Ett varningens finger!!!!

Started by Paul, 2012-05-08, 13:12:54

Previous topic - Next topic

Rikard Levenstam

Jo, det var en borstlös rackare som fick egna ideer...  Har även haft fartreglage med optokopplare (Heter det så??) Elektronik som sickar ljussignaler till en mottagare...... fungerade jättebra, men tålde inte starkt solljus :-) Antar att moderna fartreglage har helt annan uppbyggnad... :-)



Mikael

quote:
Originally posted by Rikard Levenstam

Jo, det var en borstlös rackare som fick egna ideer...  Har även haft fartreglage med optokopplare (Heter det så??) Elektronik som sickar ljussignaler till en mottagare...... fungerade jättebra, men tålde inte starkt solljus :-) Antar att moderna fartreglage har helt annan uppbyggnad... :-)



Det kan så klart bli massor med fel också på ett borstlöst reglage - de är ju inte helt tekniskt okomplicerade - men en optokopplare som inte tåler solljus var det faktiskt första gången jag hört talas om - och även om fallet skulle vara så skall inte mjukvaran kunna tolka \"störningen\" som fullgas - säg inte att du bara köper \"kina\" reglage Rikard! [;)] Jämförelsen med borstmotorn kommer från ett hyffsat sannolikt felfall, dvs kortslutning i en utgångstransistor på borstreglaget - det resulterar alltid i \"fullgas\" eftersom motorn kommuteras \"mekaniskt\".

/Mikael

-----------------------------
Pilot-RC Sbach 342
Hacker Q80-8M
DesirePower
Hitec
Castle Creations ICE2HV
Autopartner.se
-----------------------------
Pilot-RC Sbach 342
Hacker Q80-8M
DesirePower
Hitec
Castle Creations ICE2HV
Multiplex Royal Evo 16
Autopartner.se

Rikard Levenstam

Kina reglage?? Hur tänker du nu? Det var såklart ett hemmabyggt reglage konstruerat av en kompis.. Vem köper färdiga grejor?

[:p]



Mikael

Värt att tillägga kanske - risken för kortslutning i en utgångstransistor tillhör det förgångna från effekt FET transistorns barndom - vill nog hävda att det är mycket osannolikt att den typen av \"hårdvarufel\" händer i ett modernt reglage - men återigen, \"kortslutning\" kan fortfarande orsakas av dåligt skriven mjukvara i \"billiga\" borstlösa reglage.

/Mikael

-----------------------------
Pilot-RC Sbach 342
Hacker Q80-8M
DesirePower
Hitec
Castle Creations ICE2HV
Autopartner.se
-----------------------------
Pilot-RC Sbach 342
Hacker Q80-8M
DesirePower
Hitec
Castle Creations ICE2HV
Multiplex Royal Evo 16
Autopartner.se

Mikael

quote:
Originally posted by Rikard Levenstam

Kina reglage?? Hur tänker du nu? Det var såklart ett hemmabyggt reglage konstruerat av en kompis.. Vem köper färdiga grejor?

[:p]



Haha - gött Rikard, håller med om att det är fegt att köpa färdigt - helt feltänkt från min sida allså!

Förresten - det är möjligen inte samma kille som nu konstruerar tändsystem till DLE [;)] (märklig karriärskronologi iofs...)? - bäst att dubbelkolla med Paul - sken solen när din koloxid generator baktände[?]


-----------------------------
Pilot-RC Sbach 342
Hacker Q80-8M
DesirePower
Hitec
Castle Creations ICE2HV
Autopartner.se
-----------------------------
Pilot-RC Sbach 342
Hacker Q80-8M
DesirePower
Hitec
Castle Creations ICE2HV
Multiplex Royal Evo 16
Autopartner.se

Larsson

Har någon fått bakslag på en modern 3w??

Min lille extra även kallad bombern slog back utan förvarning.
Det blev en kraftigt svullen fingerblomma och två spräckta.
Utredningen visade att när magneten passerat var det ständig
gnista på båda stiften i cirka 3 sekunder [:0]
Fick bli tummflygning i flera veckor[:o)]

Rpm
Rpm

Henrik

Mina bensinare har alltid startat utan bakslag! Vet att det går att få att få ut lite mer effekt om man höjer tändningen(med liten last),då kanske motorn kan slå bak ut som ni beskriver.Då går motorn varmare med risken att man bränner hål i kolven/kolvarna!

/Henrik Karlsson
 

Aeroparts

#22
quote:
Originally posted by Paul

En liten fråga, är det verkligen så att DLE tändsystemen skulle ha en bristfällig konstruktion ? På min DLE-55 har jag aldrig haft ngr bekymmer.
Med vänlig hälsning, Paul


Nä just det, det kanske är typenligt på den konstruktionen att om man är \"lite \"loj när man slår så biter den tillbaka. Ok vet man detta så kanske man kan byta tändsystem eller vara extra försiktig oavsett om man slår med roller eller inte så är ju krossade propellrar som far omkring inte ofarliga heller.
Men som sagt lite insamling av fakta så får man väl snart en bild att agera utifrån.
Men som jag sa tidigare vad du än slår med, slå bestämt och snabbt..[}:)]
/Lennart
Det farligaste jag vet är en häst. Vem skulle sätta sig på en vrål häftig motorcykel med egen vilja, livrädd för skuggor och löv etc...[;)]

Öhh.. Larsson det får du förklara mera [?] Varför skulle den slå back om du har gnista efter magneten passerat, i min värld är det så att när det tänt så spelar det ingen roll hur mycket det gnistar efteråt.
Eller var det så att tändsystemet var helt felaktigt och att den tände redan när första magneten (sydpolsmagneten) passerade ca 55 grader före ÖDP.

Just det sedan är det ju viktigt hur man placerar dessa elektroniska pryttlar, vibrations säkrade väl kylda. Det har väl alla...

Larsson

Just det ! händer inget förrän man drar på nästa varv [}:)]
Komprimera bränsleblandingen mot lysande stift gör ont[;)]

Rpm
Rpm

Paul

#24
Jag har plockat isär för att titta på stiften, så att det ej blivit ngn loppa eller ngt, när jag ändå har allt isär så kommer jag nog flytta givaren åt det snällare hållet, så att den tänder ngt senare, vi får väl se om man förlorar ngn. kraft.
Min första bensin motor var en CRRC PRO 26, den var hopplös, baktände hela tiden, oberoende av hur tändning och allt annat var inställt. Men den har jag som tur ej kvar.....puuuh
Hur som helst..... Always Roller For Me... ARFM[:D]
Med vänlig hälsning, Paul
---------------------------
Med vänlig hälsning, Paul M

HANGAR 9                      ZDZ                   MULTIPLEX                      HiTEC

paroos

#25
Ingen konstruktion eller fabrikat är felfritt...

3W gör motorer med fantastisk kvalité men deras tändsystem håller inte samma klass. Detta är välkänt och ex. är det många i USA som slänger orginalsystemet och sätter i ett RcExl. Som för övrigt gör bra grejor, bla till DLE.
Att man hör om DLE system som pajar då och då tror jag mycket beror på mängden system i bruk. Gissar att de säljer 10:1 mot alla andra tillverkare.

Hur som helst, risken finns där oavsett fabrikat och det är ju bara meningslöst att ta den...En roller ex. kostar några tior. Hur mycket är en lämlästad hand värd?

Tändsystem pajar inte ofta, inte heller så att de blir farliga, men det räcker ju tyvärr bara att det händer en enda gång sedan är det \"klippt\"[;)]!

//Patrick

IMAC-Sverige

------------------------------------------------
Team Autopartner RC
[Pilot RC-Biela-Hitec-Powerbox-Secraft]
//www.autopartner.se
//Patrick

IMAC-Sverige

------------------------------------------------
Team Autopartner RC
[Hitec-ExtremeFlight-Pilot RC-Biela-Powerbox-Secraft-DA]
//www.autopartner.se

Paul

#26
Patrick[^].... du är en vis man[8)][8)] har jag alltid tyckt[;)]

\"\" Hur som helst, risken finns där oavsett fabrikat och det är ju bara meningslöst att ta den...En roller ex. kostar några tior. Hur mycket är en lämlästad hand värd?

Tändsystem pajar inte ofta, inte heller så att de blir farliga, men det räcker ju tyvärr bara att det händer en enda gång sedan är det \"klippt\"! \"\"\"

Med dessa ord har du förklarat allt jag försökte säga i första inlägget. Det handlar om att skydda sig själv, inte att en motor baktänder och varför.
---------------------------
Med vänlig hälsning, Paul M

HANGAR 9                      ZDZ                   MULTIPLEX                      HiTEC

Aeroparts

#27
Håller helt med att man ska skydda sig ingen tvekan om det, men att lära sig vad det är för prylar man har är inte helt oviktigt.
2 exempel.
1. MVVS tändsystem (som de har idag), har en test funktion som gör att så fort du slår på tändningen så skickar systemet en test impuls så att tändningen fyrar av en lång serie med urladdningar(testar batteri samt rengör våta stift etc). Det finns stor risk att om kolven står i stängt läge och med rätt blandning så smäller det, och då skall man inte ha fingrarna ivägen. Helt ofarligt om man vet om detta och har öppen avgasport. Systemet har också några andra säkerhetsfunktioner mot att starta baklänges samt slår av sig efter viss tid.
2. RcExl som nämns är ett billigt och bra utbytessystem (orginal på vissa motorer) och känt för bakslag. Varför jo detta är ett s.k retarder system som ställer fram tändningen till ett gradtal närmare ÖDP (ca 6 grader FÖDP) så fort du kommer över 400rpm (med andra ord ett snabbt slag)om du inte slår till på propeller med en hastighet över detta varvtal så har tändningen 28 grader FÖDP, och den baktänder m.a.o helt typenligt. Detta system har inte några andra säkerhets funktioner alls.
Men den som inte vet hur det fungerar tar en onödig risk att t.ex. skada sig, krossa en propeller redan här oavsett vad man slår med.
/Lennart

Aerobat

#28
Egentligen tycker jag som Lennart... Men det vore ju korkat att säga emot Patrick eftersom en gång fel kan få rätt så fatala följder.
En MYCKET ovetenskaplig spaning efter att ha läst mycket på svenska och utländska forum är att frågorna kring strul med DLx motorer har ökat rätt bra. En orsak kan ju vara att de säljs i stora antal. Jag har dock aldrig sett några försäljningssiffror som bekräftar något. Men jag har svårt att tänka mig att inläggen står i proportion till antalet DLx ute på marknaden. 3W och DA har ju sålt bensinare i snart 30 resp 20år.

Vad man startar med och faror därvid är väl behandlat på andra forum (känsliga varnas).
http://www.flyinggiants.com/forums/showthread.php?t=61613

http://www.flyinggiants.com/forums/showthread.php?t=70264

Mvh Ulf

//www.krill-model.com/eu/en
//www.autopartner.se
//www.powerbox-systems.com
Mvh Ulf

Mikael_Ingemarson

#29
Hej

Inget märkeskrig men vill bara tillföra mina erfarenheter om detta.
Jag vet inte exakt hur ZDZs tändsystem är konstruerade.
Men jag har flugit med dem sedan 1999 och aldrig fått ett bakslag.
Jag har fått en smäll en gång med en trebladig propeller.
Men då drog jag inte undan handen tillräckligt snabbt när den startade, så jag fick en smäll på utsidan av fingrarna.
Startar med handske och gjort så i alla år.

//Mikael Ingemarson

http://www.zdz.se
MTW-dämpfer