IMAC World Championship in 2014

Started by Aeroparts, 2012-07-20, 10:18:27

Previous topic - Next topic

Aeroparts


imacse_peter

Från IMAC President Wayne Matthews, postat på IMAC USA\'s forum...


Interest has been growing steadily.... The BOD has received requests for information from South Africa and also Turkey as to how they can get involved with IMAC and be a part of the World Championship event.

Over in the Nordic Region, Rolf Meum has told me that they are planning a meeting when he gets back (from the Clover Creek Invitational as a judge) to discuss how they will develop a plan to attend.


We are steadily working on arrangements for the event. With an upcoming election for officers we need a smooth transition so that the continuation of the planning process will be unhindered.

We have also received confirmation from JTEC (Al Young) that they will build TWO Extra 300 for use by overseas teams if needed. THANKS Al....That is very good support for the World Championship.

Wayne



// Peter
// Peter Schmidt

paroos

#2

Image Insert:

38.44 KB

The IMAC Board of Directors has labored for the past 11 months discussing, initial planning, and can now make an official announcement. The IMAC organization, which is now 38 years old (started in 1974), is the "standard bearer" for Scale Aerobatics world-wide. At present we have 15 countries flying Scale Aerobatics using AMA's Scale Aerobatics rules and also using IMAC's Unknowns system on a weekly basis. The Board of Directors believes IMAC is ready to initiate an international event which will bring all of the countries flying Scale Aerobatics together to compete.

The 2014 IMAC World Championship will be held on September 2-6, 2014 at the AMA Headquarters in Muncie Indiana. The event will run using the 2013-2014 Scale Aerobatics Rules with Sportsman, Intermediate, Advanced, and Unlimited classes competing for the International team and individual awards.

There is still a lot of planning to be done. Details pertaining to qualifications for the USA team will be released shortly; however, the USA Team selection will be tied to the Regional Points standings during 2013 with a final "showdown" contest between the qualified IMAC Members in each "zone". Other countries will be responsible for determining their Team selection.

The Board of Directors knows there is a lot of work ahead. We look forward to putting on this event and hope you are as excited as we are to compete and or volunteer to make the first International Scale Aerobatic Championship a huge success.

International Miniature Aerobatic Competition at its best... GO IMAC!



//Patrick

IMAC-Sverige

------------------------------------------------
Team Autopartner RC
[Hitec-ExtremeFlight-Pilot RC-Biela-Powerbox-Secraft-DA]
//www.autopartner.se
//Patrick

IMAC-Sverige

------------------------------------------------
Team Autopartner RC
[Hitec-ExtremeFlight-Pilot RC-Biela-Powerbox-Secraft-DA]
//www.autopartner.se

paroos

Dett är from nu vår officiella VM-2014 tråd.
Här kommer vi att posta all viktig info om VM efterhand som saker o ting faller på plats och bli klara.

I nuläget är det inte klart hur många piloter varje land får möjlighet att skicka. Basic är ingen internationell officiell klass och är inte med på programmet.

IMAC länder i dagsläget som är aktuella för deltagande:
USA (Värdland)
Argentina
Australien
Brasilien
Chile
Kina
Danmark
Israel
Mexico
Nya Zeeland
Nord Irland
Norge
Spanien
Sverige
UK


//Patrick

IMAC-Sverige

------------------------------------------------
Team Autopartner RC
[Hitec-ExtremeFlight-Pilot RC-Biela-Powerbox-Secraft-DA]
//www.autopartner.se
//Patrick

IMAC-Sverige

------------------------------------------------
Team Autopartner RC
[Hitec-ExtremeFlight-Pilot RC-Biela-Powerbox-Secraft-DA]
//www.autopartner.se

Lonsan

Tänkte bara visa emblemet som tygmärke också.
Har haft det som wallpaper på datorn sedan januari i år[;)]

Max 300 tecken, 272 återstår

paroos

#5
Här kommer lite VM info som jag fick idag från Wayne Matthews.
Det är som svar på frågor jag ställde.

-VM kommer att ha 5 tävlingsdagar, 2-6 september 2014. Under dessa dagar kommer flygning att ske. I varje omgång flygs en sekvens per pilot, detta för att hålla tiden för en omgång i en klass rimlig. Dvs så att en uppsättning domare kan klara det.

-Man räknar med stort deltagande i sportsman och intermediate och mindre i advanced och minst i unlimited. Naturligt då olika länder kommit olika långt i utvecklingen. (Patrick:som bekant är vi f.n. på advanced som högsta klass)

-Man planerar efter ca: 120 deltagande piloter.

-Varje klass kommer att ha sin egen flightline, alla klasser kör samtidigt parallellt. (Patrick: utmaning med läsare om man e ensam?)

-USA + de 14 erkända IMAC länderna (se mini-iac.com) är inbjudna. PLUS ett antal länder till där det flygs \"scale aerobatics\" i olika former och som varit i kontakt med IMAC och önskar deltaga, de är: Kanada, Turkiet, Sydafrika, Jamaica, Colombia, och Japan.
Som det ser ut nu potentiellt piloter från 21 länder alltså.
(Kommentar Patrick: Jag skulle bli förvånad om inte piloter från ex. Tyskland, Österrike, Frankrike, Belgien och Holland m.fl vill vara med...kan även tänka mig en kille från Litauen[;)])

-Wayne tror att USA kommer att ställa upp med fullt lag, dvs 9 piloter i varje klass, totalt 36 piloter.

-Freestyle kommer att vara med på VM. Tävlande är samma piloter som ställer upp i sekvens flygningen. Det är frivilligt bland dessa piloter om man vill vara med eller ej. Freestyle är en egen separat tävling med egna priser. (Patrick: precis som brukligt, hur man löser det om många vill vara med? antagligen delar upp det på x antal per dag och kanske en final sista dagen? Ej klart)

-Det kommer att delas ut individuella medaljer/priser i varje klass samt lag pris. Man kommer att räkna lag priset på de bästa tre piloterna oavsett klass från varje land. Är man inte tre i laget så tävlar landet endast individuellt.

-Inbjudningar till domare har börjat gå ut och hittills har man 4st konfirmerade. Av dem en holländare och en norrman (Patrick: undrar vem det är? [;)] ) Man kommer att be varje land att skicka minst en domare med tillräcklig kunskap och erfarenhet. Man planerar efter att ha minst 3 domare på varje flightline/klass.

-En website för VM är under uppbyggnad och fylls just nu med info, den är snart klar för att öppnas. (Patrick: har smygtittat och det blir kanon!)
Man kommer att ta in donationer från vem som, man måste skänka minst 5$ (via PayPal) som hjälp att dra runt det hela ekonomiskt då det är ett stort arrangemang.

-Man jobbar på att det skall finnas flygklara låne kärror på plats. Hitills har man säkrat upp 4 maskiner. Detta som en hjälp till alla långväga tävlande. Man vet att det inte kommer att räcka men som sagt, en hjälp till så många som möjligt och som vill.

-Man kommer att ha en blogg om förberedelserna där vi kommer att skicka in info om vad som händer här hemma.

I övrigt är de mycket glada över att IMAC har utvecklats så bra i Sverige och de ser mycket fram emot att vi kommer till VM.

Mer info kommer här om VM och om hur vi kommer jobba mot VM här hemma, samt snart på den officiella VM sajten.

Det var allt för nu.[8D]








//Patrick

IMAC-Sverige

------------------------------------------------
Team Autopartner RC
[Hitec-ExtremeFlight-Pilot RC-Biela-Powerbox-Secraft-DA]
//www.autopartner.se
//Patrick

IMAC-Sverige

------------------------------------------------
Team Autopartner RC
[Hitec-ExtremeFlight-Pilot RC-Biela-Powerbox-Secraft-DA]
//www.autopartner.se

Lonsan

Med plats för 9 piloter per klass så behövs det ju ingen direkt uttagning, vi brukar ju ha vissa problem bara att fylla upp med 3 per klass till NM. :-)
Max 300 tecken, 272 återstår

Rikard Levenstam

Hej Patrick...

Om fullt lag är 36 piloter och man planerar för 120 piloter..... Vad har jag missat?  [:I]

120 piloter / klass?

/Rikard



paroos

#8
Jo, teoretiskt hundratals, men de bedömer realistiskt att max 120 kommer.
Det är långa och dyra resor för i princip alla deltagande länder.
Vissa länder har endast några få piloter, andra har precis startat och har bara nån klass. Ex. tävlande i unlimited sker bara i ett fåtal länder och av ett fåtal piloter.
Fortsätter utvecklingen av IMAC så kommer det naturligtvis att bli andra kriterier på antal deltagare.


//Patrick

IMAC-Sverige

------------------------------------------------
Team Autopartner RC
[Hitec-ExtremeFlight-Pilot RC-Biela-Powerbox-Secraft-DA]
//www.autopartner.se
//Patrick

IMAC-Sverige

------------------------------------------------
Team Autopartner RC
[Hitec-ExtremeFlight-Pilot RC-Biela-Powerbox-Secraft-DA]
//www.autopartner.se

Speedbird

#9
Så teoretiskt kan alltså Sverige skicka 9st Sportsman
9st Intermediate och alla Advance piloter... om alla som flyger Advance vill åka förståss... [:D]

[:p] [:p] [:p]

[8D]

/Perra

 

Aerobat

#10
Hej,

Det hade varit bra om IMAC kommittén kunde komma med lite info kring hur uttagningsprocessen mm för VM ska fungera.
Jag har hört en del lösa rykten från olika håll.
- Tas laget ut i vanlig ordning enligt resultat i årets cup? Jag frågar eftersom det ibland har talats om specialuttagningar etc.
- Vilka bidrag/sponsring etc. kommer att finnas? Förstår att inte detta är klart, men vilka planer finns? Flygsport, SMFF andra. Måste var och en hantera detta själv eller delas detta solidariskt?
- Modeller??

Eftersom VM på andra sidan atlanten innebär en logistisk och ekonomisk utmaning bör förutsättningarna vara klara i tid.
En del verkar ju vara inställda på deltagande och har hanterat klassdeltagande \"strategiskt\" p gr av detta. I USA har man tidigt gått ut och talat om vad som gäller.
Det påverkar ju planeringen av denna säsongen i viss mån.

Med vänlig hälsning Ulf

Mvh Ulf

//www.krill-model.com/eu/en
//www.autopartner.se
//www.powerbox-systems.com
Image Insert:

25.42 KB
Mvh Ulf

Lonsan

Jag räknar kallt med att om jag blir 9:a eller bättre i år så får jag vara med om jag vill och kan. Avgörandet blir dels hur mycket sponsring, dels övrig livssituation som ju är en föränderlig faktor.
Max 300 tecken, 272 återstår

paroos

#12
Hej

Inte färdigtänkt ännu, och min tanke är att vi bla tar en diskussion på NM om 2 veckor.
Scander, vår grenchef inom SMFF/Flygsport driver bidragsfrågan hårt och han kommer nog snart att ha information som vi kan diskutera.
Bla var det SMFF möte i helgen som han var med på.

Jag har kontinuerlig kontakt med Wayne och f.n. inget revolutionerande nytt. De jobbar vidare på sponsorer och fler låne maskiner. Hittills har de 4. Så fort nåt av vikt är klart kommer jag att informera ut.

Det är ju riktigt att när VM går av stapeln långväga bort så blir ju kostnaden avgörande för de flesta. Man får nog räkna runt 25000-30000kr ur egen ficka för att delta.
Förbundet kommer troligen att stå för anmälningsavgiften i vanlig ordning. Sedan handlar det om vi kan få mer i bidrag och hur vi isåfall distribuerar det. Någon helsponsring blir det naturligvis inte men ett bidgrag till resan, beroende på hur många som skall åka är troligt.

Det är första VM och således första gången för allt. Kräver alltså lite diskussion och tanke innan vi hittar en bra lösning.
Min personliga ambition är att vi skall ha allt klart med vad som gäller vid säsongens slut, dvs ett år innan.

//Patrick

IMAC-Sverige

------------------------------------------------
Team Autopartner RC
[Hitec-ExtremeFlight-Pilot RC-Biela-Powerbox-Secraft-DA]
//www.autopartner.se
//Patrick

IMAC-Sverige

------------------------------------------------
Team Autopartner RC
[Hitec-ExtremeFlight-Pilot RC-Biela-Powerbox-Secraft-DA]
//www.autopartner.se

paroos

PS
Min egen ambition just nu är att delta som representant för IMAC Sverige och domare alt. lagledare. (åker jag, blir det troligen som domare)
DS


//Patrick

IMAC-Sverige

------------------------------------------------
Team Autopartner RC
[Hitec-ExtremeFlight-Pilot RC-Biela-Powerbox-Secraft-DA]
//www.autopartner.se
//Patrick

IMAC-Sverige

------------------------------------------------
Team Autopartner RC
[Hitec-ExtremeFlight-Pilot RC-Biela-Powerbox-Secraft-DA]
//www.autopartner.se

Aerobat

??? Vad händer här???

quote:
Originally posted by paroos

Hej

Inte färdigtänkt ännu, och min tanke är att vi bla tar en diskussion på NM om 2 veckor.
Scander, vår grenchef inom SMFF/Flygsport driver bidragsfrågan hårt och han kommer nog snart att ha information som vi kan diskutera.?????
Bla var det SMFF möte i helgen som han var med på.

Jag har kontinuerlig kontakt med Wayne och f.n. inget revolutionerande nytt. De jobbar vidare på sponsorer och fler låne maskiner. Hittills har de 4. Så fort nåt av vikt är klart kommer jag att informera ut.

Det är ju riktigt att när VM går av stapeln långväga bort så blir ju kostnaden avgörande för de flesta. Man får nog räkna runt 25000-30000kr ur egen ficka för att delta.
Förbundet kommer troligen att stå för anmälningsavgiften i vanlig ordning. Sedan handlar det om vi kan få mer i bidrag och hur vi isåfall distribuerar det. Någon helsponsring blir det naturligvis inte men ett bidgrag till resan, beroende på hur många som skall åka är troligt.

Det är första VM och således första gången för allt. Kräver alltså lite diskussion och tanke innan vi hittar en bra lösning.
Min personliga ambition är att vi skall ha allt klart med vad som gäller vid säsongens slut, dvs ett år innan.Det är nu det...

//Patrick

IMAC-Sverige

------------------------------------------------
Team Autopartner RC
[Hitec-ExtremeFlight-Pilot RC-Biela-Powerbox-Secraft-DA]
//www.autopartner.se


Mvh Ulf