Motorexperter, hjälp mig! (\"hackande\" DLE-55)

Started by Spitfiremagnus83, 2012-04-01, 17:40:26

Previous topic - Next topic

Lonsan

\"tålamod is my middle name\" eller så gör man en Lonsan, hoppar på planet, slumpar bort det som inte gick sönder och går över/tillbaka till el.

Team Desire Power
MPX Royal Pro 16
MPX Royal Pro 9

PLETTENBERG Predator 50/6
PLETTENBERG Predator 30/8

Hitec
Autopartner.se
Max 300 tecken, 272 återstår

Lonsan

...eller åk till Vankiva i morgon och få lite hjälp kanske?

Team Desire Power
MPX Royal Pro 16
MPX Royal Pro 9

PLETTENBERG Predator 50/6
PLETTENBERG Predator 30/8

Hitec
Autopartner.se
Max 300 tecken, 272 återstår

Spitfiremagnus83

Att hoppa på Extran känns lockande. Har blängt på den hela kvällen, men inte blir det bättre...

Ã...ka till Vankiva lÃ¥ter mycket lockande. Tror dock inte jag kan lämna Malmö förrän lunchtid, men det är ju bara en timme resa dit.. Vilka kommer vara där?

 

Blomman

quote:
Originally posted by Mikael Ingemarson

Reserv kanske[;)]

//Mikael Ingemarson

http://www.zdz.se
MTW-dämpfer




Måste stå för RELIK

/Stefan

100% electric since 2005

Autopartner.se

MULTIPLEX Royal Pro 9
PLETTENBERG Terminator 30/8
Hitec
SebArt
DesirePower
/Stefan

100% electric since 2005

Autopartner.se

MULTIPLEX Royal Pro 9
PLETTENBERG Terminator 30/8
Hitec
SebArt
DesirePower

Spitfiremagnus83

Om jag får bekräftat att någon med förbränningsmotorkunskap är i Vankiva i morgon så drar jag dit. Efter lite pusslande med sambo om bil så kan jag komma från Malmö runt lunch.

Ni som ska till Vankiva i morgon, ring mig i morgon förmiddag. Mitt tel är 0709930803



Skulle motorn mirakulöst fixa sig själv över natten kan jag nöta lite basic och kanske få lite expert tips?


 

Mikael

quote:
Originally posted by Mikael Ingemarson

Reserv kanske[;)]

//Mikael Ingemarson

http://www.zdz.se
MTW-dämpfer



R som i runsten tror jag /mikael

Med vänlig hälsning,

-----------------------------
Pilot-RC Sbach 342
Hacker Q80-8M
DesirePower
Hitec
Castle Creations ICE2HV
Multiplex Royal Evo 16
Autopartner.se


paroos

Exakt vem vet jag inte men det kommer att vara folk på plats!
Tror Peter, RPM, Mattias, Kent m.fl.
Ryktas om STOR premiär också...[8D]



//Patrick

IMAC-Sverige

------------------------------------------------
Team Autopartner RC
[Pilot RC-Biela-Hitec-Powerbox-Secraft]
//www.autopartner.se
//Patrick

IMAC-Sverige

------------------------------------------------
Team Autopartner RC
[Hitec-ExtremeFlight-Pilot RC-Biela-Powerbox-Secraft-DA]
//www.autopartner.se

flygrc

Härligt med glada tillrop... not
Jag funderar på sambandet med kåpa på, då låter det inte sannolikt med tändning och elen om det nu inte är så att något kommer i kläm eller någon skruv tar där den inte skulle..
Tryckförändringar/flöde låter mer som orsak.
Sitter kåpan när förgasaröppningen? Det står nämligen en kvast ut från förgasaren (bränsle/luftblandning) med stående vågor, om den blir störd påverkar det hur motorn går.
Temperatur beroende, det blir varmare med kåpa på och det förklara att det gick bättre förra gången, var det kallare ute då? Mer ventilation i kåpan?

//Ola
 

Mikael_Ingemarson

Hej

Hur är det med tändaccen?
Är den fräsch, kan den lämna tillräckligt med ström?

Häng i bara det löser sig nog.

//Mikael Ingemarson

http://www.zdz.se
MTW-dämpfer

Kent

Slangen du drog in i kroppen bör hellst avslutas i en liten balsalåda.
Det blir inga hastiga tryckförändringar då. Trycket inne i balsalådan utjämnas långsamt genom den porösa balsan till det omgivande atmosfärstrycket.

Det finns så många konstellationer på kroppskonstruktion. Kåpan i just ditt flygplan kan ju göra att tryckvariationerna leds lättare till förgasarens tryckmembran.

Kanska värt att prova, tar inte lång tid att sappa ihop en balsalåda med slangnippel.

Barry CO
Barry CO
Valter Johansson
Tele Pilot
Tel: 0709165767

Spitfiremagnus83

quote:
Originally posted by flygrc

H�rligt med glada tillrop... not
Jag funderar p� sambandet med k�pa p�, d� l�ter det inte sannolikt med t�ndning och elen om det nu inte �r s� att n�got kommer i kl�m eller n�gon skruv tar d�r den inte skulle..
Tryckf�r�ndringar/fl�de l�ter mer som orsak.
Sitter k�pan n�r f�rgasar�ppningen? Det st�r n�mligen en kvast ut fr�n f�rgasaren (br�nsle/luftblandning) med st�ende v�gor, om den blir st�rd p�verkar det hur motorn g�r.
Temperatur beroende, det blir varmare med k�pa p� och det f�rklara att det gick b�ttre f�rra g�ngen, var det kallare ute d�? Mer ventilation i k�pan?

//Ola


Motorn har ju förgasaren bak, mot brandväggen. Finns hål i brandväggen in mot \"innanmätet\" i kärran.

Min gamla GP Yak hade inte hål i sin brandvägg, och det funkade klockrent...

Funderar på att göra någon test med att täppa för hålet på brandväggen och se om det blir bättre-.
 

Spitfiremagnus83

quote:
Originally posted by Mikael Ingemarson

Hej

Hur �r det med t�ndaccen?
�r den fr�sch, kan den l�mna tillr�ckligt med str�m?

H�ng i bara det l�ser sig nog.

//Mikael Ingemarson

http://www.zdz.se
MTW-d�mpfer



Tack för uppmuntran!

Acken är en sprillans ny desire power lipo. Killswitchen av fabrikat  Powerbox är ocksÃ¥ splajs ny.
 

Spitfiremagnus83

quote:
Originally posted by Kent

Slangen du drog in i kroppen b�r hellst avslutas i en liten balsal�da.
Det blir inga hastiga tryckf�r�ndringar d�. Trycket inne i balsal�dan utj�mnas l�ngsamt genom den por�sa balsan till det omgivande atmosf�rstrycket.

Det finns s� m�nga konstellationer p� kroppskonstruktion. K�pan i just ditt flygplan kan ju g�ra att tryckvariationerna leds l�ttare till f�rgasarens tryckmembran.

Kanska v�rt att prova, tar inte l�ng tid att sappa ihop en balsal�da med slangnippel.

Barry CO



Hej Kent, har dessvärre inte någon balsa hemma, men jag gjorde lite bildgooglingar i går och såg att någon hade tagit en filmburk (gammaldags film till foto) och fört in slangen där.

Ã,,r du pÃ¥ Vankiva? Känns lite riskabelt att köra 2 timmar med tillhörande bensinförbrukning om det inte finns nÃ¥gon som kan hjälpa mig pÃ¥ plats.
 

Spitfiremagnus83

Kollade över inställningen till Killswitchen igår. Som jag skrev innan så bara funkade den när jag kopplade in den för första gången. Lite som \"if it aint broken...why fix it?\" Såg dock när jag kollade inställningarna att den stod på 100-100 i min radio. Enligt manualen ska den stå på 0-100. När jag justerade 0-100 och snurrade på min radio så märkte jag att lysdioden blinkade och hade sig. Kan Kanske vara det som spökar.

Just nu lutar det åt en dag till på malmöfältet med lite mer experimenterande.