Overkill för söndagsflygare

Started by Lager, 2012-11-15, 22:58:24

Previous topic - Next topic

Lager

#225
Motorn är inte marknadens lättaste....vägde av tyngdpunkten igår. Krävs 2 hg bly i gumpen om batterierna ska ligga på avsedd hylla. Inte kul med tanke på den inledande meningen.
Så nu ska batterierna flyttas bak.
Har även funderat på att kasta ut auspuffdämpfern...blev ju ändå nästan för tyst [;)] Nåväl...det är nog positivt med en tyst kärra i slutänden.

Funderar på att öppna en batterilucka i kroppens undersida. Då slipper man ju vara bland vajrarna o röja när man ska plocka in/ur batterierna.
Förslag på lösningar mottages gärna.

To be continued..

Jonny
 

Lager

Skickar man bak batterierna så långt det går, så blir tyngdpunkten ok. Kollade vikten på tillgänglig AWG14 och det blir över 100 g extra bara på kablage.
AWG14 är väl lite overkill, men vad behöver man ha?
 

Lonsan

Vet inte hur lång kabel du får men jag fick problem vid 0.5 m  och 1 mm² , bytte då till 2.5 mm. AWG 14 är ca 2 mm2.
Max 300 tecken, 272 återstår

Lager

Ok, minst AWG 14 då...suck....flytta bak batterierna med allt vad det innebär (inte minst när man ska ladda)...bara för att då spara 100-150 g. Då vete fanken om det inte blir bly i gumpen ändå? Flytta bak batterierna => ~1% ökning av vingbelastning, blya => ~2%. Beslutsångest :-(
 

Lonsan

Hur många % av MAC ligger CG på nu då?
Framtungt är inte farligt, kan va en fördel för IMAC flygning.
Är du inte framför 25% så kan det vara idé att provflyga as is.
Max 300 tecken, 272 återstår

Lager

#230
CG ligger tyvärr på 23% av beräknad MAC. Jag har verifierat MAC genom att se var rekommenderad CG hamnar och det blir nästan exakt 33%, vilket väl är enligt skolboken för ett \"neutralt\" flygplan? Vet du, Lonsan (eller någon annan), om det är normalvärde för den här typen av fpl?
 

Rikard Levenstam

Hej,

Krill extran kan ha TP i framkant av röret om du har stabbe men inga vingar på... Kan montera och kolla var min TP (Jaja, extrans TP :-))  ligger som jag tycker funkar bra nu.

/Rikard




Lager

Vore perfekt Rikard!
/Jonny
 

Eklund

Hur går det? Dax för premiär snar?

--Per

Lager

#234
Hej Per,
Det går sakta framåt, men nu är det verkligen bara småjusteringar kvar [:D]
Motorkörde första gången med kåpan på ikväll. En halvtimme körning till, så är inkörningen klar.

MVH
Jonny
 

Eklund

Roligt!

Denna fantastiskt fina maskin förtjänar verkligen att få komma upp i luften.

--Per

Skymic

[:)]Denna premiär förtjänar att registreras i ett medium med både ljud och bild, Rökpuffar, runor, kilskrift göre sig icke besvär:-)
heja Jonny!

//Micke

//Micke


Lager

Idag var det nära premiär.....bara ett vingrör ifrån. Kent och Rune hakade på till Hässleholm där Tim skulle möta upp. Vädret visade sig vara helt perfekt för premiären.
Vingröret hade dock bestämt sig för att stanna hemma [:I][:o)][B)][:(!][V][}:)]
Tim och Kent jobbade stenhårt för att lösa problemet (Tack!). De lyckades få tag i ett rostfritt tunnväggigt rör som tyvärr visade sig vara någon tiondel för stort.
Blev en fika i solen. Återstår att se när nästa tillfälle dyker upp.
/Jonny
 

Lonsan

I morgon så klart! Kageväder!
Vad har du för snurra?
Jag beställde en Fiala 27x14 3-blad.

Team Desire Power
MPX Royal Pro 16
MPX Royal Pro 9

PLETTENBERG Predator 50/6
PLETTENBERG Predator 25/8-EVO
PLETTENBERG
Terminator 30/10

Hitec
Autopartner.se
Max 300 tecken, 272 återstår

Lonsan

Man ska ändå inte premiära fredagen 13:e.
Max 300 tecken, 272 återstår