Ny radio kanske?

Started by G-son, 2012-05-21, 08:33:38

Previous topic - Next topic

G-son

Efter att monterat ihop min Extra och använder alla 6 kanaler min Graupner/JR MX-12 kan erbjuda så går tankarna till att köpa en ny radio. Lite som att svära i kyrkan har denna radio konverterats till 2.4 GHz med FrSky. Peppar,peppar så har det än så länge inte varit några problem med det systemet men jag känner att radion har sina begränsningar i vissa lägen.

Som en vanlig knegare så finns det en liten stram budget.
Jag skummar av markanden och ser att både JR och Spektrum har en 7 kanalare för ungefär samma pris:

SPEKTRUM
//http://www.hab.se/spektrum-dx7-7ch-24ghz-tx--ar-8000-mottagare-p-12454-c-779.aspx

JR
//http://www.hab.se/jr-xg7-24dmss-med-telemetry-p-10901-c-779.aspx

Dessa två har tydliga yttre likheter med min Graupner så jag vet hur den känns att hålla i, kanske skillnad i vikt och balans.
Men har även kollat på Futaba som har en 8 kanalare som tydligen så kunna gå att plocka ut 14 kanaler vi S-bus system!!!.
//http://www.hab.se/futaba-t8j-radio-24g-sfhss-r2008sb-p-12417-c-779.aspx
Den har jag inte sett eller känt på. Men priset lockar verkligen.
JR har telemetry, inget som jag känner som ett måste men är ändå ett plus för det priset.
Om där är någon på forumet som har lite enklare radios så dela gärna med er om era erfarenhet om dessa \"budget radios\"!

Lonsan

Multiplex då?

Team Desire Power
MPX Royal Pro 16
MPX Royal Pro 9

PLETTENBERG Predator 50/6
PLETTENBERG Predator 30/8

Hitec
Autopartner.se
Max 300 tecken, 272 återstår

G-son

Kanske det! Jag får nog erkänna att det är 10 år sedan jag höll i en Multiplex radio senast. Och den killen bytade sedan till en JR DX9!
Vad är det med Multiplex du vill förespråka, Lonsan? Har Multiplex fler funktioner eller är det något med tekninken som tilltalar?
Det kan vara farligt att påstå att just Cockpit versionerna (som det det skulle vara för min del pga budget) att dessa skulle vara särkilt attrakativa men givetvis så är funktionen det viktigaste kontra kostnad.

Lonsan

Svårt att sammanfatta, ladda ner och läs igenom manualen för royal PRO och se om du kommer fram till.
Cockpit tycker jag har sämre kvot funktionalitet/enkelhet. Ett tips kan vara att avvakta bättre begagnade Royal Pro tills att nya flaggskeppet TX Profi börjar skeppas ut ;-)

Team Desire Power
MPX Royal Pro 16
MPX Royal Pro 9

PLETTENBERG Predator 50/6
PLETTENBERG Predator 30/8

Hitec
Autopartner.se
Max 300 tecken, 272 återstår

G-son

Har sett att Graupner kommit med vad dom kallar HoTT som är deras 2.4 system. Dom har en 8-kanalare med telemetri som ser lockande ut. Inget jag sett ute på fältet ännu men kanske kommer framöver.
Så om det finns nån som har någon input om den , skriv.

G-son

Hej igen! Efter att skummat av marknaden så är frågan, vågar man ge sig på begagnat? Många radios verkar vara till salu av anledningar såsom, -Passar inte mig ergonomiskt. Eller. -Har för många funktioner som jag inte använder. Ja, många anledningar finns. En anledning att för mig att kolla på begagnat är just att kunna få en schyst radio för billigare peng. Många ny ex. 8-kanalare har Telemetri vilket jag inte direkt är intresserad av. Det trycker ju upp priset redan från början. Så där kan samma radio begagnad vara ett alternativ. Ett alternativ som jag kollat på är JR XG8. En \"Transformer\" radio som verkar ha de funktioner som jag behöver. Och skulle önskan av telemtri komma så finns det med. Denna är ju begagnad och prismässigt 1500:- under nypris. Frågan för dagen: Är den bra eller skit? En sak som jag lockats är av ett en test på tuben påtalar att den är mycket grepp vänlig. Och det är ett plus då man har ganska stora labbar!