Main Menu

Ny Dekal 2013

Started by Rikard Levenstam, 2012-11-02, 18:41:15

Previous topic - Next topic

Rikard Levenstam

Njeee ingen trave med plåtar... Tycker Sukhoi alu stället fungerar helt perfekt, och även mitt ställ till kol sukhoien.

har inga problem med att landa mkukt eller med studs, men fjädrar stället innåt istället för utåt blir det konstigt...

Formar är nu frästa och klara för gjutning... ska bara få ihop en Rowing vätnings maskin så jag slipper mätta rowingen manuellt... men det är nästan klart också :-)

ett felfjädrande ställ på asfallt i stark sidving är inte roligt ..

/R




Rikard Levenstam

Så kom stället ur forman :-)

10gram lättare / Sida och mer som jag vill ha det... Hinner dock inte få på detta till Sunne...

Image Insert:

29.81 KB




Rikard Levenstam



Image Insert:

87.65 KB


Image Insert:

39.49 KB

Nytt hembyggt kolställ monterat tillsammans med orginal hjul kåpor.
Äntligen sitter det en RödTopp bakom propellern.

Nya tester i slutet av helgen hoppas jag på...




Papmehl

Snyggt Rikard! När passar det att komma upp till Tierps fältet och träna lite? Vad sägs om nästa helg?

// Mattias Papmehl-Dufay
-----------------------------------------
Hitec - Krill - Aircraft - Desert Aircraft - 3W - ExtremeFlight - Sebart - Mejzlik
// Mattias Papmehl-Dufay
-----------------------------------------
Hitec - ExtremeFlight - Muller - DLE Engines
Team Pilot Autopartner RC

Rikard Levenstam

Så var 22 flygningar genomförda och hoppet föds för denna maskin :-)  Börjar få hyfsat koll på trimningar och mixrar som jag vill ha det men endel frågetecken och trimningar återstår.

Flyger med dykroder, men tycker TP känns bra.. Stigande 45 rätt och inverterat känns bra..  Går spikrakt upp, men kräver dyk mixning på rakt ner och tomgång.. Hmm.. men ok om det löser problemet.. ( Typ 300m vertikal dykning med halvroll på mitten..)  

Något måste vara fel om jag flyger med dykroder.... och kräver mer dyk på rakt ner..
Om motorn vore för uppåt riktad så att jag kompenserar med dykroder skulle detta märkas vid gas avdrag i planflygt, men det gör det inte... Det skulle även ge dyk effekt på rakt ner på tomgång..

Dykroder ger olika effekt i olika hastigheter..men kunde inte märka det ikväll i den lilla vind som blåste.

Tror jag behöver en helt vindstilla dag och Peter Goldsmith guide för att reda ut detta fin lirande.. Men vingens anfalls vinkel känns för stor... :-(

Tycker just nu, idag att extran är Vassare än Sukhoien....men det skiftar med humör :-)  

/Rikard




Rikard Levenstam

Ganska lugnt här på forumet tycker jag ;-)

141 flygningar gjorda med Extran och kan bara konstatera att den flyger riktigt bra. Senast bytte jag till en 26x12 3bl Muller och upplever det som stor skillnad mot 25x12 3bk Mejzlik, antagligen ger större diameter mer gyrokraft vilket gjorde kvickrollar annurlunda... och lättare att få kontroll på !! Motorn måste dock riktas om ca 0,25 grader mer åt höger.
Extran är lättdriven och 26x12 passar bra, iallafall med en stark 3w110CS med pipor... På Sukhoien med samma motor ytan pipor finns ingen möjlighet att ha en 26x12..

Ses i Brännebrona om några timmar..









Papmehl

Kul med kvalificerad kunskap :) jag kommer ner på sena kvällen. Imorrn. Ses!

// Mattias Papmehl-Dufay
-----------------------------------------
Hitec - Krill - Aircraft - Desert Aircraft - 3W - ExtremeFlight - Sebart - Mejzlik
// Mattias Papmehl-Dufay
-----------------------------------------
Hitec - ExtremeFlight - Muller - DLE Engines
Team Pilot Autopartner RC

Lonsan

0,25°...suck, inkrementen är snart nere på kvantnivå :-0
Max 300 tecken, 272 återstår

Rikard Levenstam

Hmmm Fattar inte hur denna turnbuckle funkar.....[B)]

Image Insert:

82.32 KB

Quality department måste ha haft en dålig dag...

/Rikard




Lonsan

Titta noga! Det är nanometerstigning på gängan så att det ska gå att justera ner till bågsekundupplösning utan problem ;-)
Max 300 tecken, 272 återstår

Rikard Levenstam

Ahaa... Ska bara hitta en plast link med samma gänga då [:)]




Guzzten

Är det inte det nyaste från staterna? Steglös justering.....

// Anders
http://www.facebook.com/AndersHellsensImacTavlande
/Futaba FX-30, PowerHD, JC-Engines, Pilot-rc, Xoar
// Anders
http://www.facebook.com/AndersHellsensImacTavlande
/Futaba FX-30, PowerHD, JC-Engines, Pilot-rc, Xoar

Aeroparts

Är det secraft? Jag har många med undermålig kvalitet.
Så en vanlig gängstång med ordentlig gänggång känns tryggare.
/Lennart

Rikard Levenstam

Bild i fel forum, men lite roligt med en Multimodell konstruerad ibörjan på 60-talet av Jesper Von Segebaden.

Pappa flög denna på multi tävlingar på 60-talet och återigen idag med en nybyggd gammal byggsats av Mustfire, med modern elmotor.

Missade att fota den tillsammans med Extran, men det får bli en annan dag.

Image Insert:

58.04 KB




Lonsan

Verkar lite stor roderspalt på sidorodret.
Max 300 tecken, 272 återstår