CARF SU-31 38.5% electric

Started by Lonsan, 2012-07-31, 12:52:17

Previous topic - Next topic

Lonsan

Nu har jag äntligen testat om batterikapciteten i SU-26 duger för Intermediate.
Och ja, det verkar så. Mellan 35-40% kapcitet kvar efter en tävlingstart, dvs 2 sekvenser och några trimrundor.
Detta med 14s3p 5200 Desire ackar.
Med originalackarna på 3x4350mAh (selekterade och matchade FlightTech) ger det motsvarande reserv på 22-28%.
Så ja, det funkar fint och kommer att funka ännu bättre i nya SU31.
Bedömer jag fält och vind gynnsamt ur landningsynpunt blir det tävling med SU-26[:)]

Team Desire Power
MPX Royal Pro 16
MPX Royal Pro 9

PLETTENBERG Predator 50/6
PLETTENBERG Predator 30/8

Hitec
Autopartner.se
Max 300 tecken, 272 återstår

Mikael_Ingemarson

Lonsan the Su man [:p]

//Mikael Ingemarson

http://www.zdz.se
MTW-dämpfer

Lonsan

Denna tråd får bli dual-topic, nu även \"The official Svante\"-tråd [8D]

Igår var det dax för elfläktpremiär, det gick fin-fint men pappa fick landa (fegt av mig...)
600 W fläkt gav hyfsad speed åt 1,1 kg plan med 61gr/dm2 på vingen.



Team Desire Power
MPX Royal Pro 16
MPX Royal Pro 9

PLETTENBERG Predator 50/6
PLETTENBERG Predator 30/8

Hitec
Autopartner.se
Max 300 tecken, 272 återstår

Lonsan

Jaha, hemkommen efter Simmelsberga till ett tomt hus gav äntligen tid och lust till att granska CARF kittet lite närmare.
Efter hopvägning av delar, kompensering för kolrör till vinge, dumpning av 855 skrotpåse etc etc så tangerar detta bygge 22 kg!!
I princip samma utrustning som till SU-26:an, skillnad är
8 servo i stället för 10 men blir samma då jag ska använda lite tyngre servon nu.
Så, nu börjar viktjakten...några hekto till går att plocka av ganska lätt men hade hoppats klara 20 kg ribban men det verkar lär inte gå.
Återkommer med komplett listning del för del.


Team Desire Power
MPX Royal Pro 16
MPX Royal Pro 9

PLETTENBERG Predator 50/6
PLETTENBERG Predator 30/8

Hitec
Autopartner.se
Max 300 tecken, 272 återstår

Skymic

Holy **** ! 21,6 väger min store Extra

//Micke
IMAC-Sverige




//Micke


Lonsan

#20
Min SU-26 ligger på 21,8 kg ungefär.
Tyska sidan säger 19-21 kg trocken för SU-31 så +22 kg fulltankad ska ju funka.
Inte orolig för flygegenskaperna men varje sparat kg ger nästan 1 minut extra flygtid.
Nu funkade det ju att släpa runt SU-26 men klart man hoppats på en lite lättare kärra när den både är 15 cm mindre och en 6 år nyare konstruktion än min Airworld. För övrigt så är Airworlden fortfarande möjlig att köpa om någon är sugen på ett riktigt luftskepp. Med en MOKI 250 kommer den under 20 kg torr.

Team Desire Power
MPX Royal Pro 16
MPX Royal Pro 9

PLETTENBERG Predator 50/6
PLETTENBERG Predator 30/8

Hitec
Autopartner.se
Max 300 tecken, 272 återstår

yak55sp

Se till att spara in på varje gram när du bygger den.

//Ulf S YAK X 2

//Ulf S
KRILL YAK 55 M ZDZ 180 RV
KRILL xxxxxxxxx
Futaba T18

Lonsan

Kan du lita på!
Finns en massa grunkor inlimmade att fästa tankplatta i, skottsäker motordome i kolfiber med en regnskog av plywood, stålskruvar (!) till att fästa canopy, totalt 4 meter 4 mm mässingrör (!!!?) till alla centrumhängda roder, alurör till stabben får bli kol också.
Sporrställ lutar allt mer åt egen konstruktion, det mesta köpe är som blydraggar jmf med vad som är möjligt att snickra själv (har för mig att sporrställ komplett med 50 mm hjul till SU-26 hamnade på 42 gram)

Team Desire Power
MPX Royal Pro 16
MPX Royal Pro 9

PLETTENBERG Predator 50/6
PLETTENBERG Predator 30/8

Hitec
Autopartner.se
Max 300 tecken, 272 återstår

Lonsan

Listning vikter och lägen.
Röda texter är planerade lättningar.



Team Desire Power
MPX Royal Pro 16
MPX Royal Pro 9

PLETTENBERG Predator 50/6
PLETTENBERG Predator 30/8

Hitec
Autopartner.se
Max 300 tecken, 272 återstår

Rikard Levenstam




Lonsan

#25
Eh, bygget står stilla men nu finns det i alla fall väldigt liten brist på motorer...



<b><i>Team Desire Power</i></b>
<b>MPX Royal Pro 16
MPX Royal Pro 9</b>
<font face=\"Impact\"><font size=\"4\"><font color=\"red\">PLETTENBERG</font id=\"red\"> Predator 50/6
<font color=\"red\">PLETTENBERG</font id=\"red\"> Predator 30/8</font id=\"Impact\"></font id=\"size4\">
<font face=\"Arial Black\"><font size=\"4\">Hitec</font id=\"size4\"></font id=\"Arial Black\">
<i>Autopartner.se</i>
Max 300 tecken, 272 återstår

Lonsan

#26
Och så här ser världens hittills effektivaste prop i klassen ut [^]



34.5\" x 20\"

Enligt utsago från konstruktören så levererar den som en 36\" pga vinglets
och drar effekt som om den var aningen mindre...vi får väl se.

<b><i>Team Desire Power</i></b>
<b>MPX Royal Pro 16
MPX Royal Pro 9</b>
<font face=\"Impact\"><font size=\"4\"><font color=\"red\">PLETTENBERG</font id=\"red\"> Predator 50/6
<font color=\"red\">PLETTENBERG</font id=\"red\"> Predator 30/8</font id=\"Impact\"></font id=\"size4\">
<font face=\"Arial Black\"><font size=\"4\">Hitec</font id=\"size4\"></font id=\"Arial Black\">
<i>Autopartner.se</i>
Max 300 tecken, 272 återstår

Skymic

Holy ****[:0]

//Micke
IMAC-Sverige




//Micke


Guzzten

Så där såg mina lincombatsnurror ut på -90 talet.... Men dom funkade oftast vldigt dåligt då \"fransningen\" i spetsarna inte var lika snyggt gjord!

Teoretiskt sett borde spetsripp vara mycket svårt att åstadkomma med dom spetsarna.

// Anders

/Turinigy 9X, Assan, DLE, No name kina maskin, lagom servon, träpropeller.
// Anders
http://www.facebook.com/AndersHellsensImacTavlande
/Futaba FX-30, PowerHD, JC-Engines, Pilot-rc, Xoar

Lonsan

Proppen är vindtunneltestad upp till 140 km/h. Från början hade den bara en winglet per blad men dubbla var tydligen bäst.
Max 300 tecken, 272 återstår