Bra video om en enkel sak...

Started by Spitfiremagnus83, 2011-06-01, 15:04:32

Previous topic - Next topic

Spitfiremagnus83

som är lätt att åtgärda, att kolla skruvarna till proppen.

Jag ska definitivt bli duktigare på det.

http://www.youtube.com/watch?v=mOuGknVbAvw
 

Spitfiremagnus83

I och med att folk inte kommenterar så verkar gemene man vara duktig att spänna sina proppmuttrar!
 

Lonsan

Du kan lita på att de flesta nog inte har en aning om vilket åtdragningsmoment de använder...
Prop skruvarna är en typisk \"användar skruv\" dvs säkert valda med stor marginal.
Samma gäller för hjulbultar på bilar t ex.
De är överdimensionerade något kollosalt, 5 hjulbultar håller för 40 ton tillsammans, relevant på en bil som väger 2 ton?
Ja, för att de aldrig ska ge sig oavsett vilken amatör som är där och fingrar och om rost och annat sabbar gängorna över tid.
Inne i en bilmotor däremot så finns det ställen där 2 ynka M8:or bär laster på upp mot 5 ton tillsammans.


\"25 Nm club\"
MPX Royal Pro 16
PLETTENBERG
Hitec
Autopartner.se
Max 300 tecken, 272 återstår

Lonsan

Kunde inte låta bli att räkna lite.
Ett av 3W\'s bultmönter är 5 st M5:or på en delning av 29 mm.
Med 12.9 (svarta) skruvar så krävs det ca 1000 Nm innan dessa skruvar
skjuvas av.
Nu är det dock inte skjuvkrafter som är det sätt skruvarna är
tänkta att belastat utan de ska i stället klämma fast propen.
För att räkna lågt kan vi säga att vridmomentet bara överförs
mellan medbringare och prop och att friktionskoefficienten inte är högre
än 0,3 (typisk värde stål mot stål, finbearbetad yta)
Vid optimal förspänning så klämmer de 6 M5:orna med ca 10 ton (!) på navet.
Om vi använder delningsdiametern/2 som verksam medelradie så blir
överförbart moment ca 435 Nm innan det glider och skjuvkrafter börjar verka på skruvarna.
435 Nm vid 6000 rpm är motsvarar 372 hp. Så starka är inte de 2-taktare som ni använder...







\"25 Nm club\"
MPX Royal Pro 16
PLETTENBERG
Hitec
Autopartner.se
Max 300 tecken, 272 återstår

Rimsby

Precis vad jag tänkt skriva Pontus!![8D]
 

paroos

Japp, allt detta visste man ju...[:D]

Min erfarenhet är:
Spänna \"handhårt\", med det menar jag en normal insex nyckel som man spänner hårt med fingrarna. Trä propp, kolla ofta i början tills den \"hårdnat\" dvs tills träet i kärnan/navet pressats ihop och blivit så hårt att det inte ger sig längre. Sedan kan man gå ner i koll frekvens. CF propp, de är stenhårda från början. Nån extra koll i början, sedan samma frakvens som inkörd träpropp.
Vad är då denna frekvens?
Tja, jag känner nog på bultarna nånstans var 10:e till 20:e flygning.
har jag spinner kollar jag inför varje start att den sitter som den skall och inte har flyttat sig.

Är man osäker eller misstänker att det inte är 100, CHANSA INTE!
Avbryt genast och kolla bultar/spinner. Om nåt lossnar så blir det snabbt en negativ utveckling som kan leda till katastrof...
Senast förra säsongen såg jag en spinner skjutning/bult kapning i luften med \"nära döden\" nödlandning som följd...[B)]


//Patrick

IMAC-Sverige

www.autopartner.se
www.procar.se

PilotRC-Spektrum-Hitec-DA-MTW
//Patrick

IMAC-Sverige

------------------------------------------------
Team Autopartner RC
[Hitec-ExtremeFlight-Pilot RC-Biela-Powerbox-Secraft-DA]
//www.autopartner.se

Spitfiremagnus83

Bra att det blev lite debatt! Jag har precis som du Patrick spännt \"lagom\" och sedan lite till.

Tappade proppen på min EF extra 48\" och det pågrund av att jag inte trodde en liten elmotor kunde generara sån kraft. Märkte att det rasslade och hade sig. Tog ner kärran omedelbart och märkte att propp muttern låg inne i spinnern och proppen var rejält lös....Nu var det förvisso en mutter och inte flera bultar som på en bensinare. Men ändå! Nu sitter en kontramutter längst fram, och det har fungerat prima.

På min bensinare är det snabbt gjort att ta av spinnern, så jag ska börja kolla den regelbundet, thats for sure!
 

Lonsan

quote:
Originally posted by paroos

Japp, allt detta visste man ju...[:D]

Min erfarenhet är:
Spänna \"handhårt\", med det menar jag en normal insex nyckel som man spänner hårt med fingrarna. Trä propp, kolla ofta i början tills den \"hårdnat\" dvs tills träet i kärnan/navet pressats ihop och blivit så hårt att det inte ger sig längre. Sedan kan man gå ner i koll frekvens. CF propp, de är stenhårda från början. Nån extra koll i början, sedan samma frakvens som inkörd träpropp.
Vad är då denna frekvens?
Tja, jag känner nog på bultarna nånstans var 10:e till 20:e flygning.
har jag spinner kollar jag inför varje start att den sitter som den skall och inte har flyttat sig.

Är man osäker eller misstänker att det inte är 100, CHANSA INTE!
Avbryt genast och kolla bultar/spinner. Om nåt lossnar så blir det snabbt en negativ utveckling som kan leda till katastrof...
Senast förra säsongen såg jag en spinner skjutning/bult kapning i luften med \"nära döden\" nödlandning som följd...[B)]


//Patrick

IMAC-Sverige

www.autopartner.se
www.procar.se

PilotRC-Spektrum-Hitec-DA-MTW



Lagom hårt och sen lite till funkar bra. Men precis som du skriver, EFTER-DRA för tusan!
När man drar en stålskruv så töjs den (elaskiskt, som en fjäder) 0,2-0,3 %, dvs ca 0,1 mm
beroende på tjocklek på prop. Dvs att om proppen sjunker ihop så mycket så är det helt
löst igen.

Förresten, fick en kommentar på fältet idag att skruvarna inte alls är överdimensionerad
då tydligen någon lyckat rensa alla 6. Mjae, ganska säker på att de inte var riktigt spända
så det som då händer är att de böj- och skjuv-belastas, detta med ett pulserande motsvarande motorns varvtal. Typ en 5000 ggr per minut...skruvarna blir alltså snabbt
utmattade och ger sig till sist.

Mycket matnyttigt här:

http://extra.ivf.se/sfn_handbok/template.asp?lank=160



\"25 Nm club\"
MPX Royal Pro 16
PLETTENBERG
Hitec
Autopartner.se
Max 300 tecken, 272 återstår

Lonsan

Egentligen räcker det med följande enkla tumregler:

http://extra.ivf.se/sfn_handbok/template.asp?lank=208

\"25 Nm club\"
MPX Royal Pro 16
PLETTENBERG
Hitec
Autopartner.se
Max 300 tecken, 272 återstår