EXTRA 300 125\" från ExtremeFlight / Autopartner RC

Started by Aeroparts, 2011-03-16, 18:03:09

Previous topic - Next topic

Aeroparts

En vacker[8D]Mars dag, faktisk den internationella kvinnodagen till ära,[B)]
blev vi ägare till den största skapelsen från Extremeflight RC.
Närmaste hobby handlaren som saluförde skapelsen var AUTOPARTNER RC
i Eskilstuna så dit gick färden med släp och allt.
De gigantiska kartongerna passade bra på släpet då den längsta
var 2565 mm långa och släpet 2580 mm så, någon surrning var det inte tal om.

Image Insert:

75.41 KB

Nä nu få vi suga lite på tråden....äh grunkan som roterar rosetten har ni ju redan sett så den får ni se igen.

Image Insert:

52.25 KB

MVVS 152:an som fabriken snällt tyckte att Carl skulle ha
eftersom de lovat detta om han vann 2010 IMAC CUP.
Vissa står för vad man lovat. Imponerande
För att vara riktigt svenska så är maskinen Gul&Blå.
Och jag misstänker att vi skaffade den för att jag inte ska riskera att förstöra min känsliga hy[xx(]genom att vara ute ur garaget i vår solen.
/Lennart

Och med detta så får vi väl se om vi skapat ännu en "gigant tråd"[:D][:D]

to be continued..

Henrik

Karl med en 125 extra blir nog helt kanon.Får ni ihop den till denna säsong?Eller kör ni vidare med 110 yaken.Ser även att 152an har lika konstruktion som mvvs 116 som ni fick problem med förra säsongen.Fick ni ordning på den tillslut?Önskar er all lycka med nya projektet!


Mvh:Henrik Karlsson
 

Aerobat

Man får väl motvilligt gratulera till den fina kärran. Men livet blir lite surare för oss andra nu[xx(]


PS. Lennart. Jag fattar inte vad du ska ha 152:an till?
DS.

Krill Models
Spektum RC
Hitec Servon
och motorer från Desert Aircraft så klart!

Mvh Ulf

//www.krill-model.com/eu/en/
//www.autopartner.se/
//www.procar.se
Mvh Ulf

Lonsan

Aj aj aj, nu slår ni mig med 10 mm på spännvidden[:(!]
(man kanske skulle lägga in 5 mm spacers i vingrötterna...)

Men jag kommer att ta mest plats i skyn ändå med 1,9 m2 vingyta
och göra djupaste fårorna i gräset också med mina 22 kg [:D][:D]

Det blir i alla fall en FEEET IMAC-säsong i år[:p]

Fett grattis!
Kör in motorn väl[;)]

25 Nm club
Max 300 tecken, 272 återstår

Skymic

Nu skall vi se, den är väl 318 cm i spännvidd och 311 cm lång.
Infällda roder på alla ytor, en riktig IMAC Killer.
Sväljer allt från 150-220cc.
Hamnar runt 20 kg vilket ger en bra vingbelastning för IMAC.
[}:)][:p][:)]

//Micke

AUTOPARTNER RC
Futaba
3W Power



//Micke


paroos

Gött mos grabben!![8D]
Tro nu inte ett ord av vad farsguben kommer att mumla om när han vill börja snida...[|)]
Den går t.o.m. att få i luften på 3 dagar!!!
http://www.flyinggiants.com/forums/showthread.php?t=62292&page=2

[:D][8D]

Ses på fredag?

//Patrick

IMAC-Sverige

www.autopartner.se
www.procar.se

PilotRC-Spektrum-Hitec-DA-MTW
//Patrick

IMAC-Sverige

------------------------------------------------
Team Autopartner RC
[Hitec-ExtremeFlight-Pilot RC-Biela-Powerbox-Secraft-DA]
//www.autopartner.se

Lonsan

Ja, och tydligen tar det bara 15 sekunder att köra in en 2-taktare enligt helt färska rön (!?) [:D] På, på, på!

PS. Det tar i alla fall en sisådär 10 000 - 100 000 varv att köra in ett kullager om det nu sitter sån\'t i motorn...[:D]

25 Nm club
Max 300 tecken, 272 återstår

Aeroparts

#7
Efter att ha suttit ett antal timmar i högvärdiga segelflygplan känns den här ganska komfortabel.
Den är STOOOR.
Nu gäller det att fila till en passande Guuuubee också,Yaken har ju en Crazy Ivan så det får väl bli en Fritz med schmetterling
öron[:)]

Image Insert:

69.73 KB

Du har rätt Micke den är uppmätt till 3180mm.

152:an får RE3 pipor och 375 mm MTW knuckle headers, sedan plockar vi väl lite från servo förrådet och stoppar i MPX prylar för resten, efter att ha pratat med denna trevliga herre MM som flyger en likadan maskin med den utrustningen. Tyvärr fick han välja en annan motor[;)]
http://www.youtube.com/watch?v=sE1oVJmGD3U

/Lennart
to be continued..

paroos

1,37 in i filmen blir man lite brun i kallingarna...[}:)]

Kvalificerad gissning, Lennart, du använde sprayflaskan till höger i bild och putsade canopyn skinande blank innan bilden togs! [:D][:D]
(Annars hade den icke fått läggas ut...[^])


//Patrick

IMAC-Sverige

www.autopartner.se
www.procar.se

PilotRC-Spektrum-Hitec-DA-MTW
//Patrick

IMAC-Sverige

------------------------------------------------
Team Autopartner RC
[Hitec-ExtremeFlight-Pilot RC-Biela-Powerbox-Secraft-DA]
//www.autopartner.se

Mikael_Ingemarson

Hej Calle och Lennart.

Grymt lycka till.
Men 318x311 cm det är ju nästan som ett flygande fälgkors.[}:)]
Luktar lite F3A kärra över den där.[xx(]

//Micke

dahlberg

Coolt, hoppas vi får se den i sommar, i Advanced [:p]

//Håkan

Multiplex Royal Pro 16
SebArt-Hitec-3W Power
Team AutoPartner RC
//Håkan
Team Desire Power
Team AutoPartner RC
Multiplex Royal Pro 16
Hitec

Aeroparts

#11
Hej igen.
Tänkte fylla på med lite text och bilder.
Eftersom jag kanske är \"lite\" petig så var det ju dags att mäta lite så att det som manualen säger stämmer med verkligheten liksom.
Motorn skall monteras efter en uppmärkning på motorspantet för att komma rätt i alla riktningar, och det stämmer säkert bra om motorkåpan är exakt också. Nu är det ju så med ARF att det kanske inte är riktigt perfekt och vill man som jag ha tex. spinnern i centrum så blev det till att flytta lite på den färdiga uppmärkningen.
Det blev ca 2,5mm mera höger samt ca 5mm uppåt detta resulterar att propeller axeln nu kommer ca 2mm till höger om flygplanets centrumlinje. Katastrof kan tyckas men den hade suttit mera från centrum om jag följt orginalmärkningen. Så nu kommer spinnern att ansluta snyggt centrerat i höjd och sida.
Eftersom MVVS inte gör sina motorer som de flesta andra (bla förgasaren bak)så krävs lite mera jobb med montaget.Bygeln behövs för att kunna montera motorn så att man får isär stand off bitarna för att förgasaren sitter där. Eftersom denna motorn är så gott som lika med 116cc motorn i YAK:en så hade vi ju CAD filerna.Carl fick bara justera dem lite eftersom jag hade mätt \"igen\" och så var det dags att sätta igång. Det hade ju varit gött med en vatten skärare eller CNC fräs, men jag har ju händer och några maskiner till hjälp så det går fort att fixa till.
Motorn kommer att sitta längre bak än på dessa bilder eftersom förgasaren kommer att gå igenom motorspantet.
/Lennart
to be continued..


Image Insert:

73.63 KB

Image Insert:

56.61 KB

Image Insert:

66.36 KB

Image Insert:

75.28 KB

Image Insert:

67.74 KB

Image Insert:

72.6 KB

Image Insert:

79.86 KB

Image Insert:

76.17 KB

Image Insert:

79.18 KB

Image Insert:

72.37 KB

Image Insert:

73.39 KB

Image Insert:

80.22 KB

Brumm, Brumm
Image Insert:

87.84 KB

Image Insert:

78.55 KB

Image Insert:

72.24 KB

Image Insert:

66.48 KB

Spitfiremagnus83

Pedantbygge, det gillas! Många människor hade inte brytt sig om att slipa ner de vassa kanterna på motorfästet, men det gjorde du och sådant gillar jag!

Färgschemat var vid min första anblick lite tråkigt, men oj vad det har vuxit hos mig. Stilrent, inte blaffigt som många andra färgscheman kan vara. Lite diskreta dekaler sedan är den definitivt hemma!
 

Kalle_Flygare

Borrning, fräsning och liknande vad det gäller egen tillvärkning av motor fästen och liknande är alltid trevligt som sjutton tycker jag. Riktigt stiligt!



Blivande IMAC flygare!
 

anders e

Grattis med grym maskin[8D]

Anders Engesvoll
http://www.letsfly.name/

Team Autopartner rc
EF-yak/DA-120
EF-extra 125\'\'
Anders Engesvoll
http://www.letsfly.name/
Team Autopartner rc
EF-extra 125\'\'/DA-200