Overkill för söndagsflygare

Started by Lager, 2012-11-15, 22:58:24

Previous topic - Next topic

Lager

#195
Bara att komma förbi o kolla på motorn när den har anlänt :-)

\"Någon\" i mitt inlägg ovan är f ö Lennart Henriksson, Örestads RC-Center (rc-flygare@hotmail.com), som är återförsäljare för Toni Clark i Sverige.
Lennart fixar m a o även canister med tillbehör och Fiala prop. Lutar åt trebladig 28x12 just nu. 27x14 är annars alternativet.
Synpunkter på propellervalet mottages gärna.
/Lager
 

Lager

På FG rekommenderar Craig Baverey att man pallar under med 2mm brickor för att öka motorns sidoriktning.Craig kör med DA120 och 29x10 propp.
Finns det någon på forumet som, mellan tummen och pekfingret, kan säga om detta gäller (eller borde gälla) även för en lite tröttare (jämfört med DA120) Valach med trebladig snurra (28x12)?
 

Lonsan

Det är bara att testa. Det är som jag ser det bättre med lite för lite än för mycket sidoriktning under dem första fasen av intrimningen.
När du fått TP och ev anfallsvinkeljustering korrekt kan du ta sidoriktningen. TP långt fram att föredra för IMAC, minskar också behovet av sidoriktning. Fullständig kompensering av sneddragning i vertikaler mha sidoriktning kan vara negativt för andra delar av flygningen.
Max 300 tecken, 272 återstår

Rikard Levenstam

Hej Jonny, 2mm låter vansinnigt mycket... Jag ökade sidriktningen 0,5grader för att totalt få 2,5graders sidriktning som jag har på Sukhoien. Detta blir på en 3W ca 0,6mm pallning.   25x12 Mejzlik ..

Nu återstår bara att fylla ackar och tank.. sen är det bara att åka...  Har du ritningen från Krill på riktningar och anfallsvinklar?

/Rikard



Lager

Ja, 2 mm låter ju onekligen vansinnigt mycket. Kanske läst eller fattat fel. Jag följer era rekommendationer och börjar med original eller ytterst liten ökning av sidriktning.

Ritning har jag ingen. Har du fått håll i en sån Rikard?

Lycka till med premiären!

/Lager
 

Rikard Levenstam




Lager

 

Lager

Obligatorisk provmontering/motivationshöjare [:)]
Undrar hur ni andra gör för att få så stora fina bilder, men ändå med tillräckligt litet format för att forumet ska acceptera den?


Image Insert:

89.57 KB

Image Insert:

67.27 KB

Image Insert:

77.65 KB
 

Lager

#203
Experiment


 

Mikael_Ingemarson


Aeroparts

Tjusigt värre..det där gröna runt maskinen var får man tag på det[;)]
/Lennart

Lager

#206
quote:
Originally posted by Aeroparts

Tjusigt värre..det där gröna runt maskinen var får man tag på det[;)]
/Lennart


Menar du mossan, Lennart?
Den kan du få gratis om du kommer o hämtar den [;)]
/Lager
 

Skymic

[:p][:p][:)][:)]Dräggel, jäklar vad snygg den är!

//Micke

//Micke


Lager

Blev en tur till Lennart Henriksson i Eslöv under eftermiddagen. Han hade fått hem prylar från Toni Clark [:D][:D][:p][:D][:D]




När ni fightas i Helsingborg, så ska jag montera motor [}:)][:D]
/Lager
 

Lonsan

Dräggel, jäklar vad snygg den är :-) :-0
Max 300 tecken, 272 återstår