2013 års kända sekvenser

Started by imacse_peter, 2012-09-18, 15:16:51

Previous topic - Next topic

paho

[:p][:p][:p]
Sportsman verkar hur kul som helst, börjar träna direkt.

/Patric
/Patric

Papmehl

Ja för en annan blir det bara till att ändra om ordningen lite :) fast jag kommer också att träna in sportsman programmet... :D

// Mattias Papmehl-Dufay
-----------------------------------------
Hitec-3W-ExtremeFlight-Sebart
// Mattias Papmehl-Dufay
-----------------------------------------
Hitec - ExtremeFlight - Muller - DLE Engines
Team Pilot Autopartner RC

paroos

#3
Ja ser ganska roligt ut, mycket rollande för att vara sportsman.

//Patrick

IMAC-Sverige

------------------------------------------------
Team Autopartner RC
[Hitec-ExtremeFlight-Pilot RC-Biela-Powerbox-Secraft-DA]
//www.autopartner.se
//Patrick

IMAC-Sverige

------------------------------------------------
Team Autopartner RC
[Hitec-ExtremeFlight-Pilot RC-Biela-Powerbox-Secraft-DA]
//www.autopartner.se

Blomman

Klart roligaste sportsman-programmet hittills!
Jag längtar till nästa flygtillfälle.

/Stefan

100% electric since 2005

Autopartner.se

MULTIPLEX Royal Pro 9
PLETTENBERG Terminator 30/8
Hitec
SebArt
DesirePower
/Stefan

100% electric since 2005

Autopartner.se

MULTIPLEX Royal Pro 9
PLETTENBERG Terminator 30/8
Hitec
SebArt
DesirePower

paho

#5
quote:
Originally posted by Blomman

Klart roligaste sportsman-programmet hittills!
Jag längtar till nästa flygtillfälle.

/Stefan

100% electric since 2005

Autopartner.se

MULTIPLEX Royal Pro 9
PLETTENBERG Terminator 30/8
Hitec
SebArt
DesirePower



Jag längtar också, hoppas också att Tim, Patrick, Peter och de som brukar filma hela sekvensen även gör det i år. Den är guld värd för oss som inte ligger bland de tre första i varje tävling [:)] Kanske även för er andra också, eller?
Det är väldigt uppskattat att ni lägger ned den tiden och gör dessa filmer.

/Patric
/Patric

paroos

Kommer, så fort alla programmen är ute!
(Och det blir en finvädershelg)[8D]

Jo de är uppskattade, tror vi är ganska presigelösa i Sverige.
Vi flyger så gott vi kan, filmar och lägger ut, bryr oss inte så mycket om vad andra tycker om flygningen. Ser det som en hjälp för de som är nya med IMAC och nya inför en ny klass.
Tror det är lite annorlunda ex. i USA...

Rekordet hittils har Basic 2011 med 13058 visningar to date.[^]


//Patrick

IMAC-Sverige

------------------------------------------------
Team Autopartner RC
[Hitec-ExtremeFlight-Pilot RC-Biela-Powerbox-Secraft-DA]
//www.autopartner.se
//Patrick

IMAC-Sverige

------------------------------------------------
Team Autopartner RC
[Hitec-ExtremeFlight-Pilot RC-Biela-Powerbox-Secraft-DA]
//www.autopartner.se

Rikard Levenstam

Kan bara instämma... Tittade på Basic progrannet flera gångaer varje dag inför min Basic debut i Sunne förra året.... Väldigt bra hjälp !  Ser fram emot 2013 år upplagor också....



asedwerfty

Skulle man inte kunna få höra hur läsningen låter oxå då? åtminstone till basic. Hade varit kul att höra hur det \"skall\" vara. Borde väl dessutom ändå vara en fördel om alla lär sig samma \"språk\".
 

paho

quote:
Originally posted by asedwerfty

Skulle man inte kunna få höra hur läsningen låter oxå då? åtminstone till basic. Hade varit kul att höra hur det \"skall\" vara. Borde väl dessutom ändå vara en fördel om alla lär sig samma \"språk\".



Tror det blir konstigt när t.om. amerikanarna använder dessa filmer (tror det var på FG där de hade filmerna upplagda...), även i IMAC-appen finns dessa filmer... och den använder nog fler än vi svenskar.

/Patric
/Patric

imacse_peter

Rätt Patric, IMAC-appen och även under fliken \"Training\" på IMAC USA\'s hemsida finns filmerna så vi fortsätter nog utan svensk läsning...

// Peter Schmidt

AutoPartner RC
// Peter Schmidt

paroos

#11
Japp, dessutom finns inget rätt eller fel med läsningen.
Visst, vi har väl en hygglig \"standard\" bland vissa piloter, dvs vi pratar/läser aresti ungefär samma. Men så länge piloten och läsaren är samkörda spelar det mindre roll.
Dock en fördel att prata \"allmän dialekt\" för då har man fler o välja på. Så ur den aspekten kan det vara lite farligt att bli för intrimmad med samma läsare och hitta på en massa \"dish-dish\" o annat[:D]

Några exempel på vanligt aresti språk:
-Push och Pull (dykinput resp. höjd/stig input)
-45 (en 45 graders linje skall flygas)
-90 alt. lodlinjen (en vertikal linje skall flygas)
-Loop (en vanlig slät looping)
-Loopdel (del av en hel looping skall flygas)
-Hel (roll)
-Halv (roll)
-Kvart/Kvartar (en eller fler 1/4 rollar skall utföras)
-Tvåmoments (roll) alt. Tvåmomentare.
-Åttondel/Åttondelar (två eller fler åttondels roll skall genomföras)
-Spinn (X eller X,X varv spinn, negativ eller positiv ger sig själv beroende på hur man kom ut ur föregående manöver.)
-Ut alt. In (flyga ut från sig resp. in mot sig)
Etc etc

Årets Basic:
1. Roll alt. En roll alt. En hel roll.
2. Pull 90, alt. Pull till lodlinjen, Pull över toppen till 90 ner/lodlijen (om man själv fattar att det är en halvloop) alt. Pull loopdel över toppen till 90 ner/lodlinjen, Halv roll, pull ut.
(Pull ut betyder dra höjd i en 1/4 loop tills man är \"wings level igen\" och flygandes horisontellt på linjen. Innebär också att manövern är slut och att nästa börjar.
3. Pull 45 alt. Pull till 45, Pull loopdel till 90 ner/lodlinjen, Pull ut.
4. Pull 45, Halv roll, Pull till 90/lodlinjen, Pull ut.
5. Looping
6. Hammer/Hammerhead inget upp, inget ner. Alt. Pull till 90/lodlinjen, hammer/Hammerhead, Pull ut. (I Basic enklast att bara säga Hammer eller Hammerhead)
7. Pull loopdel till 45 ner/tillbaka, Halv roll, Pull ut.
8. Pull till 90/Lodlinjen, Pull till 45 ner/tillbaka, Halv roll, Pull ut.
9. Halvloop med halvroll på utgången alt. Pull halvloop, halv roll på utgången.
10. Två varv spinn, Pull ut.
SLUT

Exempel, Unlimited 2012, manöver 2:
Här gäller det att snabbt och tydligt ge piloten massor av info i god tid. Utmaningen för läsaren är att tajma, för piloten att processa info i flera steg samtidigt som han styr modelljäveln![:D]
Här kan man om det är en enkel grundmanöver ge piloten en \"bild\" av den direkt genom att säga namnet på den. I detta fall \"Halv Cuban\".
Alternativt förbereda genom att säga Push loopdel till 45 tillbaka med...(xxx på ingången). Nu vet piloten vad som väntar initialt.
Sedan får man tajma som läsare när nästa informationspaket skall komma.
Jag hade föredragit att höra \"Halv Cuban\" tidigt, då får jag en bild i huvet av manövern helt slät utan rollar och vet att jag skall flyga just en halvkuban! Resten ger sig själv, dvs om jag kommer att sluta inverterat eller rättvänt, beroende på resten av informationen, dvs hur jag skall rolla på linjerna.
Så antingen:
-Halv Cuban, Halv roll opposite en och en halv positiv snap på ingången, En kvart opposite trekvart positiv snap på 45:an ner, Push ut.
Alt.
-Push loop till 45 ner/tillbaka...Halv roll opposite en och en halv positiv snap på ingången, En kvart opposite trekvart positiv snap på 45:an ner, Push ut.

Tajming är A och O. Här gäller det att läsare o pilot är samtränade och vet hur den andre flyger (tempo) och vill ha läsningen. Att få info feltajmat är ofta lika med att det går skit![xx(]
(Fråga \"Team Senil\" hehehe[:p][B)][:0][:(!][:o)][:I][8D])

Hoppas det var till nån hjälp!?

//Patrick

IMAC-Sverige

------------------------------------------------
Team Autopartner RC
[Hitec-ExtremeFlight-Pilot RC-Biela-Powerbox-Secraft-DA]
//www.autopartner.se
//Patrick

IMAC-Sverige

------------------------------------------------
Team Autopartner RC
[Hitec-ExtremeFlight-Pilot RC-Biela-Powerbox-Secraft-DA]
//www.autopartner.se

Skymic

[?]Va ! Vilket team senil[?][;)][:D]

//Micke
IMAC-Sverige




//Micke


Speedbird

Uj uj uj ! ! [8D]
Sportsman rollar både hit och dit 2013[:p]

Det blir en massa träningsdagar på fältet
framöver känns det som [:p]
[:D][:D][:D]

/Perra
 

imacse_peter

Så har Intermediate också publicerats...

http://www.mini-iac.com/Portals/0/Downloads/Sequences/2013/2013_Intermediate.pdf

Som ni ser är här en helt ny manöver med, en dubbelhumpty, manöver 6, som är en av de nya manövrar som kommer med i de nya reglerna till nästa år - kul[:)]

// Peter Schmidt

AutoPartner RC
// Peter Schmidt