Nybörjare Imac

Started by Thulin, 2011-12-03, 16:46:37

Previous topic - Next topic

Thulin

Hej
Tänkte att börja flyga lita IMAC, har en china Su 26 med Dle 55, funderar på en beg. Krill 28%. Vad rekommenderar ni av dessa två modeller.

Ulf
Autopartner RC
Extreme Flight Extra 300
Fly Gas Rc
Emcotec
Hitec
ZDZ

Lonsan

Misstänker att du menar 28% Katana\'n?

I vilket fall som helst så känner jag inte till någon SU-26 50cc storlek som är riktigt bra för IMAC om man jämför med en Krill kärror.
Så Krillen är definitivt att rekommendera om den passar budgeten.
Sen finns det massor av andra moderna 50cc (i trä) som är utmärkta att börja med från t ex Pilot RC, SebArt, ExtremeFlight, osv.
Men just SU-26 och SU-31 är inte med i någon av deras sortiment (åtminstone inte vad jag noterat).
Risken är din \"Kina\" SU 26 är byggd lite för skalalik, vilket inte blir optimalt för IMAC.

Om du väljer Krill Katana\'n så får du dessutom ett utmärkt objekt för elektrifiering med sin stora lucka, bara att släppa ner drivacken och koppla in.
Vad jag sett under 3 års tävlande är att just DLE 55:an verkar vara en riktigt bra motor som går fint, är lättstartad och sällan tjuvstannar. Så den borde vara lätt att sälja och få en hygglig slant för.

MPX Royal Pro 16
PLETTENBERG Predator 50/6
Hitec
Autopartner.se
Max 300 tecken, 272 återstår

Aerobat

#2
Hej,

OBS. Jag är Krill fantast så jag är såklart färgad.
Min uppfattning är att jämföra en Kina maskin med en Krill är som att jämföra en Kia med en Porsche. Det finns fina träkärror, t ex Aeroworks eller EF, men det blir liksom inte som en fin Kompositkärra. Tyvärr har jag ingen erfarenhet av 28%, de har varit ovanliga i Sverige.
Om du tänker 28% Krill skulle jag definitivt välja Yaken. Katanan är rätt gammal och Yaken är nydesignad baserad på Krills mest lyckade kärra hittils (37% yak55m).
Den är lättare och starkare och flyger förmodligen väldigt bra.
Annars flyger 100cc kärror väldigt bra för IMAC.

Mvh Ulf
Mvh Ulf

Thulin

Japp, helt rätt, det är Katana som gäller. Tänker nog forsätta med bensin i dom stora modellerna och el i dom mindre. Tack för tipset.
Autopartner RC
Extreme Flight Extra 300
Fly Gas Rc
Emcotec
Hitec
ZDZ

paroos

Ulf: Vad är det för en \"china\" SU26 du har?



//Patrick

IMAC-Sverige

www.autopartner.se
www.procar.se

PilotRC-Spektrum-Hitec-DA-MTW
//Patrick

IMAC-Sverige

------------------------------------------------
Team Autopartner RC
[Hitec-ExtremeFlight-Pilot RC-Biela-Powerbox-Secraft-DA]
//www.autopartner.se

Lonsan

OBS! Jag är el-fantast och tycker att \"50 cc\" klassen numera hör till de lite mindre kärrorna, även ur ett eldriftsperspektiv ;-)

MPX Royal Pro 16
PLETTENBERG Predator 50/6
Hitec
Autopartner.se
Max 300 tecken, 272 återstår

Thulin

Det är en airpro-såld maskin, gul-svart \"täckning\".
Autopartner RC
Extreme Flight Extra 300
Fly Gas Rc
Emcotec
Hitec
ZDZ

paroos

Okej då vet jag vilken det är, det är väl en utmärkt kärra att börja flyga IMAC med tycker jag!
Funkar allt ok med motor o övrig setup så bara kör på![8D]



//Patrick

IMAC-Sverige

www.autopartner.se
www.procar.se

PilotRC-Spektrum-Hitec-DA-MTW
//Patrick

IMAC-Sverige

------------------------------------------------
Team Autopartner RC
[Hitec-ExtremeFlight-Pilot RC-Biela-Powerbox-Secraft-DA]
//www.autopartner.se

Thulin

Låter bra, då börjar träningen på nya Basic. Tack för hjälpen
Ulf
Autopartner RC
Extreme Flight Extra 300
Fly Gas Rc
Emcotec
Hitec
ZDZ

Larsson

Jag håller med mr Roos du har redan en bra maskin för Basic,
själv började jag med en Edge 540 på lite styvt en meter med en
smygtrimmad metanolare[:I]

Rpm
Rpm

paroos

quote:
Originally posted by Thulin

Låter bra, då börjar träningen på nya Basic. Tack för hjälpen
Ulf



Härligt![8D]
Hoppas du kommer att tycka det är lika roligt som vi andra gör.
Finns två saker som tål att upprepas:
1. För att börja flyga basic/börja träna IMAC krävs ABSOLUT INTE någon stor, dyr och avancerad modell!!!
2. Oavsett klass så gäller 90% pilot/spakande och 10% material för resultatet!!


(Jag började fuska konstflyg med en Kyosho Cap på 142cm, Super Tigre .60, sedan en Kines Extra 180cm, 26cc bensin, sedan en Greatplanes Extra 330 205cm, O.S. 160FX...)

//Patrick

IMAC-Sverige

www.autopartner.se
www.procar.se

PilotRC-Spektrum-Hitec-DA-MTW
//Patrick

IMAC-Sverige

------------------------------------------------
Team Autopartner RC
[Hitec-ExtremeFlight-Pilot RC-Biela-Powerbox-Secraft-DA]
//www.autopartner.se

Lonsan

För att återgå till ursprungsfrågan, vilken av kärrorna som kan rekommenderas så är härmed båda rekommenderade. Om vi gör en jämförelse utöver bara kärrornas egenskaper i luften och tar in alls omgivningsfaktorer som tid, pengar, nervositet (och diverse andra känslor) reparerbarhet etc så är det ett hett tips att välja den maskin som du totalt sett tror du kommer att få först i luften och flest flygningar på, alla störfaktorer inräknade.  Mycket flygtid ger alltid mer än material. Även i denna sjukt materialorienterade sport ;-)

MPX Royal Pro 16
PLETTENBERG Predator 50/6
Hitec
Autopartner.se
Max 300 tecken, 272 återstår

Lonsan

Ang mycke flyga så överväg el om du inte redan är god vän med bensinmotorer. Vi är en liten skara än så länge som seriöst provat bådadera. Jag blev aldrig vän med konceptet och fick summerat inte ut några fördelar ur det trots ett ärligt försök. Mitt problem är att jag är en slarver när det kommer till att öva på säkra och snygga landningar. Jag skippade liksom den detaljen redan för 30 år sedan och börjar så smått komma ifatt först nu. När elflyg blev möjligt så var det en klar fördel för mig för då försvann i alla fall damoklessvärdet motorstopp. I och för sig så var nödlandning nästan den uteslutande metoden att komma ner på backen för mig innan eldriften men det funkade hyfsat pga att kärrorna ju var mindre och stryktåligare på stenåldern. Jag sabbar fortfarande några landställ varje säsong men under mitt bensinäventyr var det extremt. Utan eldriften hade jag troligen konsumerat flygplan i stället för landställ. Trots allt detta så är jag ändå lite sugen på en bensinare ibland. Tror att det måste bli antingen 4-takt eller någon typ av elektronisk insprutning, helst bådadera, innan jag litar på konceptet.

MPX Royal Pro 16
PLETTENBERG Predator 50/6
Hitec
Autopartner.se
Max 300 tecken, 272 återstår