Su-29 no more bensin skit !

Started by Speedbird, 2012-01-17, 20:00:25

Previous topic - Next topic

Lonsan

På elektriska heter det PWM-management!!
Max 300 tecken, 272 återstår

Speedbird

#31
quote:
Originally posted by paroos
Ser bra ut Perra!
En sak bara (efter att ha läst åt dej) nu MÅSTE du lära dej throttle management, annars....[xx(]
Du vet, nu blir det motsatsen till då du körde Lasses trött-Extra med mig påhejandes![;)]

//Patrick
IMAC-Sverige


Jag lade extra vikt vid throttle ( PWM ?) management under träningsflygningarna idag,
känns som att köra ecodrive ju... [:D]

naturligtvis mjukt o fint drag i vertikalen tills man inte ser kärran längre om man vill...  
och 24x10\" snurran bromsar precis lagom på de nedåtgående linjerna i programet utan att kärran blir slingrig...

/Perra
 

paroos

GRATTIS Perra!!![8D]

Såg bilderna i andra tråden...

//Patrick

IMAC-Sverige

------------------------------------------------
Team Autopartner RC
[Pilot RC-Biela-Hitec-Powerbox-Secraft]
//www.autopartner.se
//Patrick

IMAC-Sverige

------------------------------------------------
Team Autopartner RC
[Hitec-ExtremeFlight-Pilot RC-Biela-Powerbox-Secraft-DA]
//www.autopartner.se

Speedbird

#33
quote:
Originally posted by paroos

GRATTIS Perra!!![8D]

Såg bilderna i andra tråden...

//Patrick
IMAC-Sverige


tack tack [:)]
Patrick

jo som du såg var det fint väder här,
hade ingen läsare idag [:(]
flög sportsman C ur minnet och det gick bra det med...
tror inte jag glömde så mycket hehe, [:I]
men det är klart, med läsare får man ju lite feedback när man flyger...
och det är ju alltid kul [8D]

/Perra
 

Speedbird

#34
F***N ! !
[:(!] [xx(] [:(]
Image Insert:

71.76 KB
Perfekt flygväder och så händer detta under första flygningen för dagen, Suck... [:(]

liite för låg fart, liiite för låg höjd,
( och just då ? [:I] [:D] )
bara pudding i huvet på piloten...

/Perra
 

Paul

Fattar inte vad som hänt, mosig i huvudet efter allt jobb, och alla mil i bil. Är det bara proppen som gått sönder, eller har du störtat??
Mvh Paul
---------------------------
Med vänlig hälsning, Paul M

HANGAR 9                      ZDZ                   MULTIPLEX                      HiTEC

Speedbird

#36
quote:
Originally posted by Paul

Fattar inte vad som hänt, mosig i huvudet efter allt jobb, och alla mil i bil. Är det bara proppen som gått sönder, eller har du störtat??
Mvh Paul


Lite tankar om dagen som gick...

fint väder, kanske för bra ? [:0] [:D]

Sebart gör enormt starka landningställ och infästningar i sina kärror,
och ställen fjädrar väldigt bra, åt ett håll i alla fall...
sedan behövs justering med handkraft åt andra hållet,
samt en ny propeller innan vidare flygning kan fortsätta [:D]

det man bara har 1st av med sig ut till fältet behöver man garanterat ha flera av, det kan vara ackar, eller dunk med bränsle, landningställ och / eller hjul,
eller en till flygklar kärra !
jag skulle haft med mig extra propeller då hade det antagligen inte hänt ett skit [:D]

men idag hade jag i alla fall lite tur och det var bara propen som måste bytas,
ska fråga Pelle på Autopartner om det finns i 10pack [8D]

/Perra
 

Lonsan

Lämnar herr Jönssons tråd... ser ju i början av denna tråd att du tänkte dig 2s2p av 6s5200 mAh. (Desire)
Och nu har du mer än halverat till 5000 mAh TP.
OK att 65C 5000 nog ger minst lika många Wh som 35C 5200 pga högre spänning under last men ändå.
Vad händer? Är det möjligen så att där är en flukturerande gravitationssvacka över Gotland??? (hade själv väldigt svårt att få ner min Extra på marken vid ett tillfälle)
Max 300 tecken, 272 återstår

Lonsan

Ja just det, flukturerande gravitation kan ju spökat även när det gäller vägningarna.
Det är det som är risken med allehanda fjädervågar (digitala som mekaniska)
Det är bara balansvågar som mäter rätt oavsett rådande tyngdacceleration. (

Team Desire Power
MPX Royal Pro 16
MPX Royal Pro 9

PLETTENBERG Predator 50/6
PLETTENBERG Predator 30/8

Hitec
Autopartner.se
Max 300 tecken, 272 återstår

Speedbird

#39
quote:
Originally posted by Lonsan

Lämnar herr Jönssons tråd... ser ju i början av denna tråd att du tänkte dig 2s2p av 6s5200 mAh. (Desire)
Och nu har du mer än halverat till 5000 mAh TP.
OK att 65C 5000 nog ger minst lika många Wh som 35C 5200 pga högre spänning under last men ändå.
Vad händer? Är det möjligen så att där är en flukturerande gravitationssvacka över Gotland??? (hade själv väldigt svårt att få ner min Extra på marken vid ett tillfälle)


jo det ska jag berätta,
på grund av ovan nämnda gravitationssvacka ? ? [:D]
blev det lite fel vid första invägningen,
med 12s2p 10400mAh Desire landar vikten på 10325g !
( nu kontrollvägt på Anders balansvåg för att vara säker ) [8D]
och med 12s1p 5200mAh blir vikten 8835g

men vad värre är,
Desire V8 cellerna orkar inte prestera under last,( 12s1p )
de är märkta som 35c ackar men fullladdade dippar de ner till 3,12V / cell redan vid 107A [xx(]
alltså bara runt 20c...
ackarna har gått 30-35 cyklingar totalt och har börjat svullna lite lätt... [:(]

ThunderPower ackarna däremot håller som förväntat volten bättre 3.59V / cell
vid 116A (12s1p) utan att svettas

jag funderar nu på om 6600mAh TP 65c 12s räcker till sportsman även
om det blåser på som det gjort på en del tävlingar...
kärran skulle då väga in på 9442g

vad tror du Pontus ?  

/Perra
 


 

Lonsan

6,6 x 12 tror jag på :-) Speciellt med så god spänning under last.
Det blir aningen bättre förhållande än jag hade i min falskskyltade Extra (sbach mönster)
Men...3.12 V @ 20C med 5200...har för mig att jag har en sådär 84 celler av den typen...nu måste de testas, återkommer!
Max 300 tecken, 272 återstår

Skymic

#41
[?]Öööööö...... hmmmm om det blåser? Ja det blåser i bland?
Verkar det  marginelt med Elflyg även i 50 cc klassen?

//Micke
IMAC-Sverige




//Micke


Mikael

quote:
Originally posted by Speedbird

quote:
Originally posted by Lonsan

Lämnar herr Jönssons tråd... ser ju i början av denna tråd att du tänkte dig 2s2p av 6s5200 mAh. (Desire)
Och nu har du mer än halverat till 5000 mAh TP.
OK att 65C 5000 nog ger minst lika många Wh som 35C 5200 pga högre spänning under last men ändå.
Vad händer? Är det möjligen så att där är en flukturerande gravitationssvacka över Gotland??? (hade själv väldigt svårt att få ner min Extra på marken vid ett tillfälle)


jo det ska jag berätta,
på grund av ovan nämnda gravitationssvacka ? ? [:D]
blev det lite fel vid första invägningen,
med 12s2p 10400mAh Desire landar vikten på 10325g !
( nu kontrollvägt på Anders balansvåg för att vara säker ) [8D]
och med 12s1p 5200mAh blir vikten 8835g

men vad värre är,
Desire V8 cellerna orkar inte prestera under last,( 12s1p )
de är märkta som 35c ackar men fullladdade dippar de ner till 3,12V / cell redan vid 107A [xx(]
alltså bara runt 20c...
ackarna har gått 30-35 cyklingar totalt och har börjat svullna lite lätt... [:(]

ThunderPower ackarna däremot håller som förväntat volten bättre 3.59V / cell
vid 116A (12s1p) utan att svettas

jag funderar nu på om 6600mAh TP 65c 12s räcker till sportsman även
om det blåser på som det gjort på en del tävlingar...
kärran skulle då väga in på 9442g

vad tror du Pontus ?  

/Perra
 






Perra - hur har du mätt upp spänning och ström under last? Är det fartreglagets skattning eller en extern volt/tång ampere meter? Spänningsfallet ser ju helt klart skumt ut - har dock inte granskat några testdata från Desire på 35C V8 cellerna - har du (eller någon annan)?

-----------------------------
Pilot-RC Sbach 342
Hacker Q80-8M
DesirePower
Hitec
Castle Creations ICE2HV
Autopartner.se
-----------------------------
Pilot-RC Sbach 342
Hacker Q80-8M
DesirePower
Hitec
Castle Creations ICE2HV
Multiplex Royal Evo 16
Autopartner.se

Lonsan

Visst är det spännande...:-D

Team Desire Power
MPX Royal Pro 16
MPX Royal Pro 9

PLETTENBERG Predator 50/6
PLETTENBERG Predator 30/8

Hitec
Autopartner.se
Max 300 tecken, 272 återstår

Lonsan

Oj, nu har man spårat ur igen...

Bakom grafen ligger en matematisk modell av motorn och en tänkt propellerlast.
Så om data på LiPo är från något annat mätsätt än via en och samma prop, motor och reglage
så säger detta ingenting...[xx(][xx(]

Momentbehov och därmed strömåtgång ökar ^2 med varvtal.
Varvtal som funktion av ström plottat med svart linje.

Den orange linjen är inpassad för att överenstämma med mätningen 3,12V @ 107 A.
Som synes så borde systemet då dra ca 137 A om 3,59 V/cell var tillgängligt.
Och varvtalet borde ligga 14% högre. (är varvtal uppmätta?)

För att få en funktion att matcha mätvärde 3,59V @ 116 A
så får man tweeka någon eller några andra data.
I grafen (rosa) har jag lagt till 28 mohm i motor/reglage modellen för att få till det.
Knappast möjligt, man kan räkna 30-50% högre motstånd i lindningar och reglage
om det är riktigt varmt. Borde inte ge mer tillskott än på sin höjd 10-12 mohm.

Mycket annat kan spela in, faktum kvarstår att 3,12 V vid 107 A inte
är bra. Men den andra mätningen gör mig misstänksam såvida den inte
är mätt med en helt annan mekanisk belastning, typ mindre prop
eller under rakflygning medan den första statiskt osv osv.

Image Insert:

16.44 KB

Team Desire Power
MPX Royal Pro 16
MPX Royal Pro 9

PLETTENBERG Predator 50/6
PLETTENBERG Predator 30/8

Hitec
Autopartner.se
Max 300 tecken, 272 återstår