Main Menu

Ny Dekal 2013

Started by Rikard Levenstam, 2012-11-02, 18:41:15

Previous topic - Next topic

Lonsan

Jag föreslår gyllene snittet.
Dvs [(5^0.5-1)/2]~61.8% för skeven och därmed 38.2% för klaff.
För 2 servo blir det kanon ifall man har ett något avsmalnande skevroder.
Kraftbehovet avtar snabbt med minskad roderkorda och dessutom så är det ju ingen
pulserande propellerström på den yttre biten = snällare mot servot.
Dessutom kan man ju rigga för mindre maxutslag på den yttre biten om man vill, megautslag (40-50 grader)
behövs ju aldrig när man flyger men i hovring eller utstallade flyglägen kan det vara av
intresse men då är det ju i huvudsak propellerströmmen som ger styrmöjligheter, dvs på inre biten av skevroderna.

Om skevroderna har konstantkorda (typ SU-26/31 skala) så blir det kanske annorlunda.
Har man 3 servo vete tusan vad som är mest \"rätt\", dela i 3 delar kanske ;-)
Max 300 tecken, 272 återstår

yak55sp

Det låter som ett bra förslag.
Skall mäta upp hur det skulle se ut på min Krill YAK..

//Ulf S YAK X 2

//Ulf S
KRILL YAK 55 M ZDZ 180 RV
KRILL xxxxxxxxx
Futaba T18

Aeroparts

Om man eftersträvar en ostörd stabilisator så är väl det måttet en bra början för en delning. Det finns ju de som testat detta på Carden maskiner bl.a. På FG forumet med lyckade resultat. Om det användes i Topp tävlingar har jag inte sett men jag tror på det i alla fall.
/ lol

Lonsan

quote:
Originally posted by Aeroparts

Om man eftersträvar en ostörd stabilisator så är väl det måttet en bra början för en delning. Det finns ju de som testat detta på Carden maskiner bl.a. På FG forumet med lyckade resultat. Om det användes i Topp tävlingar har jag inte sett men jag tror på det i alla fall.
/ lol



Det låter ju logiskt och jättetråkigt. Lite meta-matematik måste väl ändå få tillämpas innan man sätter sågen i kompositen?
Max 300 tecken, 272 återstår

Rikard Levenstam

En vecka utan internet på utbildning... mycket att taigen [:)]

Motor kom på plats, pipor provmonterade och kåpan tillpassad. Lite trångt med pipor och det är tur att Maria har en dremel som jag får låna [:D]

Köpte en special tång för att pressa låsningen för sidroder wiren, blir snyggt och bra. Fiske grejor...

Image Insert:

64.27 KB


Image Insert:

65.46 KB



Image Insert:

70.7 KB



Lonsan

Varför är dina bilder så gula? Kör du dimmat glödljus eller rent av koltrådslampor??
Max 300 tecken, 272 återstår

Rikard Levenstam

Så fick snickerimaskinen jobba lite [:D]  Skevroder delade...Blev som jag tänkt mig och lika på båda sidor... tror jag kontrollerade 5 ggr innan jag vågade såga.


Image Insert:

67.46 KB

Image Insert:

67.6 KB




Rikard Levenstam

If you have split ailerons try this, if you have Ie. 100% defletion on the inner ailerons set the outer ones at 50 to 60% travel of the inner ailerons you have no loss of rotation speed and much less drag. and you will see much more liniare rolls.

Borde ju intressera en viss elflygare...mindre luftmotstånd ger väl längre flyg tider? [:D]



paho

Har sett den live, grymmare än vad bilderna visar [:p][}:)][}:)][:p]

/Patric
/Patric

Aeroparts

QuoteOriginally posted by Rikard Levenstam

If you have split ailerons try this, if you have Ie. 100% defletion on the inner ailerons set the outer ones at 50 to 60% travel of the inner ailerons you have no loss of rotation speed and much less drag. and you will see much more liniare rolls.

Detta kräver en mer vetenskaplig förklaring, eftersom det går ju precis emot vad delningen skulle sträva till, en mindre störd stabilisator.
Jag skulle inte använda de inre rodren alls för \"normal\" IMAC.
Rollhastigheten har väl ingen problem med eftersom man inte använder mer än kanske 20-30% av utslagen \"normal\" flygning
Den riktiga Extran 330SC har till och med större skevroderkorda i spetsen än vid roten.
/LOL

Lonsan

Håller med LOL.
Verkar väldigt märkligt med mer utslag inne än ute (såvida vi inte pratar utstallade manövrar eller möjligen vertikal stigning med dålig airspeed och fullt motorpådrag dvs undermotoriserad kärra)
Ökad korda mot vingspetsen till eller åtminstone konstant korda (vilket ju ändå ger ökande andel roder mot spetsen) låter fullkomligt logiskt.
Kan det föreligga en felcitering/felskrivning?
Max 300 tecken, 272 återstår

Erik

Bare et input fra jeg, der er F3F segelpilot foruden IMAC pilot.
På vore F3F seglare, har vi vanligvis mixet flaps med krængeror(balanceklapper). Med et givet utslag på Krængeror, mixes et tydeligt mindre udslag på flaps. Vel maximalt 1/3 udslag på flaps i forhold til krængeror. Altså større udslag yderst på vingen og meget mindre inderst. Det er for mig også ganske logisk, da det også er sådan på min full-size Nimbus II seglare(20,3mtr. spænd).
Er ganske sikker på at praxis er intet eller ganske lite udslag på \"indre balanceklapper\", ved input(styring) på \"yderste\"balanceklapper.Giver jo samme virkning som Full size Extra´en, eller hur?
Interessant emne, absolut!!
 

Lager

Här är det mer verkstad än snack ;-) Vad har du använt för såg när du har kapat roderna? Jag lär väl å andra sidan inte våga sätta sågen i min Extra ändå.
/Lager
 

Rikard Levenstam

Jepp, precis som jag skrev tifdigare tror jag... Detta underlättar inte intrimning av modellen då det ger många nya teorier.... Samlar teorier från nätet utan att veta vad som är rätt...

Tänker man sig vingen som en roterande propeller krävs större utslag i roten efternsom rotations hastigheten är lägre... Men jag tror mer på att skeva med enbart yttre delen för att skapa lugnare liv åt stabben.

Teorier är bra, men utprovning i luften bättre...det kommer när det blir varmare ute.

Intresseant med 100% extran som har större korda ytters, detta stärker teorin av en propeller Eller??  [:D]

Paket från Secraft anlände idag  [8D]



Rikard Levenstam

Hej Jonny,
Jag la upp rodren i snickeri maskinen med en nyslipad mångtandad tunn klinga... Provsågade i min gammla Krill Sukhoi vinge och konstaterade att snittet blev knivskarpt. Med kullagrat justerbord blir kapet stadigt och rakt.

/R