3 bladig - Vilken dimension?

Started by Gullberg, 2012-08-07, 16:34:04

Previous topic - Next topic

Gullberg

Hej,
I Trelleborg har vi nyligen flyttat vårt fält och vissa av våra nya grannar är inte helt förtjusta i det ljud som våra flygplan lämnar ifrån sig. För att bidra till hänsynen till grannarna funderar jag på att gå över till 3 bladigt. Med anledning av detta skickade jag häromdagen nedanstående fråga till Mejzlik.

Hi Tomas,
My name is Jonny Gullberg from Trelleborg in Sweden. I was visiting your company in November last year together with two of my Swedish friends during our way to KRILL to pick up our new planes.
I have two Krill Yak 55M 33%, one with a DA-100L and the other with a DA-120 and I am using Krumscheid (KS 91VS-5) canister system on both of them.

I am flying IMAC only and not any 3D flying and today I am using Mejzlik 28x10EVO on the DA-100L and 29x10EVO on the DA-120, unfortunately our neighbors thinks that my planes are too noisy.......
Due to that I am considering to switch to 3 blades to gain some noise reduction. Based on your experience considering my set up and type of flying, what 3 blade prop size would you recommend for my two planes and do you think I would gain any reasonable noise reduction?
Looking forward to your answer.


Idag fick jag följande svar från Mejzlik

Hello Jonny,
Change from 2bladed prop to 3bladed is the best option how to reduce the noise. So I can recommend you this option.
For DA100 is mostly often used prop 25x12S -3Blade.
For DA120 I would recommend you to use 26x10TH-3B, 26x12N-3B or 27x12TH-3B.


Vad säger expertisen här på forumet
- Är Mejzlik 25x12S 3B lämpligt val för DA-100L?
- Vilket av alternativen ovan skall jag välja för DA-120?

//Jonny Gullberg

www.krill-model.com/eu/en/
www.desertaircraft.com/
Krill Yak 55M 33%
Krill Ultimate 300KS 39% MK1
CARF Extra 300SC 41%
EF Extra 300 85"
DA / DLE / GP
Jeti DS 24

Aerobat

Hej Jonny,

Först vill jag bara säga att 3-bladiga snurror har mig veterligen aldrig löst några problem med grannar som retar sig på ljudet.
Ett par DB kommer inte att spela någon roll.

Jag har provat 25x12 på DA100l. Funkade, men rätt trist att flyga.
DA120 borde klara en 27x12. Men jag tror att din nya kärra med DA120 + 29x10EVO borde, med god trottelhantering ha förutsättningar att bli tyst. Jag tror att man ska titta andra faktorer som upphängning av motor, dämpning i motorkåpan, förgasaren, vingar kropp etc. Tänkte själv jobba lite på detta i höst.

//Ulf
Mvh Ulf

Gullberg

#2
quote:
Originally posted by Aerobat

Hej Jonny,

Först vill jag bara säga att 3-bladiga snurror har mig veterligen aldrig löst några problem med grannar som retar sig på ljudet.
Ett par DB kommer inte att spela någon roll.

Jag har provat 25x12 på DA100l. Funkade, men rätt trist att flyga.
DA120 borde klara en 27x12. Men jag tror att din nya kärra med DA120 + 29x10EVO borde, med god trottelhantering ha förutsättningar att bli tyst. Jag tror att man ska titta andra faktorer som upphängning av motor, dämpning i motorkåpan, förgasaren, vingar kropp etc. Tänkte själv jobba lite på detta i höst.

//Ulf


Hej Ulf,
Du har naturligtvis helt rätt att detta inte löser problem med grannar och det har ännu inte eskalerat till ett stort problem och vi har kommunen på vår sida, men jag tänkte ändå försöka göra vad jag kan för att dämpa min modell eftersom även en del av våra flygare tycker att mina Yakar är relativt högljudda jmf. med övriga modeller på vårt fält.
Jag har börjat med att försöka ytterligare utveckla min trottelhantering efter mitt Helsingborgsbesök och din input där.
Min gula YAK #1 har ju DA-100\'an gummiupphängd i Secraft motorfäste men jag upplever inte någon markant skillnad mellan den och min stumt upphängda DA-120 i YAK #2
Hälsningar.....Jonny

www.krill-model.com/eu/en/
www.desertaircraft.com/
Krill Yak 55M 33%
Krill Ultimate 300KS 39% MK1
CARF Extra 300SC 41%
EF Extra 300 85"
DA / DLE / GP
Jeti DS 24

Rikard Levenstam

Hej Jhonny...

Jag flyger med Mejzlik 25x12S på min krill samt Kol Sukhoi.
Krillen fungerar även med 26x12N men inte på min 2kg tyngre svarta Sukhoi.

Engel 26x12 3bl tycker jag ger sämre drag..

Det handlar ju inte bara om motor/propeller även hur lättdrivet plan man har samt vikt...

Krillen har jag en standard 3w 110 och i den svarta en 3w 110 CS....stor skillnad på effekt.