Pilot RC Sbach 342 2,7m från Autopartner RC

Started by paroos, 2011-04-14, 23:26:44

Previous topic - Next topic

paroos

Det drar ihop sig till det sista finliret...
Alla stora arbeten strax avslutade, sedan återstår lite småfix, premiären närmar sig, tjohoo![8D]



Image Insert:

54.08 KB

Image Insert:

79.91 KB

Image Insert:

57.31 KB

Image Insert:

63.82 KB

Image Insert:

46.99 KB

Image Insert:

45.94 KB

Image Insert:

58.36 KB

Image Insert:

87.16 KB

Gonatt!

//Patrick

IMAC-Sverige

www.autopartner.se
www.procar.se

PilotRC-Spektrum-Hitec-DA-MTW
//Patrick

IMAC-Sverige

------------------------------------------------
Team Autopartner RC
[Hitec-ExtremeFlight-Pilot RC-Biela-Powerbox-Secraft-DA]
//www.autopartner.se

Kalle_Flygare

Snyggt jobbat! :)


/Kalle

Multiplex Royal Evo 9
HACKER
HITEC
 

Spitfiremagnus83

 

paroos

Jahapp!!!

Final countdown has begun!

Beräknar att skjuta upp henne på tisdag kväll OM inte prognosen blir sämre...just nu 5-6m/s Västlig. Inte optimalt för en premiär men ok.

Skall löda en batteri anslutningkabel till, i övrigt allt avklarat inkl. pimpningen![:p]
Vet ju väl var Peter har sin utrusting monterad, ex. batt. paketen bakom canopyn, har för mig att Gotlands Lasse har sina på samma ställe. Båda identiska kärror med DLE111. (Pär var har du dina?)
Jag gjorde en seriös balans övning till slut då min inte alls ville med paketen där bak. Monterade hela kärran komplett med alles, satte linor längst in på vingrören (funkar med vingar på). Fäste dem i ett kvastskaft så jag kunde lyfta henne i röret. Mina batterier hamnade precis bakom partiet där sidroderservot(na) sitter. Har byggt en brygga åt dem där och förstärkt (både epoxy och CA [8D]) i sidorna.

Bilder på den färdiga skönheten kommer i morron.
(Tar alltid en massa bilder INNAN premiären...[;)])



//Patrick

IMAC-Sverige

www.autopartner.se
www.procar.se

PilotRC-Spektrum-Hitec-DA-MTW
//Patrick

IMAC-Sverige

------------------------------------------------
Team Autopartner RC
[Hitec-ExtremeFlight-Pilot RC-Biela-Powerbox-Secraft-DA]
//www.autopartner.se

Par A

Hej
Kul att du är på G...
Har gjort precis efter Peters post här på forumet, alltså gjorde en platta i balsa och plywood som jag satte uppe bakom canopyn.
På den är Powerbox,mottagare samt 2 st 7.2 volt 2200 mah Desire Power Lipo.
Har en DA 100 men med de långa 75 K från MTW, väger kanske lite mer än dina korta..
Blyade 100 gr i nosen för säkerhets skull.Var på däckfirma och fick platta vikter med lim på baksidan Tror det inte har någon betydelse på en sån stor kärra utan mer av psykologisk karaktär![:D]

Palle och jag vägde av den med kraftiga snören mitt på vingröret. Då hade den tendens till att vara lite baktung så därav vikterna.

Ha det bra!
Mvh
Pär
Pär Axelsson
Futaba 18MZ

Skymic

Vi ser fram emot härligt pumpade bilder[:)]

//Micke

AUTOPARTNER RC
Futaba
3W Power



//Micke


Rimsby

 

paroos

#52
Jahapp, då var luftdopet avklarat.
Tyvärr blev det bara ca: 2min i luften då motorn inte ville.
Den gick fint på tomgång och fullgas, däremellan riktigt illa.
Hur kärran flyger, tyngdpunkt, utslag etc vet jag inte ännu så att säga. All min attention och koncentration var på motorn väl i luften.
Så efter 2min bestämde jag mig för att avbryta och landa.

Om det beror på att den har tratten eller annat är inte utrett. Provade även att ta ur atmosfär slangen från tratten och dra den in i kroppen på Uffes inrådan, men tyvärr samma resultat. Pratad med RPM senare och han menade att om tratten är på så måste den tunas om helt, \"tunas efter tratten\". Mer testande återstår alltså innan jag dömer ut tratten och tar bort den. En annan speciell grej med Sbachen är det luftintag som sitter precis framför förgasaren. Hur mycket detta stör, om det skall täppas till återstår också att se.
Har sett i byggtrådar på FG att vissa haft problem och täppt igen.

Dock skall nu motorn plockas av och skickas till DA på felsökning och ev. rep. Den har ett glapp och låter inte riktigt bra. Jag gissar på att ena kolvbults nållagret är kass och inte har så långt kvar att leva. När detta är löst får jag fixa ovan.
I övrigt går den fint och levererar vad den skall i kraft.

Övriga installationer verkar funka, allt höll och satt på plats. Blev bra skak test då jag körde en hel den på marken pga motor strulet.

Blir att mata på med 88\" Extran t.v. Flyger fantastiskt fint så det är ok.

Några beauty shots på färdig kärra (-Biela propp) i trädgården innan avfärd till fältet...
Image Insert:

74.02 KB


Image Insert:

71.89 KB

Image Insert:

75.13 KB

Image Insert:

60.57 KB

Image Insert:

79.14 KB

Image Insert:

82.68 KB

Image Insert:

57.47 KB

Image Insert:

74.42 KB

To be continued...

//Patrick

IMAC-Sverige

www.autopartner.se
www.procar.se

PilotRC-Spektrum-Hitec-DA-MTW
//Patrick

IMAC-Sverige

------------------------------------------------
Team Autopartner RC
[Hitec-ExtremeFlight-Pilot RC-Biela-Powerbox-Secraft-DA]
//www.autopartner.se

Rimsby

Grymt snygg är den, grattis än en gång!!
 

paroos

quote:
Originally posted by Rimsby

Grymt snygg är den, grattis än en gång!!



Tja, den var ju iofs i luften i 2min...[:I][B)]

//Patrick

IMAC-Sverige

www.autopartner.se
www.procar.se

PilotRC-Spektrum-Hitec-DA-MTW
//Patrick

IMAC-Sverige

------------------------------------------------
Team Autopartner RC
[Hitec-ExtremeFlight-Pilot RC-Biela-Powerbox-Secraft-DA]
//www.autopartner.se

Rimsby

Jaja, skit i det, nu är den iallafall premiärad, skönt!! Bara lite småpill sen går det som på räls ska du se!! Du vet DA och 3w prylar gifter sig inte direkt Patric, blir liksom inte riktigt bra!![8D]
 

Spitfiremagnus83

Vad hände med  premiärflygningens ABC? Pimpning, hjulkÃ¥por av osv? Gott och se att du flyger kärran som den ska flygas när den är klar! Motorn löser sig säkert, vad man läst pÃ¥ fg sÃ¥ verkar da vara mÃ¥na om sina kunder och brukar lösa reperationer smidigt. Sedan har brevbäraren en point. Hade da funkat med tratt hade den haft tratt frÃ¥n början!
 

Spitfiremagnus83

Förövrigt är spinnern riktigt eggande!
 

HansE

Grattis!
En av de snyggaste kärrorna hittils. Jag skulle testat utan Darth Vaders Tie Fighter-tratt direkt. Håller med RPM, fast min ringa 2T-erfarenhet bara innefattar min Stihl. (Som framföres utan propeller i sakta gemak)
/Hans

Multiplex Parkmaster & Acromaster
OBH Nordica Draughtmaster

Skymic

quote:
Originally posted by Rimsby

Jaja, skit i det, nu är den iallafall premiärad, skönt!! Bara lite småpill sen går det som på räls ska du se!! Du vet DA och 3w prylar gifter sig inte direkt Patric, blir liksom inte riktigt bra!![8D]


Nä det blir ju inte det........

//Micke

AUTOPARTNER RC
Futaba
3W Power



//Micke