Krill Sukhoi 29 - 33%

Started by Rikard Levenstam, 2011-09-22, 20:26:22

Previous topic - Next topic

Rikard Levenstam

Har precis börjat att montera Krillen. Vet att det finns flera byggda, så jag undrar om 1 grads uppriktning av motorn är det som gäller? Instruktionen säger Engine up trust -1grad.. [?]

Min Svarta har 1grad nedriktad och 2grader sidriktad, så varför skulle det skilja 2 grader i upp/ner riktning?

/Rikard



Skymic

Något säger mig att Krill testat kärran, det brukar de göra,dvs jag skulle följa instruktionen. [:)]
Lägg gärna ut lite bilder

//Micke
www.Autopartner.se
Futaba
3W Power



//Micke


Lonsan

Min erfarenhet är att lågvingade plan behöver uppåtriktning och högvingade nedåtriktning. P g a landstället så får även en midvingad kärra mer motstånd nedanför än ovanför thrust line. Så nedåt riktning på din kolsukhoi låter konstigt. Men kombinationer av TP, anfallsvinkel och personlig smak hur man vill kärran ska kännas kan säkert göra några grader hit och dit. På vilket sätt kom du fram till riktningen på kolsukhoien?

MPX Royal Pro 16
PLETTENBERG Predator 50/6
Hitec
Autopartner.se
Max 300 tecken, 272 återstår

Lonsan

Har förresten 1 grad upp och 2.5 grad höger på min stora SU26 men eftersom jag inte fixat till en helt trivsam TP ännu så är det för tidigt att finlira motorriktning. Dessutom ska jag ha en annan prop så även sidoriktning får betraktas som preliminär, verkar dock perfekt med den prop jag har nu.

MPX Royal Pro 16
PLETTENBERG Predator 50/6
Hitec
Autopartner.se
Max 300 tecken, 272 återstår

Rikard Levenstam

Mmm betvivlar inte att Krill vet vad dom gör, var mest min egen läsning av manualen som gjorde mig tveksam, samt att min Sukhoi vill ha nedriktad motor precis lika mycket som krillen ska ha uppåt.

Plamerar motor fästet, Blir en Plywood platta bakom motor enligt 3W\'s manual..


Image Insert:

16.33 KB



Aerobat

Hej

Jag har provat lite olika. Ca 2.5höger, 0.5upp funkar bäst.
Beror såklart lite på motor/prop/tp.
Mvh Ulf

Aeroparts

Hej Rikard.
Hör med Ulf.S han har nog testat alla vinklar som går att testa[;)]
Det testades lite på FG forumet också, och de kom väl tillbaka till Krills rekommendation till slut.
/Lennart
http://www.rc-network.de/forum/showthread.php/115198-Krill-SU-29-33/page7
http://www.flyinggiants.com/forums/showthread.php?t=33994&page=10
manualen:
http://krill-model.com/download/manualsu29_33/language/index_usa.htm

Aerobat

Ja, jag har provat en del...
Och i ärlighetens namn tyckte jag inte att 0 eller +1 på motorn gjorde någon dramatisk skillnad. I knivegg märkte jag inte mycket, i vertikalerna märktes skillnad och där står denna kärran ut när den är rätt trimmad.
Det som var väldigt utslagsgivande på denna kärran var TP. Hela första säsongen flög jag med TP för långt bak (för IMAC). När jag kom på detta och flyttade framåt flyg den otroligt mycket bättre, speciellt i tracking och KE.
Mvh Ulf

Rikard Levenstam

Tack för input !  Sätter 3W´n i 2 grader höger samt 0,5 upp. Men det är lätt att justera om det inte blir perfekt. TP är känsligt såklart, alltid..

Förstärkte landställs infästninge, då kevlar/kol förstärkningen slutade precis innan landställs fästet...lite klantigt gjort tycker jag..  Kraften från landstället i en hård landning måste fördelas till motor spantet samt vingbalken... det tyngsta som finns i kärran.. Sen är det ju bättre om kol-stället får sig en knäck = lättare att byta än att riva upp kroppen tycker jag.


/Rikard



Henrik

Hej
Den här kärran flyger inte bra i imac med tp på rek(mitt på vingröret)jag har flyttat fram tp ganska mycket! Min sukhoi drog åt höger med 2 grader högerriktning så jag minskade det till ca 1 grad(Kan beropå proppen). Komihåg att mäta upp annfallsvinkeln(0 grader) så att den verkligen stämmer innan du börjar med motorriktning.

/Henrik Karlsson
 

Lonsan

quote:
Originally posted by Henrik

Hej
Den här kärran flyger inte bra i imac med tp på rek(mitt på vingröret)jag har flyttat fram tp ganska mycket! Min sukhoi drog åt höger med 2 grader högerriktning så jag minskade det till ca 1 grad(Kan beropå proppen). Komihåg att mäta upp annfallsvinkeln(0 grader) så att den verkligen stämmer innan du börjar med motorriktning.

/Henrik Karlsson



Hur mycket är ganska mycket? 10-20-30 mm?

MPX Royal Pro 16
PLETTENBERG Predator 50/6
Hitec
Autopartner.se
Max 300 tecken, 272 återstår

Henrik

När jag köpte planet så satt det ca170g bly i stab halvorna. Då låg tyngdpunkten mitt på vingröret. Allt bly är borta nu! jag har ej kollat hur långt fram tp blev efter det. Ska tillägga att accarna satt strax bakom vingröret när jag fick hem modellen. Nu sitter dom ca 20cm bakom vingröret 2st 2200mh lipo. Kan mäta om du vill om det motsvarar 10,20 eller 30mm framför tp.


/Henrik Karlsson
 

Rikard Levenstam

Hej Henrik,
Vill du mäta så blir jag tacksam även om det dröjer innan det blir flygsags. Vad hade du för motor och dämpare? (Så kan jag räkna lite på TP med min setup.)

Motorfäste på plats och Har ikväll polerat plugg till egna hjulkopor, så jag får lite kolfiber även på denna fågel :-)  Antagligen gul lackerade dock.



Henrik

Hej
har kollat tp idag o den ligger ca 15mm framför rek tp.Min setup är da100 med ks canistrar.
 

Lonsan

quote:
Originally posted by Rikard Levenstam

Hej Henrik,
Vill du mäta så blir jag tacksam även om det dröjer innan det blir flygsags. Vad hade du för motor och dämpare? (Så kan jag räkna lite på TP med min setup.)

Motorfäste på plats och Har ikväll polerat plugg till egna hjulkopor, så jag får lite kolfiber även på denna fågel :-)  Antagligen gul lackerade dock.


Gulkol...men egentligen alltså, är det inte aramid eller \'Dynema\' som är det optimala för hjulkåpor? Segt som tusan, även om man knycklar ihop det så poppar det tillbaka till ursprungsform med ganska mycket styrka kvar.

MPX Royal Pro 16
PLETTENBERG Predator 50/6
Hitec
Autopartner.se
Max 300 tecken, 272 återstår