Vilken motor?

Started by SamuelO, 2012-02-18, 15:27:39

Previous topic - Next topic

SamuelO

Hej allihopa!
jag heter Samuel Olofsson och är ny inom den här tävlingsgrenen. Jag har hittils införskaffat mig en Yak54 87\" med PILOT som tillverkarehttp://www.autopartner.se/pilot-rc-yak54-87--p-10482-c-573.aspx. Men min största fundering kring detta projektet är motorvalet?

Jag har ett par motorer från Aircpro som jag kikat lite extra mycket på och det är följande:
1. SV-50 TWIN GASOLINE ENGINE
2. DLE-55 GASOLINE ENGINE
3. JC-60EVO GASOLINE ENGINE
Alla dessa tre motorerna har fått min uppmärksamhet just på grund av att de är hyffsat billiga. Den jag tror mest på är DLE 55, men samtidigt så är JC60 billigare. Sedan så är det ju lite tufft med en boxer också...[:D]

Är det någon som har erfarenhet av någon av dessa motorerna? Det skulle vara jättekul om man fick lite hjälp och tips.[:)]

//Samuel.
 

Henrik

#1
Säkrast är dle-55! Har själv flugit en säsong med föregångaren Dl-50 och även dl-100.Bägge väldigt lätt startade o funkade kanon.Svenska mästaren 2011 Peter smith kör även han med DLE! Skulle jag bygga en 50cc maskin idag så skulle det bli Da-60 eller kanske OS GT55.

/Henrik Karlsson
 

imacse_peter

Jo, jag kan ju intyga att mina har funkat bra, både 55:an och 111:an.
En 50cc twin är kanske tuffare men den väger antagligen mer och lämnar mindre effekt...
JC vet jag inget om.
Skulle nog satsa på en DLE55 i så fall, den är ganska beprövad vid det här laget !

// Peter Schmidt

AutoPartner RC
// Peter Schmidt

Skymic

#3
[:)]Välkommen Samuel!
Jag hade valt DLE  55, den är beprövad och tillförlitlig.
Om du behöver dämpare så har jag en,

//Micke
IMAC-Sverige




//Micke


paroos

#4
Hej,

Jag tror att de nya JC Evo motorerna är riktigt fina.
De har hållit på 6-7år nu och har utvecklats mycket.
De senaste motorerna ser riktigt bra ut.
Jag skulle själv kunna tänka mig att köpa en faktiskt. Den nya 120cc verkar riktigt intressant.
Bra konstruktion, bra finish, NSK kullager (samma som i ex. DA och 3W), lätta (60cc väger faktiskt bara 1310g-bara motorn), RcExl tändsystem (mycket bra) och 60an verkar ha bra kraft. Walbro förgasare, CM6 stift.
Till skillnad från DLE har de även en bra manual...
Har för mig att jag läste nånstans att det är 3års garanti.
För 2895kr känns denna motor som ett riktigt bra köp.

Skulle du mot förmodan bestämma dej för att köpa dyrmärken så hade jag satsat på 3W55, DA60 eller nya ZDZ50RV-J[}:)]

Min rek. DLE55 eller JC60EVO.
Tror du blir nöjd med vilken som, tror JCn har lite mer power.
(Kines boxer i 50cc klassen är no-no! Hittills har ingen lyckats)

Välkommen i gemenskapen![8D]

//Patrick

IMAC-Sverige

//Patrick

IMAC-Sverige

------------------------------------------------
Team Autopartner RC
[Hitec-ExtremeFlight-Pilot RC-Biela-Powerbox-Secraft-DA]
//www.autopartner.se

Lonsan

Hej Samuel!

Har du övervägt eldrift?
Såå mycket bättre när man väl tagit klivet.
Vi är 5-6 stycken tävlande inom IMAC som kör el hittills.


Team Desire Power
MPX Royal Pro 16
MPX Royal Pro 9

PLETTENBERG Predator 50/6
PLETTENBERG Predator 30/8

Hitec
Autopartner.se
Max 300 tecken, 272 återstår

Spitfiremagnus83

Dålig manual till dle55 håller jag inte med om. Däremot den till dl50, ett skämt.

Har själv en dle55:a och är nöjd.
 

SamuelO

#7
Hej och tack för alla svaren!
Jo det var nog DLE55 som jag siktat på från första början egentligen.[;)] Jag ville bara kolla med er andra vad ni tyckte, och för det mesta så kändes det ju som att DLE är ganska fina grejor så det lutar nog åt det. [:D]

Jo el hade kanske inte vart helt fel det heller[;)], men då försvinner väl lite utav det \"goa\" ljudet och kan jag tro.

Sedan så är ju JC60 förhållandevis billigast, så klubban är ännu inte slagen...[8D]

 
quote:

Välkommen Samuel!
Jag hade valt DLE 55, den är beprövad och tillförlitlig.
Om du behöver dämpare så har jag en,

//Micke
IMAC-Sverige/
quote:



Hej Micke! [:)]
det vore ju jättekul om du hade en dämpare över, är den ny eller begagnad? Vad vill du ha för den?[:)]

//Samuel.
 

Skymic

Maila mig på micke.scander@telia.com[:)]

//Micke
IMAC-Sverige




//Micke


paroos

//Patrick

IMAC-Sverige

------------------------------------------------
Team Autopartner RC
[Hitec-ExtremeFlight-Pilot RC-Biela-Powerbox-Secraft-DA]
//www.autopartner.se

Spitfiremagnus83

Hade jag inte haft en relativt ny (2 liter körd) DLE55 hade jag direkt nappat på Pauls DA. Samuel, KÖP!
 

SamuelO

Hej alla igen!
Jo det blev en DLE55 med canister då den kändes helt ok både prismässigt samt betygen av er andra här på forumet.

Jag har åkt på ytterligare en fråga. Och det är att jag tänkt att köra med dubbla 2cells litium, hur stora är lämpligt att ha? och hur många C?

Sedan har jag även tänkt mig en 2cells till tändningen, vilken storlek är lämplig där?

//Samuel.
 

Mikael_Ingemarson

Hej

Ungefär 2000mAh/st tycker jag är lämpligt i en 50cc kärra.



//Mikael Ingemarson

http://www.zdz.se
MTW-dämpfer

Spitfiremagnus83

Jag kör 2500 mah till min DLE55:a. Tänka bara på att tändboxen inte fixar 7.4v, du måste använda en regulator för att få ner till lämpligt volt.

Jag löste det genom att köpa en Killswitch från Powerbox. Två funktioner i ett, killswitch och regulator. Kostar runt femfundringen.
 

paroos

Köp så stora du kan, priset per mA är toklågt, vikten försumbar.
På HobbyKing får man mååånga mA för pengarna.

Man kan aldrig ha för mycket kräm i kärran.
(eller CA-lim)



//Patrick

IMAC-Sverige

//Patrick

IMAC-Sverige

------------------------------------------------
Team Autopartner RC
[Hitec-ExtremeFlight-Pilot RC-Biela-Powerbox-Secraft-DA]
//www.autopartner.se