H9 Sukhoi 26MM, 3,1 m, från Östersunds modellhobb.

Started by Paul, 2012-08-07, 12:56:24

Previous topic - Next topic

Paul

Tänkte redovisa lite temperatur mätningar, som Pär fick läsa upp mellan de olika figurerna under sekvens flygning.......[:)]
Nja , så detaljerat blir det ej, men var uppe på max ca 110/112 grader, men för det mesta låg det runt 100, (ute temp från ca 18-22 grader)  detta efter jag även nålat in låg nålen ytterligare ett snäpp. Nu är dessa mätningar ej helt avgörande, men det visar ändå att inte extrema temperaturer uppnås, och att luften även tar vägen förbi de av kåpan dolda topparna.
[;)]

--------------------------------
Mvh Paul Madej
MULTIPLEX
HITEC, ZDZ, DLE
HANGAR 9
---------------------------
Med vänlig hälsning, Paul M

HANGAR 9                      ZDZ                   MULTIPLEX                      HiTEC

Aeroparts

Nu skaffar du bara en flight recorder och gps , varv samt kanske någon mer sensor så har du i stort sett helt koll på vad som försiggår i maskinen utan att gissa.

Telemetrin har vi bara för uppkomna direkt flygkritiska varningar.

Det är ganska ok att kunna följa passet i efterhand från start till stopp 12gånger per sekund vad gäller varv, cyltemp, ignitiontemp, volt,LQI ,fart, höjd, avstånd till sändaren etc etc.när man testar nya modeller eller vid felsökning då det är ovärderligt.
Snyggt presenterat i LogView där man kan välja att se vad man vill.

Att mäta är att veta, tror gör man i kyrkan....
/Lennart

Paul

Aldrig blir en flygmaskin helt klar......! Nu har min första Sukhoi efter två år fått en uppdatering :)
En utsläppsläpp............. ;D




---------------------------
Med vänlig hälsning, Paul M

HANGAR 9                      ZDZ                   MULTIPLEX                      HiTEC

Paul

Efter att Pär A var här hemma hos mig för ca 2 veckor sedan och testkörde servon, lyckades jag äntligen fånga upp att min servoprogramerare (hpp 21+), är en finurlig och användbar mackapär. lärde mig då att förstå lite hur den funkade..... och när jag idag diskuterade servon med Rikard L, blev jag sugen att testa om jag kunde få bort självsvängningarna på sidorodret. Ställde ner dödbandet på bägge sidoroder servona till nivå 3 av fem, testade först med fem vilket var alldeles för mycket, och även 1 och 2 som var för lite. Äntligen efter lång tid finns nu inga självsvängningar och irriterade vibrationer på sidorodret.... :)
---------------------------
Med vänlig hälsning, Paul M

HANGAR 9                      ZDZ                   MULTIPLEX                      HiTEC

Rikard Levenstam

Hmm

Är död-band bättre än Kardborre-band? Har provat med död-bandet tidigare och inte fått det att fungera som jag vill..

Är det någon annan som utnyttjar denna möjlighet i servona?

Själv har jag den luddiga delen av Kardborreband på både höjdroder och skevroder på min Extra...Tycker detta fungerar rätt bra.  (Ett tips från Jonny Gullberg....)

/Rikard



Gullberg

Quote from: Rikard Levenstam on 2014-12-29,  09:43:50
Hmm

Är död-band bättre än Kardborre-band? Har provat med död-bandet tidigare och inte fått det att fungera som jag vill..

Är det någon annan som utnyttjar denna möjlighet i servona?

Själv har jag den luddiga delen av Kardborreband på både höjdroder och skevroder på min Extra...Tycker detta fungerar rätt bra.  (Ett tips från Jonny Gullberg....)

/Rikard

Halloj,
Kardborre tipset fick jag från Extreme Flights demo piloter som jag träffade på Joe Nall 2012.
Jag och många andra hade då stora problem med det nya Hitec 7950TH servot. Det finns en lååång tråd på Flying Giants om detta (301 sidor från 2009 till 2014!). Har ni inget att göra i mellandagarna så bifogar jag en länk.  ::)
http://www.flyinggiants.com/forums/showthread.php?t=39756
På min 33% Krill Yak 55M har kört med kardborre lösningen sedan 2012 till mina Hitec servo på höjd och sidroder och det har funkat bra. Jag har aldrig behövt det på skevrodren.

// Gullberg
Krill Yak 55M 33%
Krill Ultimate 300KS 39% MK1
CARF Extra 300SC 41%
EF Extra 300 85"
DA / DLE / GP
Jeti DS 24