CARF SU-31 38.5% electric

Started by Lonsan, 2012-07-31, 12:52:17

Previous topic - Next topic

Lonsan

Jag ska handla en back och bjuda hem några tyckare för jag har gått i baklås gällande optimal lösning på ackfäste/motorfäste/luckor/kablar osv.
Max 300 tecken, 272 återstår

Lonsan

Kamrater!

Jag försöker bestämma mig hur jag ska göra för att dels fästa in motorn, dels komma åt att byta och ansluta acke på ett smidigt sätt.
Jag har gjort en matris där dellösningar kombineras till koncept därefter jämförs
utifrån några nyckelkriterier.
Det som kommer ut är en \"poäng\" för lösningens \"braighet\".

Men, en viktig input är hur man rankar och framförallt viktar betydelsen av nyckelkriteriumen.

Jag har satt upp 3 kriterier:

*Låg vikt
*Enkelt att byta acke
*Enkelt att konstruera och bygga

Spannet på låg vikt är +/- 100 gram mellan tyngsta och lättaste koncept.[:I]
Spannet på byta acke är i tid från kanske 1 till 3 minuter...inga stora tal men det handlar om att öppna en eller två luckor och låsa dem igen.[:o)]
Spannet på konstruera och bygga är väl från 5 till 15 h jobb (betänk att 5h i veckan är vad jag brukar lyckas hinna med)[:(]

Så, hur ska jag vikta, ge mig förslag på hur fördela 100% på de 3 kriterierna. Ge mig förslag!
(eller är det snurra flaskan som gäller)

/extremt ambivalent

Team Desire Power
MPX Royal Pro 16
MPX Royal Pro 9

PLETTENBERG Predator 50/6
PLETTENBERG Predator 30/8

Hitec
Autopartner.se
Max 300 tecken, 272 återstår

imacse_peter

Har du inte svarat på det själv redan?

* Viktskillnaden kan väl inte vara livsavgörande i sammanhanget?
* Ackbytartiden är kanske inte försumbar men känns ganska betydelselös. Hur många flygningar gör du på en säsong?
* Så huvudfrågan är väl hur många veckor du vill lägga på konstruktionen...
Viktning 15/15/70 ?

// Peter Schmidt

AutoPartner RC
// Peter Schmidt

Lonsan

Oj, där ser man, både jag och en annan tyckare tänkte helt annorlunda.[:0]
Medan en till tänkte mer som du Peter.[;)]
Tar jag medelvärde av de 4 tänk jag har fått in nu så blir lösningen:

* Motorn fästes i framkant av motorkåpa (bärande kåpa alltså)
* Jag gör en lucka i motorkåpan för att kunna koppla i och ur ackarna
* Huvluckan moddas så att den får snabblåsning

Fördelar: lägsta vikt, ganska enkelt jobb.
Nackdel: lite bökigt att ta i och ur acken bakifrån.


Team Desire Power
MPX Royal Pro 16
MPX Royal Pro 9

PLETTENBERG Predator 50/6
PLETTENBERG Predator 30/8

Hitec
Autopartner.se
Max 300 tecken, 272 återstår

Speedbird

quote:
Originally posted by imacse_peter

Har du inte svarat på det själv redan?

* Viktskillnaden kan väl inte vara livsavgörande i sammanhanget?

// Peter Schmidt



Superlåg vikt utan bränsle är ju helt avgörande på en elkärra,
eftersom bränslet är så tungt... [:I] [;)]

/Perra
 

Lonsan

Kan man få en viktning Perra innan jag sätter kniven djupare i kärran ;-) ?
Max 300 tecken, 272 återstår

Lonsan

Hmm, det är kanske klart redan, den hittills utpekade lösningen är den som väger minst och är enklast att göra. Så om Perra sätter 100% på låg vikt så kvarstår den ovan beskrivna lösningen :-)
Max 300 tecken, 272 återstår

Rikard Levenstam

Hej Pontus..

Jag har funderat på en lösnos liknande den vi hade på F5B modeller när jag tävlade el flyg... 27cells acken fixerades med tejp i \"rännan\" och kontrollerade tyngdpunkten, Lösnosen passade perfekt i kroppen och fixerades med tejp i bakdelen, ett varv !! Detta var dock \"bara\" ca 2,5kWatt... men väldigt lätt åtkommligt. Vi hade även olika nosar med olika motorer vilket gjorde att vi kunde byta motor lika snabbt som ackpaket...  Tejp kanske inte är att rekomendera för din modell, men 3 skruvar eller mindre meroende på passform och lösning..

/Rikard

Image Insert:

69.37 KB



Lonsan

Hmm, kanske läge att beställa en extra motorkåpa som man kan ha en Valach i...modular power :-)
Njae, men lösningen blir i alla fall med elmotorn fast i kåpan. Är dock uppe i sådär en 12 skruvar med hylsor, tänkte satsa på radiella skruvar denna gång så jag vill sprida krafterna. I andra modeller t ex min gamla Extra och min nuvarande SU29 kör jag spant mot spant men på denna kärra finns det inget spant i kroppen

Team Desire Power
MPX Royal Pro 16
MPX Royal Pro 9

PLETTENBERG Predator 50/6
PLETTENBERG Predator 30/8

Hitec
Autopartner.se
Max 300 tecken, 272 återstår

Rikard Levenstam

Snabbt ackbyte kan du ju lösa såhär med [:D]


Image Insert:

71.14 KB



Mikael_Ingemarson

Eftersom det är en transporttank så skulle det vara för att flyga till och från tävlingarna då eller[?][?]

//Mikael Ingemarson

http://www.zdz.se
MTW-dämpfer

Aerobat

quote:
Originally posted by Lonsan

Jag ska handla en back och bjuda hem några tyckare för jag har gått i baklås gällande optimal lösning på ackfäste/motorfäste/luckor/kablar osv.



Säg till när backen är inhandlad. Jag är bra på att tycka.[;)]
Mvh Ulf

Lonsan

nnu flyter det (blod) sticksåg stämjärn grövsta sandpapper och fullvarv på proxxon har avverkat 250 gr till och vägen är utstakad till lätt och bra lösning




Team Desire Power
MPX Royal Pro 16
MPX Royal Pro 9

PLETTENBERG Predator 50/6
PLETTENBERG Predator 30/8

Hitec
Autopartner.se
Max 300 tecken, 272 återstår

Lonsan

skissat lite på luckor för att kunna koppla in acken


kan nog bli ganska bra brom på nervägen
Max 300 tecken, 272 återstår

Speedbird

quote:
Originally posted by Lonsan
kan nog bli ganska bra brom på nervägen




liknar en valhaj ju [8D]
Image Insert:

29.45 KB

/Perra