Spänningsfall i UNI kontakter

Started by Aeroparts, 2012-06-19, 12:38:30

Previous topic - Next topic

Aeroparts

Här är lite från tyska RCnetwork där någon mätt spänningsfallet över UNI kontakterna och förlängningskablar med ett normalt Hitec 7954SH HV servo.
Det kan vara intressant att det verkar som det stora problemet inte är kabelarean utan UNI kontakterna.
Här är i alla fall länken till mätningarna.
/Lennart
http://www.rc-network.de/forum/showthread.php/321229-HV-Servo-HS-7954SH-Test?highlight=hitec+7954sh+diagramme

Mikael

Ett elproblem, vad trevligt! - låt oss göra en liten rimlighetskoll (med risk att det blir fel för det är sent på kvällen)

Kabellängd: 1m (dvs totalt spänningsfall i 2 x 1m ledare)
Resistivitet för koppar vid 20C: 1.72e-8 ohm*m
Kabelarea: 0.34mm2 -> 0.34e-6 m2

-> resistans i kabel: 1.72e-8*2/0.34e-6 -> 0.101 Ohm

Uppmätt spänningsfall enligt pdf vid 4.0A ström genom kabel och unikontakter: 1.9V, dvs total resistans i kabel och uni övergångar -> 1.9/4 = 0.475ohm

Vi drar ifrån kabelbidraget 0.475-0.101 ->0.374 ohm

Antalet uni kontaktbleck övergångar blir ju 4, dvs 0.374/4 ->0.0935 ohm per övergång - tja - känns kanske lite högt, men inte orimligt tycker jag....

Skall göra en kontrollmätning genom att köra en känd ström igenom en uni kontakt och mäta spänningsfallet.

Fortsättning följer...

(men det är ingen slump att jag valt att mata mottagaren med ström via 3 x UNI kontakter på min 50CC maskin....)

mvh,

/Mikael


-----------------------------
Pilot-RC Sbach 342
Hacker Q80-8M
DesirePower
Hitec
Castle Creations ICE2HV
Autopartner.se
-----------------------------
Pilot-RC Sbach 342
Hacker Q80-8M
DesirePower
Hitec
Castle Creations ICE2HV
Multiplex Royal Evo 16
Autopartner.se

Aeroparts

Toppen att någon tittar på detta som kan det, skall bli mycket intressant[:)]
Vad jag kunde förstå(och det var inte mycket) så ville tysken ha ett hum om hur mycket HV servona tappade i prestanda p.g.a spänningsfallet och att det inte skiljer så mycket om vi har 0.35 kabel eller 0.5 när det stora spänningsfallet är i kontakterna.
Fattade jag rätt[?]
Personligen tycker jag de verkar klent med dessa och lödar (skulle helst klämma) oftast ihopa förlängningarna så enda uni-kontakten blir den i mottagaren.
/Lennart

Mikael

Hej igen,

Gjorde en snabb ful verifiering med en UNI övergång som jag ledde en konstant 3.0A ström igenom - uppmätte då ett spänningsfall på max 20mV, dvs en resistans på 0.07ohm... - det är ju mindre än en 1/10 av vad som påstås... - känns lite väl stor skillnad även om kontakterna skulle vara slitna... -

Du har fattat det hela rätt, även om det inte ter sig så illa i ett första test som påstås, men håller helt med om dig om att löda ihop ALLTID är bättre - jag undviker alla UNI övergångar om omöjligt och löder istället.

Det framgår inte heller vilken precision som kan antas i spännings och strömmätningarna som är gjorda i artikeln - en konstighet i diagram 2  är att kurvan inte går genom origo - (dvs 0A ger 0V spänningsfall) -


/Mikael


-----------------------------
Pilot-RC Sbach 342
Hacker Q80-8M
DesirePower
Hitec
Castle Creations ICE2HV
Autopartner.se
-----------------------------
Pilot-RC Sbach 342
Hacker Q80-8M
DesirePower
Hitec
Castle Creations ICE2HV
Multiplex Royal Evo 16
Autopartner.se

Lonsan

Max 300 tecken, 272 återstår

Eklund

När du mätte på strömmen genom UNI kontakten, var det bara en kontakt eller en Hane/Hona hopkopplade?
Det skulle ju kunna vara oxidation som ger ett högre värde i tyskens försök.

Vad det gäller hur mycket ström man kan belasta en koppartråd med så har jag sett rekomendationer på max 10A/mm2.  http://www1.elfa.se/data1/wwwroot/webroot/Z_STATIC/sv/pdf/fakta.pdf
Detta gäller dock kontinuerlig ström och det är med tanke på uppvärmningen av tråden.

--Per

Lonsan

Jag blandar mig i rimlighetskollandet.

Tysken verkar ha nästan 0,1 ohm i kontaktövergången. Det är säkert möjligt
men INTE bra!
Vid 4 A så blir det en förlusteffekt på 4x4x0,1=1,6 W.
Om det skulle röra sig om kontinuerlig ström skulle plasten smälta,
det är ju 2 belastade kontakter i en UNI-kontakt, dvs i så fall 3,6 W.

Jönssons mätning med 0,007 ohm ger dock ett annat scenario, endast 0,11 W
förlust per pol/0,22 per UNI-kontakt vid 4A. Ger en försumbar uppvärming
som leds bort av kopparkabeln.

Generellt så ligger kabelhylsdon med 0,1\" (2,54 mm) delning på tillåten
ström mellan 4-5 A med specad kontakresistand på 6-10 mOhm, detta då i kombination med
solida stift!
I mottagare och powerboxar sitter det alltid solida stift och man kan nog
känna sig ganska trygg om servot går direkt i mottagaren, även om man har en
lång kabel som är löd-skarvad.

När det däremot gäller kabelstiftdonen som används för förlängningskablar
så är det en annan sak. Vad jag minns så är de specade för max 2A.
Stiften är inte solida utan är pressade fram från mycket tunn plåt
till en U-form. Både kontaktyta och area är kraftigt reducerad mot vad
det blir med ett massivt stift.

Intressant är också att specat antal i- och ur-kopplingar för kontakter av denna typ
ligger i regionerna 50-100 gånger.
Med anrda ord, att ha UNI-kontakter som skarv till vingservo (och stabbe i vissa fall)
är inte en robust lösning för stora modeller.

Som ni kan räkna ut kan Y-kopplingar vara en stor risk. Jag har några Y-kopplingar
men har bara förgrenat PPM-signalen, dvs varje servo har en egen port och + och - kabel
hela vägen från mottagaren medan PPM signalen bara plockas från en port och
sedan förgrenas på slutet, i mitt fall i kontakten mellan
kropp och stabbhalva. (2 servo per höjdroder)

Team Desire Power
MPX Royal Pro 16
MPX Royal Pro 9

PLETTENBERG Predator 50/6
PLETTENBERG Predator 30/8

Hitec
Autopartner.se
Max 300 tecken, 272 återstår

Lonsan

Liten jämförelse...de kontakter jag använder mellan batteri och fartreglage i stora elmodeller har en specad kontaktresistans på 0,00016 ohm,
på ett nytt par kunde jag mäta upp ca 0,00011 ohm. (+/- 10% mätosäkerhet)
Även om detta är väldigt små värden så ge det en liten uppvärmning, jag har brassat på
med över 250 A genom dessa kontakter. Momentant ger det då en nominell förlsuteffekt på 0,00016 x 250 x 250 = 10 W/pol (!)
Så att kablarna kan vara lite jumna efter en flight är inget konstigt.

Team Desire Power
MPX Royal Pro 16
MPX Royal Pro 9

PLETTENBERG Predator 50/6
PLETTENBERG Predator 30/8

Hitec
Autopartner.se
Max 300 tecken, 272 återstår

Aeroparts

Ja nu börjar det komma igång, här finns ju så mycket kunskap som behöver ut till alla så att vi får säkra flygetyg.

När vi nu stoppar i servon med 25-45kg dragkraft med en förbrukning med kanske 4-5 Amp max och 3 kanske till och med 4 per vinge vilket vår Krill Extra 330sc är designad för så blir det inga förlängningskablar förbundna via pressade UNI kontakter[xx(], det är då en sak som är säker.
/Lennart

Mikael

Håller helt med, UNI har sina tydliga begränsningar... - ett litet tillägg till Lonsans kommentar om pressade kontakter - det var precis en sådan övergång som jag provmätte och genererade 0.007 ohm mätningen faktiskt - men det skall tilläggas att övergången var ny - max 10 in och ursättningar - blir ju något helt annat om kontakten åker i och ur vid varje montering av modellen som på skevservon som varit utsatta för vibrationer under en längre tid. Skall testa och \"slita in den\" och mäta igen, alternativt hitta några \"slitna\" skevroder UNI skarvar - type de som jag själv använder på min 50CC från vingarna till kropp :)... - de har ju åkt i och ur ett antal gånger vid det här laget, men håller med Lonsan om att tysken måste ha fått tag på riktigt sopiga UNI:sar oxo....


/Mikael


-----------------------------
Pilot-RC Sbach 342
Hacker Q80-8M
DesirePower
Hitec
Castle Creations ICE2HV
Autopartner.se
-----------------------------
Pilot-RC Sbach 342
Hacker Q80-8M
DesirePower
Hitec
Castle Creations ICE2HV
Multiplex Royal Evo 16
Autopartner.se

Lonsan

Förstod att det var pressad plåt stift varianten du provmätt.

Det som bestämmer hur många i- och ur-kopplingar ett kontaktelement klarar är en kombination av materialval
och konstruktion. Det ska alltid till någon form av fjädrande element för att få kontaktryck.
Tydligt exempel är 4 mm banankontakter med en \"korg\" med långa bladfjädrar på stiftdelen.
Ett bra exempel på en relativt lågt belastad fjäderlösning, dvs, de fjädrande elementen kan
förväntas hålla sin ursprungliga spänst även efter många kopplingar, även om man trycker i lite snett osv.

Sen handlar det om ytmaterial också, det är vanligt med guldplätering och det är inget fel med det, oxiderar inte
och har hyggligt låg resistans (silver dock lägre). Men det yttersta materialet är inte hela grejen,
vad som ligger under är också vikitgt, likaväl skikttjockleken och hur \"tät\" pläteringen är.
Detta är faktorer som påverkar såväl resistans som nötningsbeständighet, dvs antal kopplingar.
Och givetvis har vi ingen aning om skillnaden i vad vi får när vi köper en förlängningskabel för
typ 1$ från HK eller DealExtrem alternativt lastar upp 80 SEK för en original märkes kabel.
Det enda man kan vara säker på är att \"UNI\" som grundkonstruktion bör betraktas som på gränsen till acceptabel
för de mest krävande servona som finns idag.


Max 300 tecken, 272 återstår