Pilot S-bach 342 40 %

Started by Par A, 2011-11-04, 18:38:50

Previous topic - Next topic

Skymic

#15
Som jag sagt i en annan tråd, vissa saker bör man lägga större vikt vid.
Alltså saker som måste fungera.givetvis är det viktigt att noga gå över limskarvar.
Och använda gänglåsning.

Tex, hjul och hjulaxlar är ju ett måste för att kärran skall funka.
Det blir lätt stora skador om man tappar ett hjul.
Säkerhet är A och O på så här stora kärror.
Att ta hand om vibrationerna är ju också viktigt.

Tips vid limning(ej snabblim)
När man limmar med expelvis Epoxy så är det viktigt stt man stryker lim på båda ytorna som skall limmas ihop, detta ökar vidhäftningen och därmed styrkan.
Har för mig att det var en rejäl ökning.

//Micke
www.Autopartner.se
Futaba
3W Power



//Micke


Aerobat

Håller helt med Micke. Under de 3 år jag flugit bensinare har jag hunnit göra de flesta misstag. Skruvar har lossnat och limfogar släppt. Genvägar lönar sig inte om kärran ska hålla många flygtimmar. Numera limmar jag till 90% med 24h epoxy. Biltemas laminatepoxy kan jag också rekommendera, förutom det självklara är den perfekt som bränslesäkring.

Mvh Ulf

//www.krill-model.com/eu/en/
//www.autopartner.se/
//www.procar.se
Mvh Ulf

Aeroparts

Kan väl slänga in något tipps också.
1.När man tillverkar plywood (flygplan kvalite) så genom olika processer så kan det bildas på ytan nästan som ett släppmedel, detta är väl känt bland de som bygger fullsize. Detta gör att limmet inte fastnar som det skall, så när man putsat sin plywood så kan man se om man fått bort släppmedlet droppa lite vatten på den. Droppen skall inte pärla sig utan sugas upp direkt.
2.När man limmar in spant etc i komposite fpl så använd inte microballonger som något förstärkningsmedel i epoxi, detta skall bara användas som utfyllnad för att få rundare fog för glasfibern som man lägger utanpå. Skall man limma in något och vill få utfyllnad och styrka samtidigt så använd flox (hackad bomullsfiber).

/Lennart

Lonsan

Helt rätt ang microballonger. Förstäker inte ett dugg, funkar mer som ett epoxi-spackel.
Jag använder hackad kolfiber i fogar. Fult som tusan kan det bli pga av att det är svart, men starkt blir det.



MPX Royal Pro 16
PLETTENBERG Predator 50/6
Hitec
Autopartner.se
Max 300 tecken, 272 återstår

Rikard Levenstam

Hej,
Kan fylla på med tips om en produkt jag börjat använa på senare tid. Tex, vid inlimmning av roderhorn vill man vara 100% säker att de sitter så bra som möjligt. I epoxy/\"Flox\"/Mikroballong mixen blandar jag någon droppe skum-vätska. Det gör att epoxyn expanderar under härdning och fyller ut effektivare. Vid rätt tillfälle, liten inblandning tycker jag det är riktigt bra...

http://www.emc-vega.de/epages/62405086.sf/en_GB/?ObjectPath=/Shops/62405086/Categories/Faserverbundwerkstoffe/Epoxydharze/Treibmittel

En lagom dos tixotropi medel kan också vara smidigt, för att förhindra rinning av limnings joxet
http://www.emc-vega.de/epages/62405086.sf/en_GB/?ObjectPath=/Shops/62405086/Categories/Faserverbundwerkstoffe/Fullstoffe/Thixotropiermittel

På starkt sugande material måste man dock först pensla ren epoxy, annars sugs epoxyn ur mixen och enbart flox, microballonger ligger kvar på ytan... tex kompolett, balsa..etc.

Mvh  Rikard






Lonsan

Vad är kompolett?

MPX Royal Pro 16
PLETTENBERG Predator 50/6
Hitec
Autopartner.se
Max 300 tecken, 272 återstår

Rikard Levenstam

Hej, Kompolett eller Artboard är världens bästa material för vingbalkar, distansmaterial.... Glasfiber baserat material som används i golv på tåg och lätta konstruktioner tydligen. Materialet tar upp skjuv krafter syveränt, vilket är bra för vingbalkar. Man skär det lätt med skalpell. 6mm tjocklek oftast...

/R



paroos

Låter som en Komp(o)lett lösning!!
[:I]

//Patrick

IMAC-Sverige

www.autopartner.se
www.procar.se

PilotRC-Spektrum-Hitec-DA-MTW
//Patrick

IMAC-Sverige

------------------------------------------------
Team Autopartner RC
[Hitec-ExtremeFlight-Pilot RC-Biela-Powerbox-Secraft-DA]
//www.autopartner.se

paroos

Nä, nu får vi skärpa oss!!!!!!!!!!!!!!!
Detta är Pärs Sbach byggtråd som nu spårat ur!
Åter till ämnet...


//Patrick

IMAC-Sverige

www.autopartner.se
www.procar.se

PilotRC-Spektrum-Hitec-DA-MTW
//Patrick

IMAC-Sverige

------------------------------------------------
Team Autopartner RC
[Hitec-ExtremeFlight-Pilot RC-Biela-Powerbox-Secraft-DA]
//www.autopartner.se

Par A

Okej...
Blev en liten stund till S-bachen idag efter all lövräfsning[:(]

Suger åt mig alla tips kring epoxi som putsad plywood[:D]
Har själv sk. flox hemma som jag blandar i för att öka på styrkan i en fog.

Nåväl vi monterar på så smått och har beställt cansitrar av Mikael I som ska komma hem i månadsskiftet. Blir bra med MTW TD 115K samt knuckleheaders.



Image Insert:

63.44 KB
Ändrade lite på ställinfästningen och monterade islagsmuttrar.. allt för att snabbt kunna montera bort stället utan att ta av kåpa etc.



Image Insert:

33.33 KB
Stället på plats. Är inte så mycket bredare än 100cc modellen.



Image Insert:

59.71 KB



Image Insert:

79.83 KB
Visar lite bilder på möjligheten att ha tex RE 3 pipor i maskinen. Det är förberett för detta om man vill.


Image Insert:

34.89 KB
Sporrstället är av kolfiber. Möjlighet finns att montera servon till sidorodret i bakkroppen men jag kommer att kör på virestyrning och 2 st Hitech 7990 inne i kroppen.

Det var allt för den här gången.Ser fram emot inomhusflygningen om 3 timmar så här på Farsdag. Blir också att komma hem till dukat bord med maten serverad kl.19.00[:)]

Vi hörs!
Pär
Pär Axelsson
Futaba 18MZ

Par A

Hej igen....
Monteringen löper på med lite jobb varje dag,lika bra att köra på medans man har lusten...[8D]



Image Insert:

68.03 KB
Gjorde en tankvagga med stödram av papp. Klädde sedan in allt i gladpack för att det skulle släppa. Bytte ut orginaltank till en 3W 1, 5 liter.


Image Insert:

76.79 KB
Resultatet blev ok med tanke på funktion. Finsishen är väl inget att skryta med. Ska tillverka 2 stöd i plywood. Tänkte även använda befintliga kardbordremmar som får gå igenom en slits i vaggan och runt tanken.


Image Insert:

76.04 KB
Tillverkade egna instrumentpanel på ett enkelt sätt.


Image Insert:

89.66 KB
Blev en pilot från Extreme flight. Den var betydligt billigare än H9:s pilot. Den fick 3 skruvar upp i botten för att den ska sitta kvar vid kvickrollar.


Vi hörs!
Mvh
Pär
Pär Axelsson
Futaba 18MZ

Par A

Vi fortsätter mot målet att bli färdiga med S-bachen.
Har inte stött på några större problem på resan och det mesta flyter på bra.

Har förstärkt nosen på maskinen med glasfiberväv samt lamineringsepoxi. Allt för att göra livslängden längre på maskinen.

Lite bilder från det senaste sakerna jag gjort.


Image Insert:

66.14 KB
Lite bling till med SWB armar. Satte linkarna på det inre hålet då jag inte behöver superstora utslag.


Image Insert:

68.18 KB
3W tanken med lite modifieringar. Ett rör på klunken för att den inte ska vika sig. Allt säkrat med sk straps.


Image Insert:

43.14 KB
Sidorodret på plats.Det ska kunnamonteras bort på ett snabbt sätt. Tanken är att sedan göra en vagga som hängs på fenan vid transport. Går inte in i bilen annars[:D]


Image Insert:

69.69 KB
Införskaffade gummibussningar på Kjell o Co. Deras stora passar perfekt i Pilots maskiner 100-150 cc. Här dras senare förlägningskablarna till stabbarna ochförhindrar förhoppningsvis nötning.


Image Insert:

43.62 KB
Tänk vad åren går. Tyckte att min Enya 60 X var en grymt stor motor i början av min modellflygkarriär. Nu står man med en 170 cc istället[8D]


Image Insert:

67.89 KB
Tankvaggan blev grymt bra. Med sprayfärg i silver fick den faktiskt lite NASA look.


Image Insert:

24.18 KB
Bestämde mig för att göra en egen stötstång till gasen i kolfiber. Bra att man hade lite rör liggandes från sin helikopter aktiva period.
Vill inte montera servot så nära den stora vibratorn i maskinen= motorn som manualen visar.

Vi hörs!
Pär
Pär Axelsson
Futaba 18MZ

paroos

#27
Finemang!

Ser nice ut, blir en fin kärra det här.
Gillar bussningarna. Själv trär jag strumpa på alla kablar och strappar dem i varje hål.

Fråga ang bilden med bling SWB armen, är hornen limmade eller bara provmonterade?

//Patrick

IMAC-Sverige

www.autopartner.se
www.procar.se

PilotRC-Spektrum-Hitec-DA-MTW
//Patrick

IMAC-Sverige

------------------------------------------------
Team Autopartner RC
[Hitec-ExtremeFlight-Pilot RC-Biela-Powerbox-Secraft-DA]
//www.autopartner.se

Par A

#28
Ska även köra med sk. strumpa på kablarna eller virad kabelskydd i plast.

Förstår vad du saknar på bilden med limmade roderhorn, de sk. plastbrickorna som ska vara mellan hornen.
Finns tyvärr inga med i \"tillbehörskorven\", jag letade efter dem eftersom det var sådana med i 100 cc versionen.
Så de är limmade nu...[;)]

Pär
Pär Axelsson
Futaba 18MZ

paroos

Mmmm en av Pilots kvalitetsbrister tyvärr, fattades lite (eller var dubbelt) till min 88\" Extra och 107\" Sbach också.

Hur är det förresten på 122\" maskinerna, blandar de märkliga inch skruvar med metriskt på dem också?

Ang. hornen så mister man sannolikt lite hållfastehet utan plattan, men det håller nog ändå![}:)]
[:D]

//Patrick

IMAC-Sverige

www.autopartner.se
www.procar.se

PilotRC-Spektrum-Hitec-DA-MTW
//Patrick

IMAC-Sverige

------------------------------------------------
Team Autopartner RC
[Hitec-ExtremeFlight-Pilot RC-Biela-Powerbox-Secraft-DA]
//www.autopartner.se