Krill Sukhoi 29 - 33%

Started by Rikard Levenstam, 2011-09-22, 20:26:22

Previous topic - Next topic

Rikard Levenstam

Finns det någon som har gjort en smart fastsättning av stabbhalvorna? Borra hål i alurören och rakt in i stabben känns jobbigt just nu... Snyggare, enklare och säkert?



Aeroparts

Vilken skillnad! Jag hade funderingar på detsamma kanske även tonade rutor i mittenstripen. Det känns bra att den hamnade hos någon som gör den fin.
Stabb fäste hade jag funderingar på att lösa med en composit platta som gick rakt igenom bakkroppen ut i insidan på stabbens bottenskal fast i ena stabben och försänka en plast skruv typ(5-6mm dia)i den andra.
Lite krångligt att förklara, men du kanske förstår ungefär.
Men jag skall ju alltid bygga om allt.
Hälsningar
Lennart
Ps jag har faktiskt sett på tyska forum de som använt Graupners vingfäste till segelflyg (snäppfästet om du har sett det)typ detta
http://shop.lindinger.at/product_info.php?products_id=11038&osCsid=10c665ad55fdb38ecc68d77422b43251 men jag vet inte om jag skulle lita på det vid t.ex en kvickroll.

Lonsan

quote:
Originally posted by Rikard Levenstam

Finns det någon som har gjort en smart fastsättning av stabbhalvorna? Borra hål i alurören och rakt in i stabben känns jobbigt just nu... Snyggare, enklare och säkert?




Alurör till stabben?? Min har kolrör. Vingen också men det fick jag lägga till för dock.
Håller med om att det är kass att borra, jag (miss-)lyckades borr rätt igenom på ett ställe[:(]


MPX Royal Pro 16
MPX Royal Pro 9

PLETTENBERG Predator 50/6
PLETTENBERG Predator 30/8

Hitec
Autopartner.se
Max 300 tecken, 272 återstår

Rikard Levenstam



Image Insert:

67.48 KB



Image Insert:

63.68 KB

Jo, Lennart... Jag är inne på en genomgående laminat platta, fastlimmad i kroppen och ev. ovanpå stabben...Fungerar ju då också som bricka, tryckfördelare för skruven ner i stabben. Jag gillar att se låsningar och kunna checka av snabbt före start, så ovansida stabbe är mina tankar just nu..

Alla servon/ok sitter på plats förutom gas servot. Förhoppningsvis kommer min nya motor lagom när jag kommer hem från jobb i USA..

Dekoren ser rätt ok nu, IMAC loggor måste jag laserskära.... väntar på inspiration :-)




Aeroparts

Hej Rikard. Vi tänker nog ganska lika i detta fallet, skruv på ovansidan är ju lätt attt inspektera och skämmer ju inte direkt,går ju kanske att sätta en i det svarta fältet.
Super snyggt!!!! du kan ju i alla fall ge andra inspiration i väntan på den själv.[;)]
/Lennart

Skymic

[:p]Strikt snygg Rickard, helt i min smak, keep up the good Work!

//Micke
www.Autopartner.se
Futaba
3W Power




//Micke


Rikard Levenstam

Tack !  Blir någon inspererad blir jag glad :-)

Kontrollmätte bilen och inser att Krillen inte går in som jag hoppats... Planen var att få in båda sukhoierna samtidigt, vilket kräver lite fundering.  

Någon sa....\"Det finns inga problem, bara ny information\"   [:p]




Lonsan

Funderar på om stabblösningen skulle funka för vingarna också. Alltid lite bökigt att skruva från insidan så som tänkt.


MPX Royal Pro 16
MPX Royal Pro 9

PLETTENBERG Predator 50/6
PLETTENBERG Predator 30/8

Hitec
Autopartner.se
Max 300 tecken, 272 återstår

Aeroparts

Mitt fullskala bygge har en helt rörlig stabbe/höjdroder (stabilator)som sitter monterad på samma sätt som vingarna på våra IMAC plan m.a.o två rör i varandra.
Man skjuter på stabben på röret i kroppen och sedan låser man fast den med en pipin med kullåsning genom ett hål i änden på rören ungefär mitt på stabben.
Så att det går det gör det, själv skulle jag vilja ha en fastsättning och konstruktion på flygplanen som inte tillåter att vingarna kan röra sig framåt och bakåt och där har några tillverkare misslyckats totalt t.ex vår Velox hade endast hade en vingbult i bakre delen av vingroten helt utan stöd av spant i kroppen. En lösning där ena vinghalvans krafter går rakt över till den andra via främre och bakre balkarna och kroppen i stort sett endast behöver ta upp lyftkrafterna skulle jag vilja ha.
/Lennart

Rikard Levenstam

Mina Sukhoier med fillets i kroppen, tejpar jag alltid med eltejp... detta räcker för vinglåsning men jag säkrar även med buntband genom hål i rör-tapp på min 33%. Kan erkänna att jag vet att det räcker med enbart tejp också..[:I]

Jag tror att det är ganska viktigt att få tätt mellan vinge/kropp för att inte få massa under-tryckfall/Virvlar här... Denna skit får ju stabben ta över..  tror fillets är bra på flera sätt... inte minst för utseendet :-)



Rikard Levenstam

Stabbfäste fräst i glasfiberlaminat och spårfrästa i kropp...
Kanske inte snyggare än orginal, men snabbt och enkelt på fältet, samt enkelt att kontrollera..

/R
Image Insert:

54.15 KB



Image Insert:

57.67 KB



Rikard Levenstam



Image Insert:

62.84 KB


Image Insert:

76.94 KB

Dagens arbete fick bli tankfäste i kolfiber, samt vettig låsning av hjul på krill axlarna. 6mm låsmutter på gängad orginal axel. Dom små axellåsningarna som var orginal kändes inte tillräckliga... ett tappat hjul är inte roligt, har provat...



Rikard Levenstam

Idag kom ett paket med 2.4Ghz modul till min Graupner mc22 (HF-Modul HFM12-MC 2.4GHz RASST)

Något i ryggmärgen säger mig att Futaba har annan polaritet på sina kablar... Jag har Hitec servon och dessa ska passera en Powerbox och sedan in i en mottagare (Receiver R6008HS 2.4GHz)

Löder man om kablarna eller var det bara förritiden Futaba krånglade till saker?

Tacksam för lite vägledning igen... [:)]

/Rikard



imacse_peter

Ja det var nog länge sedan i så fall...
Skillnaden nu är att Hitec\'s gula signalkabel är vit på Futabaservo och att Futabas servokontakt har en styrklack i ena sidan. Hitecservo passar dock direkt i en Futabamottagare, (signal och (-) i de yttre stiften och (+) i mitten).

// Peter Schmidt

AutoPartner RC
// Peter Schmidt

Lonsan

RASST? är det Robbe (F)ASST eller nåt nytt påhitt?

Team Desire Power
MPX Royal Pro 16
MPX Royal Pro 9

PLETTENBERG Predator 50/6
PLETTENBERG Predator 30/8

Hitec
Autopartner.se
Max 300 tecken, 272 återstår