Herr Jönssons Sbach 342 87\'\' electric

Started by Mikael, 2012-04-18, 23:37:36

Previous topic - Next topic

Speedbird

#15
quote:
Originally posted by Mikael
Perra - med 26x10 och 12S tror jag man går över max effekt, motorn drar 5600W med 24x10 på fullgas - jag är ute efter lite mer fart i kärran och vertikalstig utan trottle max, tror 24x10 blir vettigt, men det återstår att se så klart..

/Mikael


jo det lär man göra,
jag plockar ut 5025W på 12s ThunderPower 65c 5000mAh med en Xoar 24x12\" 6718 rpm
testade först 24x10\" men saknade lite fart,
nu känns kärran trevligare [:)]
och jag behöver inte gasa mer än max 85% pådrag i programet
dock är 5000mAh tyvärr lite för lite för 2 sekvenser sportsman om det blåser mycket...

tror att 6600mAh är absolut minimum för en 50cc size kärra för att klara sig under
alla väder på tävling,
med 7700mAh har man en liten reserv om man behöver göra ett par extra landningsvarv till exempel

bensin flygarna har ju inte riktigt dessa problem då de
allmänt flyger omkring med minst 50% mera soppa än de behöver för en tävlings omgång [:D]

/Perra
 

Lonsan

6600 x 12s ska räcka utmärkt bra för Sportsman i en 50 cc.
Jag körde 7150 x 11s (vilket blir aningen mindre i Wh) i min CARF Extra à 9,5 kg.
Jag körde slut på en tävling men det berodde på att jag av ren raslöshet efter en dags regn drog ett par orbitala trimrundor på fullgas innan jag gick in i boxen. Sån\'t kostar tyvärr mycket ström när man har en 100cc ekvivalent motor i nosen...

Team Desire Power
MPX Royal Pro 16
MPX Royal Pro 9

PLETTENBERG Predator 50/6
PLETTENBERG Predator 30/8

Hitec
Autopartner.se
Max 300 tecken, 272 återstår

Mikael

quote:
Originally posted by Lonsan

6600 x 12s ska räcka utmärkt bra för Sportsman i en 50 cc.
Jag körde 7150 x 11s (vilket blir aningen mindre i Wh) i min CARF Extra à 9,5 kg.
Jag körde slut på en tävling men det berodde på att jag av ren raslöshet efter en dags regn drog ett par orbitala trimrundor på fullgas innan jag gick in i boxen. Sån\'t kostar tyvärr mycket ström när man har en 100cc ekvivalent motor i nosen...

Team Desire Power
MPX Royal Pro 16
MPX Royal Pro 9

PLETTENBERG Predator 50/6
PLETTENBERG Predator 30/8

Hitec
Autopartner.se



Japp - inte heller orolig för energin faktiskt - låt oss se var vikten hamnar till slut - men jag vågar nästan lova att det blir lägre än 9.0kg (blev det fastlagt vad Perras till slut vägde?) - prognos just nu är ~8800g, det ger PC:s godhetstal 9.1 vilket beviserligen har flugit sportsman framgångsrikt energimässigt

P - så här kommer mellanspantet se ut projecerat på det gamla A60-16L fästet i torpeden - som synes är inte Q80 infästningen helt optimal för SBachen, därav mellanspant - motorn kommer att monteras med alu stänger gängade M6 invändigt, på andra sidan spantet blir det 15mm dia kolrör (lindade med kevlartråd i ändarna) med genomgående M6 bult i torped (som innan)

Image Insert:

58.93 KB

Spantet är under produktion - det ligger 4 x 1mm 3 skiktsply i press med alifatlim sen i eftermiddags - får se hur mycket kol jag behöver ta till i slutändan - lossar imorgonbitti...

Så med lite tur är motorn på plats under morgondagen!

/Mikael


-----------------------------
Pilot-RC Sbach 342
Hacker Q80-8M
DesirePower
Hitec
Castle Creations ICE2HV
Autopartner.se
-----------------------------
Pilot-RC Sbach 342
Hacker Q80-8M
DesirePower
Hitec
Castle Creations ICE2HV
Multiplex Royal Evo 16
Autopartner.se

Lonsan

Ok, got it!

Team Desire Power
MPX Royal Pro 16
MPX Royal Pro 9

PLETTENBERG Predator 50/6
PLETTENBERG Predator 30/8

Hitec
Autopartner.se
Max 300 tecken, 272 återstår

Speedbird

#19
quote:
Originally posted by Mikael
(blev det fastlagt vad Perras till slut vägde?)

/Mikael


Enligt nya digitala badrumsvågen,
8835g flygklar och tankad med 5000mAh ThunderPower 12s [:I]

min gamla våg gav lite glädje siffror [:I]

/Perra
 

Lonsan

Ajdå Perra, det går åt pipan, mer Wh/kg är nödvändigt för ledigt gasande genom 2 Sportsman sekvenser. Men du hade väl mer mAh som alternativ?

Team Desire Power
MPX Royal Pro 16
MPX Royal Pro 9

PLETTENBERG Predator 50/6
PLETTENBERG Predator 30/8

Hitec
Autopartner.se
Max 300 tecken, 272 återstår

Speedbird

#21
quote:
Originally posted by Lonsan

Ajdå Perra, det går åt pipan, mer Wh/kg är nödvändigt för ledigt gasande genom 2 Sportsman sekvenser. Men du hade väl mer mAh som alternativ?


Körde flera pass idag med 2 sportsman sekvenser under samma flygning och med snåla 5000mAh ombord,
tyckte jag gasa rätt friskt så
jag var beredd att landa på \"ångorna\"
men blev väldigt förvånad...
när jag \"tankade\" efter varje flygning så
gick det bara i t ex
2507mAh, 2517mAh och så vidare...

tänk vad lite intrimning av PWM styrningen = vänster tumme kan göra ? [:D]
ska försöka lägga upp en bild från reglagets logg i min byggtråd [8D]

tror nog att det drar betydligt mera om det blåser 8 - 9 m/s som det ibland kan på tävlingar, då får det bli \"lilla blå\" istället ! [8D]

och så får SU-29:an bli freestyle kärra istället...

/Perra
 

Mikael

Man tror ju alltid man skulle hunnit längre över helgen, men så här ser det ut efter provmontering i alla fall - mums!

Image Insert:

35.92 KB

Hemmagjorda mellanspantet i 12 skikts ply (totalt 4.5mm) blev urstarkt och lätt - inget kol behövs här (känns ju iofs inte helt up to date [;)]...)

Blir till att köra utan spinner i år tror jag - snyggare motor, bättre kylning o lägre vikt!


/M


-----------------------------
Pilot-RC Sbach 342
Hacker Q80-8M
DesirePower
Hitec
Castle Creations ICE2HV
Autopartner.se
-----------------------------
Pilot-RC Sbach 342
Hacker Q80-8M
DesirePower
Hitec
Castle Creations ICE2HV
Multiplex Royal Evo 16
Autopartner.se

Speedbird

quote:
Originally posted by Mikael

Man tror ju alltid man skulle hunnit längre över helgen, men så här ser det ut efter provmontering i alla fall - mums!

Image Insert:

35.92 KB

Hemmagjorda mellanspantet i 12 skikts ply (totalt 4.5mm) blev urstarkt och lätt - inget kol behövs här (känns ju iofs inte helt up to date [;)]...)

Blir till att köra utan spinner i år tror jag - snyggare motor, bättre kylning o lägre vikt!


/M


Slurp [:p] va snyggt det blir ! ! [8D]

/Perra
 

Mikael

quote:
Originally posted by Speedbird

quote:
Originally posted by Mikael
(blev det fastlagt vad Perras till slut vägde?)

/Mikael


Enligt nya digitala badrumsvågen,
8835g flygklar och tankad med 5000mAh ThunderPower 12s [:I]

min gamla våg gav lite glädje siffror [:I]

/Perra



Nu har jag tillverkat i stort sett alla delarna till det nya ack och motorfästet - estimerad flygvikt med DesirePower 12S/6600mAh blir då 8895g (inkl pilot, men utan spinner)- vågar inte utlova alla 4 värdesiffrorna riktigt ännu dock...

/Mikael




-----------------------------
Pilot-RC Sbach 342
Hacker Q80-8M
DesirePower
Hitec
Castle Creations ICE2HV
Autopartner.se
-----------------------------
Pilot-RC Sbach 342
Hacker Q80-8M
DesirePower
Hitec
Castle Creations ICE2HV
Multiplex Royal Evo 16
Autopartner.se

Mikael

Vänner - då var den nya Q80 elspisen äntligen provflugen! Vädret fint-fint i Helsingborg, men 6m/s rakt ostligt gör ju landningen lite spännande, inflygning lågt över trädkronorna och landning på ban tvärsen. Blev bara en runda idag tyvärr (då tog tiden slut - inte maskinen...) - men delar med mig med lite premiär data så klart!

Fungerade riktigt bra! - flög 6 minuter Sportsman manövrar med riktigt bra råkraft upp i vertikalerna och med bra broms nedför - förbrukade 3001mAh av mina 6600, kommer räcka bra för Sportsman allså, max effektuttag denna flygning med XOAR 24x10 elprop blev 4.5kW (och det var inte bånnagas..). Perra, vet inte vad du gjort med dina Desire celler - efter 2.5min i luften höll mina 3.78V/cell vid 4.5kW effektuttag (99A), du skriver att dina sjönk till 3.12V/cell vid 109A - kanske dags att döpa om dem till \"Retire Power\" i så fall... [;)]] - var det verkligen fräscha celler, eller har du plågat dem uberhårt i något annat först?

Just det - så var det det här med instrument panel till sportsman - så här tänkte jag min skulle se ut efter lite Gimp:ande..

Image Insert:

24.6 KB

Då var det bara kvar att montera piloten och två nya Hitec servon i vingarna för lite bättre kraft - det är ju hög tid förstås, tävling om två veckor ju....


mvh,

/Mikael


-----------------------------
Pilot-RC Sbach 342
Hacker Q80-8M
DesirePower
Hitec
Castle Creations ICE2HV
Autopartner.se
-----------------------------
Pilot-RC Sbach 342
Hacker Q80-8M
DesirePower
Hitec
Castle Creations ICE2HV
Multiplex Royal Evo 16
Autopartner.se

Lonsan

Gratulerar!

Vad loggade du för varvtal på motorn?
10\" stigning behöver väl en bra bit över 6000 för att ge hygglig fart på motvindsrakorna?

Team Desire Power
MPX Royal Pro 16
MPX Royal Pro 9

PLETTENBERG Predator 50/6
PLETTENBERG Predator 30/8

Hitec
Autopartner.se
Max 300 tecken, 272 återstår

Speedbird

#27
quote:
Originally posted by Mikael
Fungerade riktigt bra! - flög 6 minuter Sportsman manövrar med riktigt bra råkraft upp i vertikalerna och med bra broms nedför - förbrukade 3001mAh av mina 6600, kommer räcka bra för Sportsman allså, max effektuttag denna flygning med XOAR 24x10 elprop blev 4.5kW (och det var inte bånnagas..). Perra, vet inte vad du gjort med dina Desire celler - efter 2.5min i luften höll mina 3.78V/cell vid 4.5kW effektuttag (99A), du skriver att dina sjönk till 3.12V/cell vid 109A - kanske dags att döpa om dem till \"Retire Power\" i så fall... [;)]] - var det verkligen fräscha celler, eller har du plågat dem uberhårt i något annat först?

mvh,
/Mikael



tja, de har gått några flygningar i en T-rex 600, det jag inte tänkte på är att den drar typ 100A konstant och 160 - 170A i topplast...[:I]

testade en av DP 5200mAh 6s ackarna ( i en Bruckman Yak55 1,8metare ) som är lika gammal men som inte flugit med i T-rexen och då håller den 3,66V / cell vid 175 ! ! Amp
jo jag vet, 175A är för mycket, men hade alldeles för stor snurra och tänkte inte på det förren jag såg reglagets logg [8D] [:I]

så tar man hand om sina DP ackar levererar de även om de hunnit bli ett år... [:)]

ska bli kul att testa Su-29:an med helt nya DP som dök upp från Autopartner i måndags [8D]

/Perra
 
 

Mikael

Aha, det förklarar saken Perra - hård 3D elvisp misshandel kan sänka den bästa...


mvh,

/Mikael


-----------------------------
Pilot-RC Sbach 342
Hacker Q80-8M
DesirePower
Hitec
Castle Creations ICE2HV
Autopartner.se
-----------------------------
Pilot-RC Sbach 342
Hacker Q80-8M
DesirePower
Hitec
Castle Creations ICE2HV
Multiplex Royal Evo 16
Autopartner.se

Mikael

quote:
Originally posted by Lonsan

Gratulerar!

Vad loggade du för varvtal på motorn?
10\" stigning behöver väl en bra bit över 6000 för att ge hygglig fart på motvindsrakorna?

Team Desire Power
MPX Royal Pro 16
MPX Royal Pro 9

PLETTENBERG Predator 50/6
PLETTENBERG Predator 30/8

Hitec
Autopartner.se



Herr P - reglaget loggade 6606 rpm som mest - drog dock aldrig fullgas (hade som mest 94.5% utstyrning av reglaget)

Det är möjligt att en 23x12 (om det nu finns) skulle vara ett trevligt alternativ - förra säsongen körde jag på en 22x13 XOAR el med A60-16L spisen, men det känns inte helt rätt nu tycker jag.


/M

-----------------------------
Pilot-RC Sbach 342
Hacker Q80-8M
DesirePower
Hitec
Castle Creations ICE2HV
Autopartner.se
-----------------------------
Pilot-RC Sbach 342
Hacker Q80-8M
DesirePower
Hitec
Castle Creations ICE2HV
Multiplex Royal Evo 16
Autopartner.se