Bra träningsmodell för Imac

Started by Henrik, 2012-10-22, 12:05:47

Previous topic - Next topic

Lonsan

Joenella, hur mycket effekt behövs för en F3A maskin ska kunna anses vara helt obegränsad?
Finns det någon trend mot mer och mer effekt?
Finns det någon trend mot större eller mindre vingyta (vingbelastning)?
Om det inte fanns några begränsningar ifråga om kostnader, material och effekt, hur skulle en F3A kärra utformas?
(typ göras mycket lättare, mycket tunnare vingar, infällbara landställ, mycket mer effekt mm etc)
Max 300 tecken, 272 återstår

Lonsan

Ställbar prop?
(motroterande dubbelprop är väl inte tillåtet längre?)
Max 300 tecken, 272 återstår

paroos

#17
Det finns bara en bra träningsmodell för IMAC och det är den modell man också avser tävla med...oavsett typ av kärra.
Endast då ger träningen 100%
Att träna med andra modeller utvecklar också, men inte alls i samma grad. (Att skaffa ex. en mindre el kärra är ett exempel)
Det är med din tävlingsmodell du skall prestera, det är den du skall kunna utantill, bli ett med, ha i ryggmärgen...
Ju fler flygningar med samma maskin ju bättre presterar man med denna maskin på tävling.
Ett alternativ för att sprida slitage är att ha två identiska maskiner med identisk setup.
Ett annat OM man har två olika är att träna \"varannan gång\" med dem, dvs försöka flyga in sig på båda. Inte lika optimalt med dock.
Annars kan man garanterat inte prestera lika bra om man tvingas byta. (till sin \"reserv maskin\")
Det finns ju även den andra aspekten av att hålla på; att det är jävligt kul med olika modeller.
Så man kanske vill ha en Yak och en Extra ex.
Men som någon skrev, alla våra modeller är unika och har olika karaktär. Så det blir ju alltid en omställning när man byter.
Här blir det \"Ha kul med modellflyg\" kontra \"gå in för tävlande\" som man får avväga.

Att jämföra IMAC kärror med F3A kärror är helt meningslöst.
Den enda likheten är att de båda är RC flygplan.



//Patrick

IMAC-Sverige

------------------------------------------------
Team Autopartner RC
[Hitec-ExtremeFlight-Pilot RC-Biela-Powerbox-Secraft-DA]
//www.autopartner.se
//Patrick

IMAC-Sverige

------------------------------------------------
Team Autopartner RC
[Hitec-ExtremeFlight-Pilot RC-Biela-Powerbox-Secraft-DA]
//www.autopartner.se

Henrik

Håller med att man ska träna med det plan man tänkt tävla med.Men min tanke är att även kunna flyga på vintern och då känns det som krill yak 37% inte blir något bra allternativ.Kanske har fel men tror att en 2m F3a maskin flyger jäkligt mycket bättre än en IMAC-legal 2m kärra? Så detta projekt är först o främst till för att kunna flyga året om.Normalt så är säsongen här i norr slut senast början av november för att komma igång igen slutet av mars(tidigast).Och första tävlingen brukar vara i maj så det blir lite ont om tid.

/Henrik Karlsson
 

paroos

Jag är med dej, bara man inser att det inte ger lika mycket.
(Vilket du såklart gör)
Självklart bättre att flyga ute även på vintern med en F3A maskin än inte alls! Kör på bara.

Jag har även respekt för att det finns vinter och VINTER i vårt långa land...[:D]

Fast iofs har vi Skåningar också haft riktig vinter med massa snö o kallt som f-n de sista åren...[xx(]

//Patrick

IMAC-Sverige

------------------------------------------------
Team Autopartner RC
[Hitec-ExtremeFlight-Pilot RC-Biela-Powerbox-Secraft-DA]
//www.autopartner.se
//Patrick

IMAC-Sverige

------------------------------------------------
Team Autopartner RC
[Hitec-ExtremeFlight-Pilot RC-Biela-Powerbox-Secraft-DA]
//www.autopartner.se

Lonsan

Vad blev egentligen svaret på frågan ?
Är F3A kärra en bra träningsmaskin för IMAC?
Jag tror inte det är fel och flygplanstypen är definitivt värd att jämföra då den har samma grundsyfte, nämligen att flyga rent och vara så neutral som möjligt.

Team Desire Power
MPX Royal Pro 16
MPX Royal Pro 9

PLETTENBERG Predator 50/6
PLETTENBERG Predator 30/8

Hitec
Autopartner.se
Max 300 tecken, 272 återstår

Henrik

#21
quote:
Originally posted by Lonsan

Vad blev egentligen svaret på frågan ?
Är F3A kärra en bra träningsmaskin för IMAC?
Jag tror inte det är fel och flygplanstypen är definitivt värd att jämföra då den har samma grundsyfte, nämligen att flyga rent och vara så neutral som möjligt.

Team Desire Power
MPX Royal Pro 16
MPX Royal Pro 9

PLETTENBERG Predator 50/6
PLETTENBERG Predator 30/8

Hitec
Autopartner.se



F3a planet är konstruerat enbart för att flyga rent! Kan se ut som vad som helst men det kan inte ett IMAC-legalt plan.Men sen är det ju det här med 3d,freestyle....

/Henrik Karlsson
 

joenella

#22
Lonsan.

F3A har begrænsning af hvor mange LiPo man må bruge, nemlig 10S og der må ikke anvendes turbine motorer, ellers er der ingen begrænsninger i motor effekten. Ved el-drift er der typisk op til 3 kW til rådighed og det er mere end rigeligt :) - methanol er det typisk YS 170-175 CDI der anvendes, disse er ren rå power, dog er de temmelig brutale ved modellen.
Der må ikke anvendes vektor styrring af motor/propel, der mod ikke anvendes propeller der kan justeres under flyvningen, contra propeller er tilladt og lige nu det store hit.
Modellen må ikke overstile 200 cm i længde og spændvidde, modellen må ikke veje over 5000 gr, flyveklar, hertil skal siges at modeller med brændstofmotorer vejes UDEN brændstof og el-modeller MED akkuer :(

Med hensyn til om det er en god IMAC træning model, der vil jeg give Paroos ret, træn med din konkurrence model både sommer og vinter, det giver langt det bedste resultat, en F3A model flyver temmelig meget bedre end langt de fleste IMAC modeller, af den simple grund de er konstrureret til figur flyvning, en IMAC model skal jo være \"skala\" og det giver altså lidt udfordringer for fabrikanterne :)

Selv er jeg så småt begyndt og træne F3M, det giver nogle voldsomme udfordringer :)
 

Henrik

#23
quote:
Originally posted by joenella

Lonsan.

F3A har begrænsning af hvor mange LiPo man må bruge, nemlig 10S og der må ikke anvendes turbine motorer, ellers er der ingen begrænsninger i motor effekten. Ved el-drift er der typisk op til 3 kW til rådighed og det er mere end rigeligt :) - methanol er det typisk YS 170-175 CDI der anvendes, disse er ren rå power, dog er de temmelig brutale ved modellen.
Der må ikke anvendes vektor styrring af motor/propel, der mod ikke anvendes propeller der kan justeres under flyvningen, contra propeller er tilladt og lige nu det store hit.
Modellen må ikke overstile 200 cm i længde og spændvidde, modellen må ikke veje over 5000 gr, flyveklar, hertil skal siges at modeller med brændstofmotorer vejes UDEN brændstof og el-modeller MED akkuer :(

Med hensyn til om det er en god IMAC træning model, der vil jeg give Paroos ret, træn med din konkurrence model både sommer og vinter, det giver langt det bedste resultat, en F3A model flyver temmelig meget bedre end langt de fleste IMAC modeller, af den simple grund de er konstrureret til figur flyvning, en IMAC model skal jo være \"skala\" og det giver altså lidt udfordringer for fabrikanterne :)

Selv er jeg så småt begyndt og træne F3M, det giver nogle voldsomme udfordringer :)



Då har jag något att skylla på nästa år......;)

/Henrik Karlsson
 

Lonsan

quote:
Originally posted by Henrik

quote:
Originally posted by Lonsan

Vad blev egentligen svaret på frågan ?
Är F3A kärra en bra träningsmaskin för IMAC?
Jag tror inte det är fel och flygplanstypen är definitivt värd att jämföra då den har samma grundsyfte, nämligen att flyga rent och vara så neutral som möjligt.

Team Desire Power
MPX Royal Pro 16
MPX Royal Pro 9

PLETTENBERG Predator 50/6
PLETTENBERG Predator 30/8

Hitec
Autopartner.se



F3a planet är konstruerat enbart för att flyga rent! Kan se ut som vad som helst men det kan inte ett IMAC-legalt plan.Men sen är det ju det här med 3d,freestyle....

/Henrik Karlsson



Tycker generellt sett att om man vill satsa på 3D/Freestyle så är det en god idé
att ha ett separat plan för det. Förutsatte så klart att 3D och Freestyle inte ingick i vad du ville kunna träna när F3A modell var med bland urvalet.

Team Desire Power
MPX Royal Pro 16
MPX Royal Pro 9

PLETTENBERG Predator 50/6
PLETTENBERG Predator 30/8

Hitec
Autopartner.se
Max 300 tecken, 272 återstår