Main Menu

Ny Dekal 2013

Started by Rikard Levenstam, 2012-11-02, 18:41:15

Previous topic - Next topic

Rikard Levenstam

Kolfibern ligger och göttar sig med epoxy i formen [:)]

Hoppas limma skevroder oken imorgon och sen blir det slut montering.

Har inte kollat vinklar ännu, men kan ju vara en bra ide innan den skall upp. Skulle tro att den är redo för flygning till nästa helg, så nu ska bara isen från startbanan smälta också..

Har du kollat vinklar på din stora fågel?
/R



Aeroparts


Lonsan

quote:
Originally posted by Aeroparts

Japp...[xx(]



Så illa? [:0]

Team Desire Power
MPX Royal Pro 16
MPX Royal Pro 9

PLETTENBERG Predator 50/6
PLETTENBERG Predator 25/8-EVO
PLETTENBERG
Terminator 30/10

Hitec
Autopartner.se
Max 300 tecken, 272 återstår

paroos

Trodde Krill var \"state of the art $hit\" nuförtiden!?!?!?
(Med deras prislapp förväntar jag mig 100% perfekt)

//Patrick

IMAC-Sverige

------------------------------------------------
Team Autopartner RC
[Hitec-ExtremeFlight-Pilot RC-Biela-Powerbox-Secraft-DA]
//www.autopartner.se
//Patrick

IMAC-Sverige

------------------------------------------------
Team Autopartner RC
[Hitec-ExtremeFlight-Pilot RC-Biela-Powerbox-Secraft-DA]
//www.autopartner.se

Rikard Levenstam

Baffel passas in... 5mm runtom motorn och över halva cylindern i längsled..   Nu ska bara headers få plats också...

Äntligen lite kolfiber i detta glasfiber bygge [:D] .....

Image Insert:

43.59 KB



Rikard Levenstam

Ikväll blev det radio trimning... Antar att utslagen kan vara liknande som för Sukhoien...iaf som utgångspunkt..
Gött att kunna trimma in ett skevservo itaget :-)....



Aeroparts

#126
Tjusigt. Jag fick också ta till lite större utrymme än jag ville runt motorn p.g.a att kåpan är så lång och minsta skillnad i montering gjorde mycket så långt fram.
Kommer nog att se till att skruvhålen i kåpan får en bättre skoning än bara glasfiber eller styra upp kåpan på annat sätt.
Det som jag tänk minska mellanrummet med ( om det skulle visa sig behövas) är en tunn sträng med Casco högtemp silikon 2990 som pallar 300 grader som formas som en liten gardin mot cylindrarna/ vevhus.
Lennart

Lonsan

Ehh, silikongardiner, nu börjar vi snacka inredning i min smak... :-P
Max 300 tecken, 272 återstår

Rikard Levenstam

Silicon gardiner låter kinky..  ;-) Skruvar kåpan med försänkta insex skruvar, försedda med o-Ringar.. fungerar fantastiskt bra och blir snyggt om man har svarta skruvar...

Ska fixa lite styrningar i baffeln så att avgasporten får mycket luft...  Tittar jag på min \"Rosa\" standard 3W så blir jag inte så orolig över att inte komma upp i arbets temperatur....  Denna \"Testa rossa\"  kräver säker mer kylning tackvare mer effekt/pipor samt lackade toppar...

Ikväll lite vinyl jobb..




Rikard Levenstam

Vinklar kollade och stämmer bra med de bakre skruvarna. Fram skruvarna spände rätt hårt.   Nu har jga skruvat M6 insex skruv i vingen, filat upp främre hålet och gjutit nya styrhål!  Spännande och se om vingarna går att plocka av när epoxyn härdat imorgon.

Kollade styrhplen på Sukhoien och de är fortfarande tighta och fina efetr 150 flygningar, så skruvar bak, styrstift fram känns helt rätt....
Skruvarna låser jag under flygning med buntband.

Image Insert:

6.91 KB



Aeroparts

#130
Har du bara pinnar fram? Har du fler bilder eller skisser på hur du gjort, och även lösningen på stabb låsningen.
/Lennart

Lonsan

Hej!

På min stora SU26 har jag bara pinnar både fram och bak och endast en skruv nära vingröret.
Handlar väl mest om att kroppen inte är för vek vid pinnarna så att den i extremfall skulle bukta inåt så att pinnen slinker ur?
Vingröret lär ju knappast böjas framåt eller bakåt.
Max 300 tecken, 272 återstår

Lonsan

Förresten så ser din lösning redan ganska permanentad ut. Hur gör du för att kunna justera in anfallsvinklarna vid behov?
Max 300 tecken, 272 återstår

Rikard Levenstam

Vinkel justeras med slipskiva, epoxy och god vilja.. men har kollat och mätt så det är lika på båda sidor... Jag tyckte de bakre hålen stämde bra, men främre spännde lite innan jusering.

Motor provkörd i modellen och nu monterad med kåpa, propeller och spinner inför kommande luftdop...

Vikten på Extran slutade på hektot lika som sukhoien !! Trodde den skulle bli lättare men icke....
89.4 kilo på badrumsvågen men då var jag med på vågen ..  :-)

/R



Rikard Levenstam

Två flygningar och mycket trimmande kvar innan denna maskin kommer till startlinjen....

I vanlig ordning provflög jag en baktung maskin, dock nästan TP på röret. Lite strul med sporrhjulet men annars ok. Högre ljud än Sukhoien, men med pipor hade jag inte räknat med annat.

3 flight mode programmerade, nr 2 med enbart yttre skevroder, nr 3 med flaps ca 30 grader, som att dra i handbromsen...

Alldeles för tidigt för att säga ngt om skillnader mellan Sukhoi och extran men spontant tyckte jag extran påminde om min svarta Sukhoi i rörelser.  Han med några kvickrollar, spin och rollar... men mest snabba tester. Stabil och långsam i landningen och dagen var helt utan överraskningar..

Påmindes igen om att sukhoien är vältrimmad och väl utprovad... Extran krävde mindre höjdmix till sidrodret, precis som jag hoppats, men med fel TP säger det inte så mycket...  Om 100 starter till vet jag mer..

Imorgon blir det mer flygning..

Hepp....


Image Insert:

72.04 KB