidorodret, ialla fall den blå kulören. Visst kommer det eventuellt bli en skillnad mot resten av kroppen, men jag tror inte den kommer uppfattas som lika markant.

Så här kommer lite bilder på operationen!


Image Insert:

80.1 KB

Jag beslutade mig att klä om cockpitdelen också. Den hade ett par jack och bulor den med.



Image Insert:

81.81 KB

Tog det vanliga hemmastrykjärnet och den fungerade perfekt. Nosen perfekt för små detaljer, och lade man sedan en kökshandduk under och drog på lite värme blev det ett fullgott resultat!



Image Insert:

77.02 KB

Måste givetvis firas med ett glas Zoegas!



Image Insert:

82.41 KB

Här ses den gamla reperationen.



Image Insert:

77.29 KB

Hela sidorodret är plankat med balsaflak, men jag hade inte tillgång till det när jag gjorde den föregående reperationen. Det har jag dock nu!



Image Insert:

72.96 KB

Rodret strippat från klädsel och olyckshärden attackerad!
 

Spitfiremagnus83



Image Insert:

76.77 KB


Ena sidan klar! Blev överförväntan!



Image Insert:

78.41 KB

Andra sidan klar. Nu ska bara epoxyn som jag använde få stelna ordentligt sedan ska jag gå över med slipklossen och slutligen kommer lite ny fräsch klädsel på.

Fortsättning följer!
 

Spitfiremagnus83

Så heter det REPARATION och inte reperation. Ursäktar stavfelet.
 

Spitfiremagnus83

quote:
Originally posted by Mikael Ingemarson

quote:
Det är nog tur att man inte har större kärra än en 50cc....





Image Insert:

30.57 KB
Jag byggde min 100cc YAK på matsalsbordet för några år sedan.

//Mikael




Där ser man! Då har jag ingen ursäkt för att inte köpa större i framtiden!
 

Spitfiremagnus83



Image Insert:

76.24 KB

Reparerat en liten skada på höjdrodret. Glömde dessvärre ta \"före\" bilder. Men den blev bra!



Image Insert:

74.67 KB

Sidorodret är färdigklätt. Lite knepigt var det allt, men blev bra.



Image Insert:

81.99 KB

Nu kommer vad som återstår. Sista flygningen innan kärran ställdes in slutade med en liten olycka. Kåpan lossnade från sin limning och flög fram mot proppen, som skalade av lite färg och glasfiber. Detta ska nu fixas till.



Image Insert:

77.12 KB

Här är den \"största\" skadan.



Image Insert:

78.94 KB

Jag har också i något svagt ögonblick råkat trampa på hjulkåpan och den har spruckit. Ska dessutom ge dessa ny färg, tycker att vitt harmoniserar bättre med kärran än de vinröda som den nu har.


Frågan är hur jag ska bära mig åt. Jag funderar på att bara lägga tunt med epoxy i sprickorna/hålen och sedan bygga som om epoxyn vore spackel. Flera tunna lager som får torka ordentligt emellan lagerna.

Tror ni detta är rätt väg att gå? Har verkligen begränsad erfarenhet när det kommer till glasfiberplastning.

Jag kommer dessutom inte kunna att återskapa lackmönstret på motorkåpan utan tänker maskera en ring längst fram och lackera den vit. Hoppas detta kan bli bra. Spinnern är vit och tror detta kan se bra ut.

Fyll gärna på med lite tankar!
 

Rimsby

Flitets lampa lyser i studentlyan märker jag, riktigt skoj professorn! Ska bli kul och se dig på fältet i Ängelholm på vårkanten när du nöter basprogrammet iförd din sedvanliga manshesterkostym!
 

Spitfiremagnus83

Du får ta dig ner till malmö också, kommer känna igen dig direkt i dina fristadsbrallor.