Tidaholm IMAC

Started by Benny, 2011-06-12, 20:49:52

Previous topic - Next topic

Lonsan

Sluta nu att citera Kapitel 13 och inse att 96 sparade minuter på en helg inte gör underverk.
Klart att den ska efterlevas men face the fact, 36 deltagare och 1 plan i luften i taget blir
väldigt lite flyga per person.
Nä, börja 1 h tidigare och sluta 1 h senare på lördag, börja 1 h tidigare på söndag
så har ni plötsligt fått dubbelt så mycket extra tid som efterlevnad av Kapitel 13 ger, hur svårt kan det vara???!!@`*~
(Pannlampor och positionsljus så kan ni lägga på några timmar till... :-D)

\"25 Nm club\"
MPX Royal Pro 16
PLETTENBERG
Hitec
Autopartner.se
Max 300 tecken, 272 återstår

brauer

Finns det möjlighet att köra två flightlines? Det ska ju helst gå ihop sig med dommare också utan att de blir helt överhettade i knoppen.. [B)]
Annars blir det nog bara 1 sekvens känt och en okänt om man räknar lite på tiden.
 

Kent

Har man inga bestämmelser om hur länge på kvällen man får flyga på våra tävlingsfält, ser jag ingen orsak varför vi avslutar tävlandet redan vid 17 tiden på lördag som brukligt är. Speciellt nu mitt i sommaren, då de bästa tävlingsförhållandena oftast är just efter 17.

Håller med Lonsan i det fallet. Vi kan ju också som han påpekar starta tidigare.

Min undran är alltså: varför flyger vi inte frammåt kvällningen?

Förstår att dommare och arrangörer kan vara trötta framemot em. Vi som bara flyger har nog inte hela bilden klar för oss, eller...?

Är man törstig på en öl? [:p] Om svaret är ja, då har jag full fårståelse för att man vill taxa in i närmsta hangar och släntra över till puben...

Barry CO
Barry CO
Valter Johansson
Tele Pilot
Tel: 0709165767

HansE

Ni är hjärtligt välkomna att förlägga tävlingar till Norrlands inland i juni-juli. Här är ljust dygnet runt så flyg tills det bara är one man standing. Jag tror t.o.m. att skåningar kan resa hit utan pass enligt Schengen. [:D]
/Hans

Multiplex Parkmaster & Acromaster
OBH Nordica Draughtmaster

paroos

#64
quote:
Originally posted by Lonsan

Sluta nu att citera Kapitel 13 och inse att 96 sparade minuter på en helg inte gör underverk.
Klart att den ska efterlevas men face the fact, 36 deltagare och 1 plan i luften i taget blir
väldigt lite flyga per person.
Nä, börja 1 h tidigare och sluta 1 h senare på lördag, börja 1 h tidigare på söndag
så har ni plötsligt fått dubbelt så mycket extra tid som efterlevnad av Kapitel 13 ger, hur svårt kan det vara???!!@`*~
(Pannlampor och positionsljus så kan ni lägga på några timmar till... :-D)

\"25 Nm club\"
MPX Royal Pro 16
PLETTENBERG
Hitec
Autopartner.se



1. Bra inställning! Vi skiter i reglerna...tjaa varför inte![B)]
2. Jag misstänker att du inte förstår riktigt, men time limits är EN del i ekvationen för att hinna mer. Ditt förslag är liksom givet och redan diskuterat med Benny via mail...
Var dina 96 min kommer ifrån vet jag inte man om denna Kalkyl är relevant så är det en omgång basic, sportsman eller intermediate, men skit samma.
Vi försöker pussla ihop en helhet som skall funka för att klämma in allt. Ett sista alternativ är kanske dubbla flightlines.
Men med tanke på hur tufft det verkar vara att få acceptans för motorer som brummar på marken, modeller som startar medans man gör landningsflygning etc så känns det som en utopi...







//Patrick

IMAC-Sverige

www.autopartner.se
www.procar.se

PilotRC-Spektrum-Hitec-DA-MTW
//Patrick

IMAC-Sverige

------------------------------------------------
Team Autopartner RC
[Hitec-ExtremeFlight-Pilot RC-Biela-Powerbox-Secraft-DA]
//www.autopartner.se

paroos

Realistiskt behöver vi ca: 12tim för att genomföra 2 omgångar känt.
Förslagsvis börjar vi kl 07:00 och flyger till 19.00.
(eller kanske 08:00 till \"kväll\" om 07:00 känns för tidigt)
Kan gå på 11 tim men då krävs grymt tempo.
Allt under förutsättning att vädret tillåter flygning non-stop.

//Patrick

IMAC-Sverige

www.autopartner.se
www.procar.se

PilotRC-Spektrum-Hitec-DA-MTW
//Patrick

IMAC-Sverige

------------------------------------------------
Team Autopartner RC
[Hitec-ExtremeFlight-Pilot RC-Biela-Powerbox-Secraft-DA]
//www.autopartner.se

Speedbird

#66
Naturligtvis ska vi hålla oss till regelboken !
precis som att rollarna skall vara raka och loopingarna runda,
så ska tidsreglerna också följas...

Hur ser det ut på Tidahoms fält, avseende eventuellt klagande grannar,
solens läge och så vidare om flygning startar t ex 07.30 och avslutas när det blir för mörkt... runt 21.00 skulle jag tro ? ? [8D]
för alla vill ju flyga så många omgångar som möjligt... Eller ? ?
därav mitt förslag om 3 dagars tävlande när vi blir så många piloter [:)]
naturligtvis ska tidsreglerna följas på samma sätt som på en 2 dagars tävling...  

En liten fundering,
om jag förbereder mig och startar upp min motor, den går igång fint och står på tomgång och värmer när föregående avslutar sitt program,
( jag ser inget problem med detta när readyboxen ligger en bit från pilotrutan )
så gjorde vi ju nu i Simmelsberga och det fungerade bra tycker jag [:)]

Men han tar lång tid på sig att landa, går om flera gånger på grund av sidvind, turbulens, en grävling på banan eller what ever...
och sedan ska det taxas in eller springas och hämtas kärra ute på banan innan jag kan starta och enter aerobatic airspace,
om då tiden ( 3 minuter ) börjar räknas från det jag flippar över propen första slaget finns det en risk att 3 min gått innan man hinner in i aerobatic airspace...

Eller omvänt om jag har flugit och måste göra några extra inflygningar enligt ovan så kanske nästa pilot blir drabbad av 3 minuters regeln ? ?

Men det är klart, man hinner göra ett antal landnings varv på kort tid...
så detta kanske inte är något problem ?

Nu har jag ju inte varit med och tävlat så mycket, än så länge,
men de tävlingar jag varit med på som funktionär
( Gotland 3 föregående år )
och nu som tävlande i Simmelsberga så tycker jag att den största tidstjuven för oss varit vädret ! !
och det kan vi ju inte göra något åt !
regnar det så regnar det...
har det varit någon tävling hittills i år där vädret tillåtigt flygning non-stop ?

Stramar vi upp tiden lite mellan klasserna, domare och skrivare på plats i rätt tid vid klassbyte, och att nästa pilot har igång motorn när föregående landar,
och startar direkt när banan är fri så tror jag att det kommer att fungera jättebra ! [:)]

hepp, nu blev det nästan ett paroos långt inlägg i debatten [8D]

/Perra
 

Henrik

Hej
Jag tycker att alla tävlingar bör hålla på i 3 dagar.Hittills så har vi hunnit med 2 omgångar+okänt med 19 resp 24 deltagare på 2 dagar?Nu blir vi 34!Jag tycker även att man kan flyga längre på lördagen typ till ca20:00 eller så länge det går? åtminstånde om man vet att det ska bli sämmre väder på söndagen.Tycker även att man kan starta sin motor innan föregående har landat.


//Henrik Karlsson
 

paroos

Originally posted by Speedbird

Naturligtvis ska vi hålla oss till regelboken !
precis som att rollarna skall vara raka och loopingarna runda,
så ska tidsreglerna också följas...

Hur ser det ut på Tidahoms fält, avseende eventuellt klagande grannar,
solens läge och så vidare om flygning startar t ex 07.30 och avslutas när det blir för mörkt... runt 21.00 skulle jag tro ? ? [8D]
för alla vill ju flyga så många omgångar som möjligt... Eller ? ?
därav mitt förslag om 3 dagars tävlande när vi blir så många piloter [:)]
naturligtvis ska tidsreglerna följas på samma sätt som på en 2 dagars tävling...  

En liten fundering,
om jag förbereder mig och startar upp min motor, den går igång fint och står på tomgång och värmer när föregående avslutar sitt program,
( jag ser inget problem med detta när readyboxen ligger en bit från pilotrutan )
så gjorde vi ju nu i Simmelsberga och det fungerade bra tycker jag [:)]

Men han tar lång tid på sig att landa, går om flera gånger på grund av sidvind, turbulens, en grävling på banan eller what ever...
och sedan ska det taxas in eller springas och hämtas kärra ute på banan innan jag kan starta och enter aerobatic airspace,
om då tiden ( 3 minuter ) börjar räknas från det jag flippar över propen första slaget finns det en risk att 3 min gått innan man hinner in i aerobatic airspace...
Njae...då har du ju klarat att få igång motorn/kärran på 2min. Om det nu är bestämt att nästa man inte får starta förrens föregående har landat så kan du knappast lastas om föregående måste göra ett antal landningsförsök och tiden går. Dock gäller sedan nästa tidsregel så fort du lyft, dvs 1min att påbörja programmet. Därav tycker jag att förslaget om att nästa man lyfter så fort föregående har avslutat sista manövern är bra. Då är du airborne och slipper vänta om nu föregåendes landning tar tid.

Eller omvänt om jag har flugit och måste göra några extra inflygningar enligt ovan så kanske nästa pilot blir drabbad av 3 minuters regeln ? ?

Men det är klart, man hinner göra ett antal landnings varv på kort tid...
så detta kanske inte är något problem ?

Nu har jag ju inte varit med och tävlat så mycket, än så länge,
men de tävlingar jag varit med på som funktionär
( Gotland 3 föregående år )
och nu som tävlande i Simmelsberga så tycker jag att den största tidstjuven för oss varit vädret ! !
och det kan vi ju inte göra något åt !
regnar det så regnar det...
har det varit någon tävling hittills i år där vädret tillåtigt flygning non-stop ?

Stramar vi upp tiden lite mellan klasserna, domare och skrivare på plats i rätt tid vid klassbyte, och att nästa pilot har igång motorn när föregående landar,
och startar direkt när banan är fri så tror jag att det kommer att fungera jättebra ! [:)]

hepp, nu blev det nästan ett paroos långt inlägg i debatten [8D]

/Perra


//Patrick

IMAC-Sverige

www.autopartner.se
www.procar.se

PilotRC-Spektrum-Hitec-DA-MTW
//Patrick

IMAC-Sverige

------------------------------------------------
Team Autopartner RC
[Hitec-ExtremeFlight-Pilot RC-Biela-Powerbox-Secraft-DA]
//www.autopartner.se

Speedbird

Originally posted by paroos

Njae...då har du ju klarat att få igång motorn/kärran på 2min. Om det nu är bestämt att nästa man inte får starta förrens föregående har landat så kan du knappast lastas om föregående måste göra ett antal landningsförsök och tiden går. Dock gäller sedan nästa tidsregel så fort du lyft, dvs 1min att påbörja programmet. Därav tycker jag att förslaget om att nästa man lyfter så fort föregående har avslutat sista manövern är bra. Då är du airborne och slipper vänta om nu föregåendes landning tar tid.

ok, då förstår jag [8D]
då är det ju inga problems att hinna upp / in i airspacen i tid [:)]


/Perra


 

Benny

Hej
Det finns många olika uppfattningar hur vi bäst skall lösa det positiva problemet med 35 deltagare.
Säkerheten är helt klart den viktigaste delen !

Jag ser några alternativ :

1. Start tillstånd ges när föregående flygare landat och taxat ut.

2. Start tillstånd ges när föregående flygare avslutat program, och går in i landnings proceduren.

3.Start tillstånd ges när föregående flygare har 3 manövrar kvar, efterföljande flygare startar motor, förberder sig och taxar till fält kanten i väntaläge, direkt när föregående flygare rullar ut taxar efterföljande ut och statar.

4.Start tillstånd ges när föregående flygare har ca 4 minuter flygtid kvar, efterföljande flygare startar motor, och lyfter, lägger sig i väntaläge bakom flyområdet, direkt när föregående flygare avsluta sist manöver påbörjar efterföljande flygare sitt program.



Kan vara intressant att höra tävlandes kommentarer.

Jag känner att nr 3 kan vara effektivast utan att tulla på säkerheten.Startboxar kommer att vara ca 15 meter från pilot, det är inte möjligt att få större avstånd om logistiken och plats för publik skall fungera.

Med alternativ 3 bedömmer jag att ingen kommer att få ljudstörning under manöversekvensen.

Det är ju normalt att chockning och uppstart tar X antal sekunder



Benny
Benny

paroos

#71
Tack för det Benny!

Jag röstar på nr 3!

Med följande förslag på modifiering:

3. Efterförljande pilot skall påbörja motorstart när föregående flygare har 3 manövrar kvar och bedöms enl. 2 min regeln. Sedan skall han förbereda sig och taxa till fält kanten i väntläge, direkt när föregående flygare rullar ut skall efterföljande taxa ut på banan och statar flygningen, bedöms enl. 1 min regeln.

I detta förslag:
-Vet alla NÄR de skall påbörja motorstart. (3 manövrer kvar)
-Om man misslyckas med att starta motorn och påbörja taxning ner till fältkanten inom 2min så flyttar man sist i kön och näste man tar över. Detta sker då föregående fortfarande avslutar och landar och vi tappar då inte så mycket extra tid.
-Vet alla NÄR de skall taxa ut och lyfta.
-Vi säkerställer att vi bara får dryga 1 min mellan piloterna.
-Vi är bara en åt gången i luften.

Ovan säkerställer tempo och flöde under en klass, och detta borde alla kunna köpa?

I övrigt krävs:
-Att vi startar tidigt på dagen, 7-7.30 och flyger till kvällen.
-Att vi har körschema, med vilka som dömer och skriver. (Peter och jag kan assistera med detta)
-Flightline cheif med tidtagarur som ser till att förslaget ovan efterföljs.
-Funktionär som ser till att rätt pärmar alltid finns på plats ute hos domarna/skrivarna.
-Diciplin från alla deltagare att vara \"vakna\" på när man skall vara domare och skrivare. (Vara beredd strax innan föregående klass är slut)

Kör vi såhär och vädret är ok, så hinner vi 2 omgångar känt alla klasser på lördagen. Samt 1 omgång basic, okända sportsman, intermediate och advanced samt freestyle och prisutdelning på söndagen och slutar i rimlig tid. Då blir det 5 sekvenser sport, interm., adv. (inkl en okänd), 6 sekvenser basic samt en omgång freestyle.

Gällande Advanced och förslag 3 ovan:
Advanced undantas regeln att man skall påbörja motorstart då 3 manövrer återstår. De får istället påbörja motorstart då föregående är klar med sista manövern. Anledningen är att 3 manövrer i advanced tar tid och att i advanced så behöver man ALL soppa som ryms i tanken för att kunna flyga 2 sekvenser och ha en skvätt kvar för säker landning...[}:)][8D]
(OBS! gäller ej okänt som bara är en sekvens!)



//Patrick

IMAC-Sverige

www.autopartner.se
www.procar.se

PilotRC-Spektrum-Hitec-DA-MTW
//Patrick

IMAC-Sverige

------------------------------------------------
Team Autopartner RC
[Hitec-ExtremeFlight-Pilot RC-Biela-Powerbox-Secraft-DA]
//www.autopartner.se

brauer

#72
Jag tycker att 3) inkl Patricks tillägg låter bra. Tror nog att 4) också hade fungerat men att vi kanske inte ska prova det på en tävling med så hög belastning på luftrummet.
Det viktigaste är att det finns glasklara rutiner för hur vi ska göra, och att vi kör dem utan undantag. Som flygande pilot är det viktigt att man har koll på var det kan finnas folk och väntande flygplan utan att behöva släppa sitt plan med blicken. För min del hade det varit väldigt störande att behöva lägga ett öga på bankanten för att se om det står ett flygplan vid kanten, en meter in eller på annan plats. Viktigt alltså att det är förutbestämt var och att det inte tullas på det.
Stort tack till alla er som försöker få ihop detta. Ni gör ett bra jobb som reder ut planeringen redan nu. [:)]
Jag är ju bland de som har startnr >30 så jag är lite extra tacksam [;)]
 

Benny

#73
Inbjudan tävlande & besökande
Samkväm IMAC 9/7
Klubbstugan ca kl. 21.00

Kassler, grillspett & Potatisgratäng med sallad, bröd, kaffe & kaka.

(Själv kostnads priser)

110 SEK / st. Vuxen

55 SEK / st. Barn under 7 år


Anmälan benny@pvs.se

Senast Fredag 2011-07-01


Då vi skall boka mat från catering www.hökensåsbrasseri.se är det viktigt att denna anmälningstid beaktas





Benny
Benny

Calle_aeroparts

Tack Tidaholms modellflygklubb för ett jätte bra arrangemang! Ni har bevisat att det går alldeles utmärkt att genomföra en tävling med ett stort antal deltagare. Med hjälp av Bennys vakande öga över alla startande flögs det kontinuerligt och enligt tidsplanen hela tävlingen. Super.

Tack Ulf Svarten för att du lånade ut den fina Yaken :)

//Calle