Krill Sukhoi 29 - 33%

Started by Rikard Levenstam, 2011-09-22, 20:26:22

Previous topic - Next topic

Rikard Levenstam

Tack för infon...kanske är det jag som kommer ihåg fel, eller så var Sanwa annurlunda, då jag flög med sanwa på 70-talet...
Låter bra att Futaba passar i Graupner och Hitech utrustning.




Rikard Levenstam

I väntan på motor så blev det hål i buken...  Kolen laminerad på plastfilm och tillklippt innan iläggning i kroppen. Ett enkelt sätt att få lagom med epoxy samt en skräddarsydd förstärkning..

Image Insert:

79.69 KB

Image Insert:

79.98 KB



Rikard Levenstam

Så var motorn kört i bänk i 3timmar... Så nu blir det montering i veckan.. 3w110 CS med crumscheid dämpare. Spännande att se var tyngdpunkten hamnar på denna guling..



Lonsan

Oj, ny vinnare i snygga lufthål!
Men...aluställ och alurör...så kan du väl inte ha det i längden?
Förväntar mig också kanistrar i kol från dig ;-)

Team Desire Power
MPX Royal Pro 16
MPX Royal Pro 9

PLETTENBERG Predator 50/6
PLETTENBERG Predator 30/8

Hitec
Autopartner.se
Max 300 tecken, 272 återstår

Skymic

Snyggt Rickard!
3W 110 Cs i den kärran kommer att bli kanon, du kommer i alla fall inte att sakna kraft.[:)]

//Micke
IMAC-Sverige




//Micke


Aerobat

Otrolig snygga lufthål. Detta börjar närma sig en konstform[:)]

Med 3W motorn lär den inte bli baktung i alla fall. Jag har kört DA100 och 120. Då måste det mesta flyttas framåt för att få bra TP.
SU29:an är känslig för TP.

Mvh Ulf

//www.krill-model.com/eu/en
//www.autopartner.se
//www.powerbox-systems.com
Mvh Ulf

Rikard Levenstam

Tack :-)   Några veckor på hotell och ett Cad program kan skapa vilka konstnärliga hål som helst ...  allt asymetriskt blev dock nedröstad :-)  Min 25% samt 33% sukhoi är extremt tyngdpungts känslig, och lustigt om krillen är lika... 33%árn kompenserar jag på 50g nivå och tycker mig känna skillnad....

Tänkte starta på 15mm framför rör centrum, vilket borde ge en historisk avstamp och inte provflyga en tokigt baktung maskin...

Som nybörjare på 2,4Ghz undrar jag om antennerna ska sitta i 90 grader i färdrikning, eller tvärs..eller i en V-riktning... Vad är bäst?

/R



Mikael_Ingemarson

Riktningen spelar inte så stor roll, bara de sitter 90 grader i förhållande till varann.

//Mikael Ingemarson

http://www.zdz.se
MTW-dämpfer

Rikard Levenstam



Image Insert:

88.54 KB



Image Insert:

83.46 KB

Motor på plats och överhängda krumscheid burkar.. två skruvar och dämparna kommer loss.

Fräsa sönder noskåpan blir väl nästa steg...sen lacka hjulkåpor...  Inte så mycket kvar nu.../R



Skymic

Snyggt med den motorn i nosen,glöm för all del inte att skaffa ett luftfilter till den,håller även ner ljudet från förgasaren. Jag har ett på 170an och det funkar bra.


//Micke
IMAC-Sverige




//Micke


Rikard Levenstam

Åhh perfekt, jag som funderat på luftfilter !  Ska beställa och montera även på den andra. Får jag skruva om förknasaren då? Mmm motorn sitter på en cnc fräst platta som är enkelt att byta, när motorriktningen skall justeras. Är det autopartner som levererar luftfilter bäst?  

/R



Skymic

Jag köpte 3W  orginalfilter från Autopartner. Det går även att beställa direkt från 3W.
Jag satte på filtret halvvägs in i inkörningsperioden, jag körde min motor 1 timme på backen och därefter flög jag upp de 20 litrarna som jag blandat med 3% mineral olja. Jag justerade lite under hela inkörningen då motorn hela tiden blev snålare.
3W har en lång inslitningskurva, min kommer sig fortfarande. 3W säger ju 15-20 timmars drifttid innan den kan räknas som inkörd.
Filtret, nej jag märker ingen skillnad på effekten,av eller på,tänkt kolla om det blir någon varvtalsskillnad längre fram. Däremot väsentlig lägre ljud,det är otroligt hur mycket som är förgasarljud.

//Micke
IMAC-Sverige




//Micke


Rikard Levenstam

Sådär ja.... Dagen gav 6 flygningar varav en den första ;-)

Image Insert:

63.78 KB

Image Insert:

64.19 KB

Image Insert:

72.2 KB

Image Insert:

63.11 KB

6 m/s och lång asfalts bana är ju perfekt för provflygning. Odramatisk dag och efter TP justering, roderutslag justering och lite mix justering flyger den rakt och helt ok för att ha så få starter.

3W110-Cs gav tillräckligt med drag [:)] och jag bytte senare även till 3-bladig 26x12 som var helt ok att flyga med men ska ändå prova med 25x12 nästa start.

Så det roligaste av allt, att jämföra med min hembyggda su-26 i samma storlek.

Krillen är ju nästan 2 kg lättare tackvare att TP kom rätt utan bly. Kol Sukhoen har 1,5 Kg vikt i nosen.. Kärran känns lättare i luften men märktes mest i landningen som var i stortsett stillastående, med lite landnings klaff ..

Krillen känns ungefär lika distingt som min, iallafall vad jag han märka idag.

Krillen snappar sämre, men stannar lika bra som kol sukhoien.

Spinn ingången var inte lika tydlig, och inte heller lika snabb rotation som kol sukhoien....kan ju bero på mycket, men TP och roderutslag som jag har ger samma känsla som i kol sukhoien. Kanske även här gör 2kg skillnad..

Vid flygning på tomgång \"stannade\" krillen i luften, och jag var tvungen att flyga på högre lågvarv än jag är van vid, för att komma framåt.

Krillen var också mycket känsligare för vind, inte minst sidvind, kan bero på vikt, men jag fick minska på sidroder utslag för att få samma känsla som kol sukhoien. Det verkar som Su-29 är känsligare för sid vind än Su26, hänger kanske ihop med att det är mer yta på kroppen..  men jag kunde stiga kraftigare i knivegg med krillen, med lika utslag som kol sukhoien, kroppen bar bättre....inget man har så stor nytta av i IMAC.

Krillen är helt ok men ännu sålänge är min hembyggda vassare för IMAC... får se vad jag tycker efter fler starter och mer intrimmning. Jag tror fortfarande att vikt och styvhet är en fördel för IMAC...dessutom blir ju en tyngre maskin inte så stötkänslig som en lättbyggd krill...

Noterade återigen den oerhörda ljudskillnaden på att flyga 3bladigt vs 2-bladigt.... hoppas få luftfilter snart också för att få ner ljudet ännu mer..

Känns som en bra dag idag    [:D][:D]
/Rikard



Aerobat

Grattis Rickard.

Låter som du flyger baktungt (för IMAC). OBS att Krill SU29 är mycket känslig för TP.

Mvh Ulf

//www.krill-model.com/eu/en
//www.autopartner.se
//www.powerbox-systems.com
Mvh Ulf

Rikard Levenstam

Hej Ulf,

Testade att ligga inverterat i 45 graders stig och tyckte den drog mot marken ganska mycket... så flyttade bak tyngdpunkten (20gram i sporrstället) och tyckte det blev bättre...

Ungefär vad menar du med att den är känslig för TP läge? Jag är van att + eller - med 60 grams vikter i nosen på min svarta.... vilka vikter labbade du med på din 33% sukhoi?

Vid första flygningarna låg tyngdpunkten mer än 15mm framför vingrörets centrum.

Kommer du ihåg var TP låg på dig maskin?

Mvh
Rikard