Krill Sukhoi 29 - 33%

Started by Rikard Levenstam, 2011-09-22, 20:26:22

Previous topic - Next topic

Lonsan

Jag låg drygt +15 först också men det var inte kul. f
Flyttat en Rx ack bakåt och lagt 20g bly på sporren, så fortfarande aningen mer än +10 mm.
Inte riktigt nöjd, inte överens med den riktigt än på vertikalerna, tycker den drar mot huven mot slutet inför stallturns.
Knepig att få i spinn och tappar mycket höjd per varv i spinnet. Lite läskigt.
Har också 1° uppåt på motorn, kan ju var bidragande men ska labba lite mer med TP först.
För tillfället trivs jag bättre med min stora SU-26:a, den påminner mer om min gamla extra, bara trögare och något neutralare.
Har du någon upp/ner riktning? Vad fick du den att väga?

Team Desire Power
MPX Royal Pro 16
MPX Royal Pro 9

PLETTENBERG Predator 50/6
PLETTENBERG Predator 30/8

Hitec
Autopartner.se
Max 300 tecken, 272 återstår

Lonsan

Förresten, när du skriver \"landningsklaff\", menar du då att du fäller ner båda skevarna?


Team Desire Power
MPX Royal Pro 16
MPX Royal Pro 9

PLETTENBERG Predator 50/6
PLETTENBERG Predator 30/8

Hitec
Autopartner.se
Max 300 tecken, 272 återstår

Rikard Levenstam

#77
Motorn sitter 0,5grader upp samt 2,5 höger (Ej justerbar via radion [:D] )

Jo, jag utmanar ödet med att vika ner bägge skevrodren ca 30mm mätt i roten. Jag har inte noterat någon ökad klipp tendens, varken med Krillen, eller min svarta Su-26. Skillnaden i landningshastighet är stoor. Dock måste man flyga in på lite högre motor varvtal :-)

Har några funderingar jag ska testa.... kan ju inte vara så svårt att få en modell att klippa tydligare ;-)

Vikt 13,9Kg enligt badrumsvågen...

/R



Lonsan

Halv grad, kompromiss mellan 0 och 1 :-)?
Intressant med klaff, har tänkt i de banorna för SU-26, uppfällda (spoilers på segelflygspråk) blir helt fel, den glider ännu bättre och tappar ingen fart och landar på sporren, trots rejält höga huvudställ. Men Krill 29:an går än sä länge bra utan trix, får se hur det blir med något bakåtflyttad TP.

Team Desire Power
MPX Royal Pro 16
MPX Royal Pro 9

PLETTENBERG Predator 50/6
PLETTENBERG Predator 30/8

Hitec
Autopartner.se
Max 300 tecken, 272 återstår

Lonsan

Vikten, verkar vara en elak badrumsvåg eller tungt bygge. Är det torrvikt? Konstigt om den känns så lätt i så fall men allt är ju relativt. Skulle betyda att din kol31:a väger 16 kg? Det är ju \"bomberklass\" för tusan :-D
Jag trillade in på 12,7 kg enligt Biltema bagagevåg.


Team Desire Power
MPX Royal Pro 16
MPX Royal Pro 9

PLETTENBERG Predator 50/6
PLETTENBERG Predator 30/8

Hitec
Autopartner.se
Max 300 tecken, 272 återstår

Rikard Levenstam

Hehe, ja kanske vågen är elak.... Tycker att den visar fel när jag står på den också ;-)   Hursomhelst är vertikal prestanda bra liksom flygprestanda...

Flaps ner ger ju ökad lyftkraft och möjliggör långsammare flygning utan högre anfallsvinkel !!  Mixning till höjdroder är nödvändigt...

Nja... Kol Sukhoien är 700gram tyngre än krillen i byggvikt, samt dubbelt så stark !!  Viktskillnaden ligger i Vingbalkarna som är väldigt starka, samt tungt alurör i vingdelningen... + nosvikt...  Sen beror det ju även på vingprofil hur mycket vikt vingen kan bära... Krillen har ca halva tjockleken jämfört med min sukhoi.. en QQ-Yak profil...






Aerobat

Det var ganska längesedan och jag brukar faktiskt numera aldrig kolla TP på modellen. Endast vid flygning. Jag flyttade accar + att läggapå spinner.Tyngdpunkt är ju lite en smaksak, jag brukar köra 45-testet, där bör kärran hålla 1-2s innan den drar sig neråt 50-75% gas. Sedan vill jag behöva stötta lite inverterat och att den möjligen kan dra sig lite neråt rättvänt också.
Proppval påverkar ju flygegenskaperna mycket också. Med DA100 flög den klart bäst med 27x10 - 3-blad tycker jag är rätt kass. Jobba med trottlen istället.
Med 27x10 fick kärran rätt flyt i flygningen. Jag anser att 10\" stigning är det bästa för en 100cc med tunn profil. När jag hade DA120 i den använde jag 29x10. 10\" ger bra drag och bra broms.

Tycker också din vikt verkar lite hög? Jag tror jag hamnade på ca 12.5kg tomvikt. Sedan har jag byggt om motorfästet+installerat rök.

//Ulf

quote:
Originally posted by Rikard Levenstam

Hej Ulf,

Testade att ligga inverterat i 45 graders stig och tyckte den drog mot marken ganska mycket... så flyttade bak tyngdpunkten (20gram i sporrstället) och tyckte det blev bättre...

Ungefär vad menar du med att den är känslig för TP läge? Jag är van att + eller - med 60 grams vikter i nosen på min svarta.... vilka vikter labbade du med på din 33% sukhoi?

Vid första flygningarna låg tyngdpunkten mer än 15mm framför vingrörets centrum.

Kommer du ihåg var TP låg på dig maskin?

Mvh
Rikard



Mvh Ulf

Rikard Levenstam

Ja, tyngdpunkt är något som ska flygas fram..men bra att ha ett riktvärde.  Jag vägde krillen på epoxyvågen, pallade alla hjulen till samma nivå, flyttade vågen o summerade...

Krillen väger 12723.4g med tom tank.
Kol Sukhoien väger ca 14600g, tom tank

Ursäkta galen personvåg... själv behöver jag inte ut i motionsspåret idag tydligen ;-)

/Rikard




Lonsan

Puuh, det var ju för väl ;-D
Max 300 tecken, 272 återstår

Rikard Levenstam

#84
En av få länkar jag hittade för att återställa en Krill..

http://www.highalpha.org/forum/viewtopic.php?f=4&t=11393&hilit=krill



Min Krill med 6mm plywood fäste för landställ. Glasfiber under plattan för att fördela belastningen bättre. Orginalet var en 3mm plywood...


Image Insert:

26.74 KB





Image Insert:

28.73 KB



Rikard Levenstam



Image Insert:

32.03 KB


Image Insert:

45.55 KB

I brist på nya byggen så förbättrar jag krillen, Nytt landställ i kolfiber samt nya fillets mellan kropp och ställ. Fräste en form i akryl och hjuter i ett svart material [:D]

Kolställ blir minst 300g lättare

Fräste även en form på nytt sporrställ som ger en bättre vinkel på hjulet och bättre styrning i sidvind. Ska bara balansera om modellen så jag blir av med tejpad extra vikt där bak... Nytt ställ hjälper nog till.



Image Insert:

36.01 KB



Lonsan

300 lättare? Använder du antimateria ;-)
Vad väger ditt metallställ?

Team Desire Power
MPX Royal Pro 16
MPX Royal Pro 9

PLETTENBERG Predator 50/6
PLETTENBERG Predator 30/8

Hitec
Autopartner.se
Max 300 tecken, 272 återstår

Rikard Levenstam

Hehe..  Nja...

Ett krill Alu ställ väger 590g och ett kolställ ca 300...så ca 300g lättare..




Lonsan

Ah, ok. GraphTech ställ hamnade på ca 340 men att de går att optimera tvivlar jag inte på. De är något hårda.

Team Desire Power
MPX Royal Pro 16
MPX Royal Pro 9

PLETTENBERG Predator 50/6
PLETTENBERG Predator 30/8

Hitec
Autopartner.se
Max 300 tecken, 272 återstår

Rikard Levenstam



Image Insert:

65.1 KB

Så blev det äntligen dags för motorbyte... Cs flyttar in i Krill för att ge lite mer tryck i uppförsbackarna :-)

Långsammare flygstil kräver lite mer pulver när man ska upp...

:-)