Main Menu

Ny Dekal 2013

Started by Rikard Levenstam, 2012-11-02, 18:41:15

Previous topic - Next topic

Lonsan

Om du tänker propeller så krävs det inte mer utslag i mitten, tvärtom, krävt utslag går mot 0 med minskande radie.
Max 300 tecken, 272 återstår

Rikard Levenstam

#91
Okey, fattar vad du menar  [:I]

Rodren på plats med en ny extra upphängningspunkt samt spryglar i gavlarna. Tror det tog ca 3h totalt att splitta rodren tills dom satt på plats igen... Nu ska servona in....



Lonsan

Aha, var just på gång att fråga just om det krävdes extra upphängningspunkt.
Kanske lite småstruligt att få till om man inte är van \"kompositör\" som du. :-D
Max 300 tecken, 272 återstår

Rikard Levenstam

På Krill Extran är det busenkelt att fixa extra upphängningspunkter...   Men visst underlättar det att ha byggt och sakna respekt för ett färdigtbyggt komposit flygplan

Kompositör...Det gillade jag [:D]



Rikard Levenstam

Hmm varför har Herr Krill borrat hål för servoskruvarna så att orginal Hitech skruvar inte tar gänga? Sukhoien var bättre borrad....Skruvjakt har börjat.... Morr..



Lonsan

#95
Futaba original skruvar är till och med snäppet klenare än Hitec så de rasade också igenom förborrningarna på min C-ARF.
Verkar som det borras för att funka bäst med JR (som jag tror har grövre skruv men har inte haft några själv än så jag vet inte 100)
Max 300 tecken, 272 återstår

jornat

Hej Rikard
Fått tag på skruvar? Annars finns det väldigt bra dito i Stocksund. Kommer från Microfasteners USA. Insexskalle, självgängande (påminner om självgängande plåtskruv) och klart grövre än de som brukar skickas med i lådan/förpackningen
 

Rikard Levenstam

Hej Jörgen, kanske intresserad....  Gas servot moterat i secraft hållare och lite komposit arbete för att förstärka innan hålupptagning för ventilation under piporna.  Hopas bli klar med dammjobb i helgen :-)




yak55sp

Rikard!
Hur många% av rodret blev det som inre respektive yttre roder??



//Ulf S YAK X 2

//Ulf S
KRILL YAK 55 M ZDZ 180 RV
KRILL xxxxxxxxx
Futaba T18

Rikard Levenstam

Delade där det var lämpligt med gångjärn [:I]

Skev ca 896 cm2  Längd 64cm
Flap ca 816 cm2  Längd 48cm

/Rikard



Aerobat

Hej Rikard!

Följer din skevkapning med stort intresse. Har läste en del trådar på FG om det, men jag har alltid varit för \"feg\" för att prova.
Jag är speciellt nyfiken på hur du tänkt mixa. Gör du någon icke-linjär mix eller hur har du tänkt? Eller räknar du med att de små skevorna alltid kommer att räcka för IMAC-flygning?

//Ulf
Mvh Ulf

Kent

#101
Jag kan ju flyga IMAC någorlunda hjälpligt med min Apollo Extra som har korta skevroder (som knappt rör sig [8D]).
Den klarar intermediate programmet om man anstränger den lite.
Just nu är det min enda reservkärra.

Barry CO
Valter Johansson
Tele Pilot
Tel: 0709165767
Barry CO
Valter Johansson
Tele Pilot
Tel: 0709165767

Lonsan

Hmm, jag tror att detta kan leda till diverse trevligheter :-)
De flesta IMAC-plan är ju trots allt kompromisser mellan precisionsflygare och extrem 3D-kapabilitet.
Mycket går att \"dra rätt\" genom att anpassa utslag, vinklar och TP så klart men en sak som man ju får dras med är den ofta felaktiga skevrodergeometrin med i princip fullängdsroder med ökande korda mot roten. Delade skevar och plötsligt har man tagit bort denna felaktighet.
Ser framför mig snyggare rollar och mindre energidumpande snappar. Tror inte att det är någon större idé att mixa in något utslag alls på innerdelen, låt de funka som flaps och ev \"trimplan\" om det känns för meckigt att ändra vingens anfallsvinkel.
Max 300 tecken, 272 återstår

Rikard Levenstam

Hittade några bilder på Jesper Von Segebadens Mustfire som var med på VM i slutet på 60-talet. SE-253 är min pappas modell som finns kvar än idag ( med korta skevroder...) Inget fel på rollhastigheten vad jag kan minnas även om det var ett tag sedan jag fick njuta av en mustfire i luften....

Beviset kommer i luften men visst är det helt utan anledning att ha skevroder längs hela bakkanten för att flyga krummelurer.

Själv inbillar jag mig att modellen kommer \"sätta sig\" mindre i snappen och bibelhålla farten bättre.. men jag får vara nyfiken i ett antal till byggtimmar...

Även min 3W anlände idag med ett nytt tändsystem, det var u rur att jag inte gjorde klart fästet med \"gammel\" motorn [:)]


Image Insert:

51.49 KB

Image Insert:

12.58 KB



Rikard Levenstam

Fundering på KS pipor.... Det finns ju en \"förstärkning\" där det är tänkt att fästa piporna, men om den punkten ligger svåråtkommlig blir det värre.

Hur känsligt kan det vara om man istället hönger piporna i bakkant samt framkant? Borde väl fungera det med eller?

Tänkte inte använda KS komfort fäste då det blir en fixed punkt i bakkant.. tänker på värme förlängning av piporna som isåfall måste tas upp i headern... Måste ju vara bättre att främre fästet är tightare.

Tips mottages gärna innan jag är färdig :-)