Main Menu

Ny Dekal 2013

Started by Rikard Levenstam, 2012-11-02, 18:41:15

Previous topic - Next topic

Rikard Levenstam

Fick blir 2,5mm flygplans plywood och 4/7 Silicone slang som främre och bakre fäste. Främre skruvat i lanställs skruvarna och bakre troligen i eget fäste..

Image Insert:

9.8 KB



Aeroparts

Tips.
Sätt fast ena änden på pipan och stoppa i värmepistolen på så hög temp du tror en pipa blir. Mät sedan hur mycket den expanderade och så kan du fundera på om inte KS gummidämpare klarar den förflyttningen.
Eller det finns ju andra sätt....[xx(]
Termiska expansionen för ren aluminium är tror jag (25 °C) 23.1 µm·m#8722;1·K#8722;1 .
Jag gjorde på det första sättet[;)]fast det var ju MTW pipor.
/Lennart
\"Att mäta är att veta\"

Rikard Levenstam

Ok, 1.68mm på 700mm längd och 100grader... Hur varm blir en pipa tro :-)

Vill ju att rörelsen skall vara bakåt och inte i framkant... Ks flex headers kanske inte tycker om att röra på sig hela tiden ?  Men å andra sidan är det ju så KS rekomenderar.... Kanske tänker för mycket igen...



Rikard Levenstam

Lite jobb gjort... Luftgål under för pipor samt utblås, piporna förskjutna 20mm förhållande till varandra, så även hålen hänger med :-)

Upphängning av Powerbox samt mottagare i gummi fästen fixat, vill få bort \"hårda\" vibrationer för elektroniken.   Känns som allt blir lätt servat på detta sätt samt enkelt att ha koll vid översyn.

Image Insert:

59.19 KB


Image Insert:

68.2 KB



Image Insert:

63.33 KB



Rikard Levenstam

Funderar på att bunta ihop 2 RX batterier samt tänd acken till ett paket. Är det dumt i störnings hänseende? Någon som har flugit med alla ackar samlade?  En PowerBOX killswitch borde väl isolera eller?

Fördelen med denna lösning skulle bli att jag enkelt pluggar ut ett paket ur modellen, som då blir väldigt lätt att montera..

Rikard



Lonsan

Häpp! Här kan vi snacka parallella ledare som ligger nära varandra.
Jag skulle aldrig få för mig att lägga en tändacke i närheten av Rx acke.
Räkna alltid med att det kan bli fel på tändsystemet helt plötsligt, då är det inte kul att heta CPU.  (Det är det kanske aldrig...)
Max 300 tecken, 272 återstår

paroos

quote:
Originally posted by Rikard Levenstam

Funderar på att bunta ihop 2 RX batterier samt tänd acken till ett paket. Är det dumt i störnings hänseende? Någon som har flugit med alla ackar samlade?  En PowerBOX killswitch borde väl isolera eller?

Fördelen med denna lösning skulle bli att jag enkelt pluggar ut ett paket ur modellen, som då blir väldigt lätt att montera..

Rikard



Tror inte det är några problem.
Jag har ofta haft alla ackar samlade för TP skull och aldrig haft problem. Du har ju dessutom en PB KS och en PB som filtrerar.
(Dvs optiskt avskiljt via Killswitchen, och övriga ackar går ju inte in i mottagaren utan till din Powerbox)
Sedan jag gick över till 2,4 och uteslutande använder kvalitets komponenter, har jag experimenterat friskt. Faktiskt bryr jag mig inte om ack placering längre sedan 3-4 modeller bak...


//Patrick

IMAC-Sverige

------------------------------------------------
Team Autopartner RC
[Hitec-ExtremeFlight-Pilot RC-Biela-Powerbox-Secraft-DA]
//www.autopartner.se
//Patrick

IMAC-Sverige

------------------------------------------------
Team Autopartner RC
[Hitec-ExtremeFlight-Pilot RC-Biela-Powerbox-Secraft-DA]
//www.autopartner.se

Rikard Levenstam

PowerBox, mottagare och ackar prov installerade.
Byggde en platta som ligger högt i kroppen för att få lite jämnvikt även i höjdledd, samt att ackarna ska vara exttra enkla att plocka in/ur modellen. Tycker om att mottagare och PowerBox också är väl synliga för service och översyn.

Främre vinbultarna byter jag ut mot styrstift och låser vinghalvorna med varsin skruv, har gjort 150 flygningar på Sukhoien med motsvarande lösning.

Snabbt att montera, säkert och väl synligt för check före start.

Image Insert:

45.57 KB



Henrik

#113
quote:
Originally posted by Rikard Levenstam

Sådär... ska bara skruva fast skidorna fixa en hjälm så kan man ut och åka lite.... eller var det en dum ide?

Trimma piplängd men inte i massa minus grader som dom lovat i helgen :-(

Image Insert:

80.61 KB



Vad blev det för längd på krökarna,vilken propp,varvtal? Coop sponsrat?

/Henrik Karlsson
 

Rikard Levenstam

#114
3w 110CS
Krumscheid pipor/header
Headerlängd ca 320mm och bra trottling...
25x12 Mejzlik eller 26x12 Mejzlik (3-bladigt)

Och inte Coop sponsrat ;-)



Rikard Levenstam

#115
Scannade kroppen med motor och kåpa samt utan kåpa. I Cadén byggde jag sen bafflingen och har nu fräst form för att gjuta i kolfiber. Det tog 25 minuter i fräsmaskinen, så imorgon hoppas jag montera kolfiber baffel i kåpan.

Lennart bilder hjälpte till för CAD design....



Image Insert:

14.35 KB



Aeroparts

Fuuuusk....[;)] plockade ur min ur baggningen för en stund sen och det ser väl användbart ut med lite handpåläggning.
/ Lennart

paroos

Rikard, för de flesta tittare är det du gör på \"startrek\" nivå.
[:D] (inklusive undertecknad)

Kan du inte lägga ut lite bilder på HUR du gör, och dina verktyg, scanner, fräs, m.m.
Hade varit mycket intressant!


//Patrick

IMAC-Sverige

------------------------------------------------
Team Autopartner RC
[Hitec-ExtremeFlight-Pilot RC-Biela-Powerbox-Secraft-DA]
//www.autopartner.se
//Patrick

IMAC-Sverige

------------------------------------------------
Team Autopartner RC
[Hitec-ExtremeFlight-Pilot RC-Biela-Powerbox-Secraft-DA]
//www.autopartner.se

Rikard Levenstam

Kanske inte så enkelt att förklara hur det fungerra med 3D scanning...Finns mängder av olika system... Jag använder Microsoft Kinect!!  Kinect och lite matematic gör susen..

Denna video förklarar lite om hur det funkar...
https://www.youtube.com/watch?v=zzb_RQWrt6I




Aeroparts

Jag skannade med ögonen, men sedan så var matteprocessorn lite trög så du får nog din baffle färdig före min [;)]
/Lennart
Ps har du kollat vinklarna på vingar etc.