Ett varningens finger!!!!

Started by Paul, 2012-05-08, 13:12:54

Previous topic - Next topic

Paul

[:0][:0][:0]
Var ute och flög Sukhoi med DLE 111 idag, allt funkade bra, men inför nästa start slog motorn ett bakslag så rollern flög ur handen, proppen sprack och det blev även sprickor i rollern, så var det med flygning nr 2.... eftersom reserv propparna låg hemma.
Vet även att även Fantini råkade ut för ngt liknande.
SÅ GUBBAR STARTA ALDRIG MOTORER MED BARA EN VANTE / HANDSKE.
Tror inte att mina fingrar skulle varit kvar, om jag bara haft handske.
[:0][:0][:0]
Med vänlig hälsning, Paul M
---------------------------
Med vänlig hälsning, Paul M

HANGAR 9                      ZDZ                   MULTIPLEX                      HiTEC

Speedbird

huu så hemskt ! ! [:0]

ytterligare en ordsak till varför jag flyger electric power så långt det är möjligt [:D]
har alltid tyckt det varit lite olustigt att slå igång de större bensinarna med händerna...

/Perra
 

Lonsan

#2
De där DLE motorerna verkar levereras med synnerligen tvivelaktiga tändsystem. Inte bara att de ofta går sönder eller misständer, dessutom utan relevant säkerhet mot baktändning (?). Så kan väl inte 3W eller DA med sina dubbla magneter alt givare göra?
Var sätter vi gränsen för obligatorisk elstart (inbyggd, ej handhållen)? Prylar finns ju redan.

Team Desire Power
MPX Royal Pro 16
MPX Royal Pro 9

PLETTENBERG Predator 50/6
PLETTENBERG Predator 30/8

Hitec
Autopartner.se
Max 300 tecken, 272 återstår

Lonsan

quote:
Originally posted by Speedbird

huu så hemskt ! ! [:0]

ytterligare en ordsak till varför jag flyger electric power så långt det är möjligt [:D]
har alltid tyckt det varit lite olustigt att slå igång de större bensinarna med händerna.../Perra




El är möjligt väldigt långt, just do the math [;)]

Om man har problem att slå med händerna, använd fötterna, ett bra sätt att
terminera en irriterande bensinkärra [:I] [stamp stamp kraaas]

Team Desire Power
MPX Royal Pro 16
MPX Royal Pro 9

PLETTENBERG Predator 50/6
PLETTENBERG Predator 30/8

Hitec
Autopartner.se
Max 300 tecken, 272 återstår

Aerobat

Grabbar, gör inte en säkerhetsfråga till en fight mellan el och bensin.
Tror knappast att val av drivmedel automatiskt gör att man inte kan skada sig på en roterande propeller.
Mvh Ulf

Paul

#5
Bra skrivet Ulf, min tanke med denna varning var att man väldigt ofta ser handsk-start, och det funkar väl i de flesta fall bra, det är ju ovanligt med bakslag.... men det händer ju bevisligen ibland, länge sedan jag hade ngt.  så lite uppskärrad blir man nog.
Jag kommer i alla fall aldrig att försöka starta en motor med bara en vante på mig, UTAN DET BLIR ALLTID ROLLER  (hellre trasig propp, än avkapat finger)
Alla gör ju givetvis precis som de vill, samma sak vad man använder för motor, och jag får väl citera Kent..... Varningen gäller för pensionärer och nykomlingar. [:)]
Med vänlig hälsning, Paul
---------------------------
Med vänlig hälsning, Paul M

HANGAR 9                      ZDZ                   MULTIPLEX                      HiTEC

Aerobat

Tyvärr syndar jag. Men jag ska nog börja använda roller.
Mvh Ulf

Aeroparts

#7
För att inte gå in på alla tillverkare av tändsystem med olika utförande med säkerhets system automat avstängning etc. så är min erfarenhet så här.
1. Läs instruktionen.
2. Ta reda på vilken typ av tändning ni har.
3. Se till att tändningen är rätt inställd.
4. SLÅ ALLTID med maximal kraft och hastighet, inga loja fjösande som ses ibland (Jag använder INTE några \"verktyg\" att slå med utan är istället noga med hur jag håller på propeller och koncentrerar mig på att få max kraft/hastighet).
Varför, jo därför att vissa tillverkares tändsystem går med full förtändning med ca 28 grader,innan ca 400 rpm och då kan vem som helst räkna ut vad som händer om du fjösar till denna motor, den slår obönhörligen tillbaka. Vissa har system som gör att tändningen inte går utan att man slår med en viss hastighet(tiden måsta vara inom en viss marginal för magneten att passera över sensorn) för att du skall få gnista över huvudtagen, så där tar man bort dessa fjösande för den tänder inte ens.

Sedan kan det ju alltid bli fel även på elektroniken.


Vad man sedan slår med, är ju upp till den som slår, men slå alltid för kung och fosterland och var inte rädd för motorn.

/Lennart
Startat allt ifrån 0.10cc till 7 liter 180 hkr, för hand utan
problem.





Rikard Levenstam

På min F3E (F5B) seglare med 27NiCd celler gick fartreglaget sönder och motorn gick igång på fullvarv när jag monterade lösnosen... Jag hade tur och nosdelen flögiväg och sprattlade sönder på marken utan personskada... men pulsen var på topp.... Efter det Byglade vi alltid motorerna, ett mekaniskt stopp som togs bort precis innan start...  Jag har minst lika stor respekt för en elmotor, som inte ens behöver flippas för att starta....

Är inte en Otto motor slags elmotor? Utan ström så går den ju inte... [:D] En ampere och 13hp ??



paroos

#9
Jag började med roller för 2,5år sedan.
När jag en tid efter såg ett mycket känt märkes tändsystem löpa amok, resulterande i att ägaren nästan blev av med fingrarna. Utan en grov arbetshandske vete f-n hur det gått. Nu slutade det med en svullen blåslagen hand.
Då insåg jag, yes, roller 4-ever!!

Alla tändsystem kan råka ut för fel oavsett fabrikat. Alla är en potentiell tickande bomb.
Det räcker att ett av ens tänsystem pajar en gång...sedan kan livet vara förstört.[xx(]

ANVÄND ROLLER ELLER LIKNANDE ELLER SOM SÄMST EN GROV HANDSKE!!![:0]

Naturligvis skall man ha samma hälsosamma respekt för en el setup, som har samma potential att orsaka skador.

//Patrick

IMAC-Sverige

------------------------------------------------
Team Autopartner RC
[Pilot RC-Biela-Hitec-Powerbox-Secraft]
//www.autopartner.se
//Patrick

IMAC-Sverige

------------------------------------------------
Team Autopartner RC
[Hitec-ExtremeFlight-Pilot RC-Biela-Powerbox-Secraft-DA]
//www.autopartner.se

Lonsan

quote:
Originally posted by Rikard Levenstam

På min F3E (F5B) seglare med 27NiCd celler gick fartreglaget sönder och motorn gick igång på fullvarv när jag monterade lösnosen... Jag hade tur och nosdelen flögiväg och sprattlade sönder på marken utan personskada... men pulsen var på topp.... Efter det Byglade vi alltid motorerna, ett mekaniskt stopp som togs bort precis innan start...  Jag har minst lika stor respekt för en elmotor, som inte ens behöver flippas för att starta....

Är inte en Otto motor slags elmotor? Utan ström så går den ju inte... [:D] En ampere och 13hp ??


Förmodar att det var borstmotor. Den sortens fel uppstår inte på borstlösa.

Team Desire Power
MPX Royal Pro 16
MPX Royal Pro 9

PLETTENBERG Predator 50/6
PLETTENBERG Predator 30/8

Hitec
Autopartner.se
Max 300 tecken, 272 återstår

Aeroparts

#11
Bara som kuriosa, vilka fel (och symtom) har dessa tändsystem haft som \"löpt amok\" och gärna vilket fabrikat så att det går att se vilken konstruktion de har.
Så man kan lära sig något av detta, kanske byta till annat tändsystem med annan konstruktion, det finns ingen anledning att ha \"farligare saker än nödvändigt\".
Just nu så vet vi att DLE:s tändsystem är en bov p.g.a konstruktion/typfel eller är det bara att rykte.
Försiktig skall man alltid vara.
/Lennart

Mikael

quote:
Originally posted by Lonsan

quote:
Originally posted by Rikard Levenstam

På min F3E (F5B) seglare med 27NiCd celler gick fartreglaget sönder och motorn gick igång på fullvarv när jag monterade lösnosen... Jag hade tur och nosdelen flögiväg och sprattlade sönder på marken utan personskada... men pulsen var på topp.... Efter det Byglade vi alltid motorerna, ett mekaniskt stopp som togs bort precis innan start...  Jag har minst lika stor respekt för en elmotor, som inte ens behöver flippas för att starta....

Är inte en Otto motor slags elmotor? Utan ström så går den ju inte... [:D] En ampere och 13hp ??


Förmodar att det var borstmotor. Den sortens fel uppstår inte på borstlösa.

Team Desire Power
MPX Royal Pro 16
MPX Royal Pro 9

PLETTENBERG Predator 50/6
PLETTENBERG Predator 30/8

Hitec
Autopartner.se



Helt enig med P - en kortslutning i utgångstransistorerna på ett reglage till en borstlös motor kan inte ens teoretiskt resultera i fullvarv (eller ens rotation) på motorn, däremot kan det börja brinna med lite otur - å andra sidan finns ju sannolikheten för mjukvarufel (som bekant skrivs av människor) som skulle kunna orsaka plötsligt fullvarv, alt kortslutning och ev brand som följd. Jag skulle därför ALDRIG ens fundera på att köpa ett billigt \"Kina\" reglage till en större elmotorer (och inte mindre heller faktiskt för min egen del).

Ur det perspektivet får vi väl ändå ge benzzzzzin motorn en eloge - den tjuvstartar ju aldrig, däremot verkar det omvända vara en hyggligt sannolik företeelse [:D][:D][:D]


/Mikael

-----------------------------
Pilot-RC Sbach 342
Hacker Q80-8M
DesirePower
Hitec
Castle Creations ICE2HV
Autopartner.se
-----------------------------
Pilot-RC Sbach 342
Hacker Q80-8M
DesirePower
Hitec
Castle Creations ICE2HV
Multiplex Royal Evo 16
Autopartner.se

Paul

En liten fråga, är det verkligen så att DLE tändsystemen skulle ha en bristfällig konstruktion ? På min DLE-55 har jag aldrig haft ngr bekymmer.
Med vänlig hälsning, Paul
---------------------------
Med vänlig hälsning, Paul M

HANGAR 9                      ZDZ                   MULTIPLEX                      HiTEC

Rikard Levenstam

Bra Lennart, Fakta så vi kan lära oss lite...

Min Moki 30HD från airworld men tändsystem som ställer om förtänningen fungerade utmärkt och snällt, dock när tändacken började ta slut kunde den baktända och misstända... Antar att elektroniken slutade att fungera korrekt vid fel spänning...  Även en 30cc känns i fingrarna.

Har någon fått bakslag på en modern 3w??

/Rikard