Krill Extra 330sc 41%

Started by Aeroparts, 2012-04-19, 18:50:12

Previous topic - Next topic

yak55sp

Jag bara undrar om modellen är provflugen ännu?[:)][:)][:p]
Eller vad har hänt? Det har varit dött på denna tråd i flera månader.

//Ulf S YAK X 2

//Ulf S
KRILL YAK 55 M ZDZ 180 RV
KRILL xxxxxxxxx
Futaba T18

Henrik

quote:
Originally posted by yak55sp

Jag bara undrar om modellen är provflugen ännu?[:)][:)][:p]
Eller vad har hänt? Det har varit dött på denna tråd i flera månader.

//Ulf S YAK X 2



Blir nog nöjd när den är klar[:p][:p][:D]

http://www.youtube.com/watch?v=EIRmxVj-BTQ

/Henrik Karlsson
 

Aeroparts

Ni har helt rätt, det har stått alldeles för still av olika anledningar[:(]. Och piloten stack ju till Tyskland [;)]

Men jag har ju haft tid att fundera hur man sätter dit ett par sidoroder horn så exakt det bara går...



79.9 KB



74.96 KB

Image Insert:

76.84 KB



73.61 KB



63.27 KB



48.47 KB



51.06 KB

Och naturligtvis för att inte tappa poäng.....[;)]



41.2 KB



31.5 KB
/Lennart

Lonsan

Hmm, ja, lackeringen går ju inte att fixa via justering i radion...
Max 300 tecken, 272 återstår

Aeroparts

Fin,fint med färdig arm till sidorodret, tyvärr så sitter den 4 mm för lågt för att passa direkt till servoarmarna. Jag vill att linkaget mellan servona och arm skall vara rakt så då får man ändra lite.
/Lennart
ps. det dröjer nog inte länge innan man kan byta färg på flygplanet med en brytare på sändaren, de spelar ju redan och fotograferar etc...[;)] vem blir först[?] Futaba eller...själv  målar jag så länge.

















Lonsan

Jistanes, har du lackat 4mm distansen också?!!?! :-0
Förresten, hur blir det nu med vinkel mellan wire och sidorodergångjärnslinje?
Borde du inte sänkt servot i stället? ;-)
Max 300 tecken, 272 återstår

Aeroparts

Hade lite färg över.....[:D]
Om du tänker på linjen som vajern går mellan sidroderhornet och armen via slitsen i kroppen så stämmer den perfekt nu...vilket den inte gjorde förut utan att ha flyttat lite på hornen samt höjningen av armen[;)]

Sänka servot får mig osökt att tänka på en film som jag tror bar namnet \"Don\'t Raise the Bridge, Lower the River\" med Jerry Lewis en komedi som var tillåten för mig då 9 år gammal att gå på.
/LOL

joenella

Det er fejl, kuglelink skal på undersiden af servoarmen, det belaster udgangslejet mindre, på siderors hammel skal kuglelink på oversiden, så passer det.
 

Aeroparts

Fel?..möjligt, hur Krill har tänkt vet jag inte men jag vill ha vinklarna rätt ändå. Alla servontyper har inte samma höjd etc. och gör man som du säger så sitter linkaget snett. Det är därför jag har gjort ungefär som Seacraft har på sin dubbel vagga.
http://www.secraft.net/shop/step1.php?number=1062
Det blir geometriskt minst fel, att sedan kanske alla linkarna borde sitta på undersidan får jag stå ut med. Att skifta över och undersida ger ju bara en extra vridkraft på armarna vilket ger mer belastning på lagren.
/ LOL

Lonsan

quote:
Originally posted by joenella

Det er fejl, kuglelink skal på undersiden af servoarmen, det belaster udgangslejet mindre, på siderors hammel skal kuglelink på oversiden, så passer det.



Dubbelt fel.

Över eller undersida servoarm har ingen betydelse då det är ett push-pull system. Eftersom servot sitter elastiskt så kommer radialkrafter på utgångslagret att bli i praktiken nära noll (0) om geometrin är korrekt.
Däremot placeras linkarna på den gröna dubbelarmen (vad heter en sån pryl egentligen?) med fördel på undersidan då vajrarna ju är ett pull-pull system som lägger en betydande radialkraft på den gröna armens lager, som ju till på köpet är ett glidlager vill jag minnas (?). Givetvis ska push-pull stängerna ligga parallella med servots längslinje för att inte skapa ett \"roll-moment\" på servoarmen.
Max 300 tecken, 272 återstår

Lonsan

Måste få tillägga att CARF\'s 3-servo lösning är genial i förhållande till vad den kostar att få till. Se sidan 17-18 här:
http://www.carf-models.com/public_carf/export/sites/carf/download/files/en/carf_models_yak55sp_3m_instructions.pdf
Wire-krafterna ligger relativt lågt i höjdled och tas upp dels av första servot men också av de i steg högre liggande servo nr 2 och nr 3 via push-pull stängerna.
Första servot utsätts alltså för väldigt lite eller kanske inget tippmoment medan 2:an och 3:an hjälps åt med den \"övre kraften\" om ni hänger med på vad jag menar.
Enda praktiska bristen är finjusteringsmöjligheten men den kan ju avhjälpas genom att byta M3-stängerna mot r/l turnbuckles.
Max 300 tecken, 272 återstår

Aeroparts

Håller helt med, CARF lösningar är inte de mest blingade men fungerar.
Rätt använt är även fenolharts armar och de \"vanliga\" Quick linkarna helt suveräna.
Sedan är det lätt också.  Allt bling jag har till Extran är inte varken designat bra eller av bra kvalitet men dyrt är det ju i alla fall.
/Lennart/LOL

Lonsan

Ehh, jaha?
Av någon anledning tycker jag Gabriel grejorna är optimala, trots att det är \"plast\" och inte ens har klämlåsning mot servosplines.
Blingfritt men ändå ganska dyrt. Pengarna går till vad de ska då eller?
Max 300 tecken, 272 återstår

Aeroparts

Man måste ju testa, så man vet.
Vi använder Gabriel på EF 110\" YAKen och har inte haft ett enda problem med dessa,vare sig med splines eller kullinkar trots att det var lite kommentarer i början att det inte håller och metallarmar var det enda rätta. De är lite klumpiga kanske men vi är helnöjda med dessa.
Jag tror till och med att Hitec eller liknande orginalarmar (rätt installerade) håller för de krafter som servona är specade för, annars hade de aldrig skickat med dom. Det vore intressant att testa i bänk.
/LOL
ps det skall bli intressant att se hur länge kullinkar med eloxerade aluminium kulor kommer att hålla.

Paul

#74
Gabriel....[:)]. Blinget är ju bara aluminium med färg[8)] , om man lackar Gabriel armarna så blir ju blingfaktorn lika hög......[?] tycker iallafall jag[:o)] Undrar vilken färg som skapar högst blingfaktor, röd, blå, grönmetalic eller tom. silver, det är nog en smaksak och olika i betraktarens ögon[:I]Så man kanske skulle färgmatcha armarna också[;)][:)]

--------------------------------
Mvh Paul Madej
MULTIPLEX
HITEC, ZDZ, DLE
HANGAR 9
KRILL
---------------------------
Med vänlig hälsning, Paul M

HANGAR 9                      ZDZ                   MULTIPLEX                      HiTEC