Krill Extra 330sc 41%

Started by Aeroparts, 2012-04-19, 18:50:12

Previous topic - Next topic

Lonsan

quote:
Originally posted by Aeroparts

Man måste ju testa, så man vet.
Vi använder Gabriel på EF 110\" YAKen och har inte haft ett enda problem med dessa,vare sig med splines eller kullinkar trots att det var lite kommentarer i början att det inte håller och metallarmar var det enda rätta. De är lite klumpiga kanske men vi är helnöjda med dessa.
Jag tror till och med att Hitec eller liknande orginalarmar (rätt installerade) håller för de krafter som servona är specade för, annars hade de aldrig skickat med dom. Det vore intressant att testa i bänk.
/LOL
ps det skall bli intressant att se hur länge kullinkar med eloxerade aluminium kulor kommer att hålla.


Hitecs grova medskickade armar har en gräns, jag noterade detta på min 33% SU-29.
När man skruvar en typiskt kullink med hals på dem så blir det en del flex genom att armen vrids vid belastning. Jag fick fladder på skeven vid ett tillfälle. Kan inte skylla bara på armarna, jag hade bara 2 st 10kgcm servo per skev men kunde lätt se hur armen gav ett tydligt flex också.
Max 300 tecken, 272 återstår

Aeroparts

Därav noten rätt installerade. Linkar som inte ger vridbelastning är ju ett krav.
Där har ju fenolhartsen (väv el pappers bakelit) en svaghet också att tänka på.
/  LOL

Aeroparts

I mitt oförtrutna sökande efter \"riktiga\" stoppringar sk klämringar i aluminium och lagom ytterdiameter till hjulen så har jag äntligen hittat en leverantör, som inte skinnar en på hutlös frakt eller styckepris
Problemet var bara att jag fick åka till Köln för att hämta dom.[;)]
Firman DERKUM har en välsorterad butik med mycket mer än de presenterar  i webbshop eller katalog.
http://www.derkum-modellbau.com/
/Lennart




ps. Våren har INTE kommit till Köln...än.[xx(]

Aeroparts

#78
Efter lite funderingar på sporrhjuls styrning etc så valde jag en blandning av fullskala system med modellflyg stuk.
Jag ville inte sätta dit några extra armar ala Secraft under rodret utan jag valde att bygga in några aluminium bussningar i sidorodret 25mm från centrum och i dessa skruvar jag dit några mässings fästen som fjädrar och linor sitter i. Det innebar att jag också svarvade till en ny 50mm stång till Secraft sporren så utslaget på sporren blir lika som rodret. Nu hade det inte gjort något om utväxlingen hade blivit mindre men det såg estetiskt bättre ut med samma avstånd på linorna.Naturligtvis är linorna delbara via snabblås om och när rodret behöver tas loss. Det är inte så mycket kvar av Secraft delarna men det får jag stå ut med. Kanske någon annan som behöver?
/Lennart
Mycket bilder men lättare att se än förklara[;)]

ps.Det är väl lika bra att skriva med en gång att linorna INTE tar i sporrstället förrän vid 50 graders utslag på rodret









Image Insert:

















Lonsan

#79
quote:
Originally posted by Aeroparts

I mitt oförtrutna sökande efter \"riktiga\" stoppringar sk klämringar i aluminium och lagom ytterdiameter till hjulen så har jag äntligen hittat en leverantör, som inte skinnar en på hutlös frakt eller styckepris
Problemet var bara att jag fick åka till Köln för att hämta dom.[;)]
Firman DERKUM har en välsorterad butik med mycket mer än de presenterar  i webbshop eller katalog.
http://www.derkum-modellbau.com/
/Lennart




ps. Våren har INTE kommit till Köln...än.[xx(]



Tjusigt [:)]

Har gjort sådana själv av tillsvarvade axelkopplingar (Rotex).
Det enda som funkar bra om man kör med massiv kolfiberaxel.
Med metallaxel (stål, titan) så funkar spårringar ypperligt och är väldigt
kompakt om man bara har RÄTT spårring och RÄTT spår.
Tror att de gånger detta utmärkta alternativ falerar så står det inte rätt till
med toleranser, geometri och material.
Max 300 tecken, 272 återstår

Aeroparts

#80
Sjuttan vet jag inte om våren kommit till garaget[8D]...kolfibertrasten har synts till och depronfräsaren har flyttat. Såg till och med dammsugaren titta fram under bänken...redan 22.5 grader och svarven sjunger för fullt..attan nog dags för paus[:o)]

Nå i alla fall så tänker jag mycket och har tänk länge nog på lösningen av de något (i min värld)undermåliga huvlås/guiderna som nog inte hade funkat speciellt länge.
Jag hade ju redan fixat till de bakre huvlåsens läge och tänkte använda denna låsning bak, men sedan blir det 2 st styrpinnar till på var sida samt två i framkanten. Styrpinnarna i aluminium (slut på titan..)[;)]  kommer att sitta i huvramen och i kroppen kommer det att sitta fenolharts rör med gummibussningar så att det inte SKRAMMLAR. Ja, då var det dags för dagens bildkavalkad.

/Lennart









































För säkerhets skull så gjorde jag lätthål i styrpinnarna, man vill ju inte dra på sig för mycket vikt....[^]
























Skymic

så där ja, nu börjar det likna något.
viktigt att Huvinfästningen är enkel och robust.

//Micke

//Micke


Aeroparts

Nu börjar fastsättningen av huven att bli klar och jag är väl nästan nöjd i alla fall. Sugpassning i gummibussningarna, hyffsat lätt att montera/demontera och helt stum, lovar gott med tanke på vibrationer.[^]
Själva fastsättningen är två skruv i bakkant men konstruktionen medger att jag kan byta till en enda i sargens ovankant om jag skulle vilja.
Tyvärr så blir det ju oftast alltid saker att rätta till när man ändrar lite såsom övermålade lagningar etc, men det får jag stå ut med.
/Lennart












Nä.. man kanske skulle ta en kopp kaffe i solen...[8D]

Aeroparts

#83
Favorit i repris..det har varit med förut.
Sporrställ Krill/Secraft/Olsson style,har nu fått sin slutliga finish och är nu klar att montera inga skramlande saker här heller.[^] det blev svart för att förlänga den svarta delningslinjen mellan det vita och blå.
/Lennart










Image Insert:






Aeroparts

#84
Då har vi tänkt lite igen...och börjat med \"bafflingen\".
Tänkte först göra separata kanaler men bestämde mig till slut att ha en gemensam kammare för kylluften så att cylindrarna har möjlighet att få så lika kylning som möjligt vilket kan vara svårare med separata inlopp p.g.a. olika strömningar och så tror jag det kan bli bättre så här.
Jag har passat till formarna som jag sedan skall göra mitt laminat på. Det blir ett färdigt \"kit\" att bara limma in i motorkåpan eller göra demonterbart...så långt har jag inte tänk än[;)]men i mellan rummet mellan cylinder och laminatet finns det plats att lägga en smal sträng med silicon så att det blir minsta möjliga plats för \"tjyvluft\".
Och med ett mycket tilltaget utsläpp med ejektorverkan som Extran har så skall det nog bli bra
/Lennart
















Henrik

 

Aeroparts

Vakuum \"baggning\" pågår, det är inte bara sjön som suger....även vädret[xx(]
/LOL




Lonsan

Vad har du för recept på den plattan?
Max 300 tecken, 272 återstår

Aeroparts

#88
Inget fancy...det är bara 4 mm XPS styrofoam med ett lager BID och peelply på varje sida till den undre främre plattan resten blir utan distansmaterial då jag inte vill göra en negativ form och gjuta i etc.
/lennart

Rikard Levenstam

Ser lovande ut... Ska använda dina ideer till min lilla extra... Ska prova att scanna motor monterad utan noskåpa/montera kåpa och scanna igen för att bygga baffling i datorn och fräsa en form. Hoppas gjuta en passande baffling i Kolfiber....