Är det årstiden eller vad?

Started by Lonsan, 2012-11-21, 22:32:39

Previous topic - Next topic

Lonsan

Govänner, den infinner sig inte, bygglusten. De 7 metrarna i mörker och kyla från ytterdörr till garaget lyckas inte överbryggas. Trots att det ligger en läcker SU31 kompositkärra och väntar och om nån dag dimper det in en träkärra också för ev Freestyle uppdrag. Efter jobb, kvällsmat, läxor och nattning av ungar fångar soffan och TV:n mig som ett svart hål och jag blir sittande och ser på \"bonde söker gris\" etc med ett öga och slösurfar och skriver inlägg på detta forum i stället på världens knöligaste sätt (i-fån). Tips på hur man kommer igång?
Max 300 tecken, 272 återstår

paroos

Äsch bara fortsätt, du kan ju slå mig till slut, du är ju uppe i över 1800 poster nu...[:D]



//Patrick

IMAC-Sverige

------------------------------------------------
Team Autopartner RC
[Hitec-ExtremeFlight-Pilot RC-Biela-Powerbox-Secraft-DA]
//www.autopartner.se
//Patrick

IMAC-Sverige

------------------------------------------------
Team Autopartner RC
[Hitec-ExtremeFlight-Pilot RC-Biela-Powerbox-Secraft-DA]
//www.autopartner.se

jornat

#2
Hej Pontus
Visst är det så att lusten kan falna ibland. Jag minns perioder när jag bara gått in i hobbyrummet  (det som familjen kallar hangaren), tittat en stund på delarna som legat där, vänt och gått ut.[:(] Ibland kan ju omfattningen av ett projekt göra att man tappar sugen men min erfarenhet är att lusten kan komma om man sätter igång med en mindre avgränsad del - typ: "nu skall jag montera servon och linkage i höjdrodren". Värt att prova?  Min Sukhoi ser ju fram emot att se sin tvillingsyster i vår![8)] //Jörgen
 

paho

quote:
Originally posted by jornat

Hej Pontus
Visst är det så att lusten kan falna ibland. Jag minns perioder när jag bara gått in i hobbyrummet  (det som familjen kallar hangaren), tittat en stund på delarna som legat där, vänt och gått ut.[:(] Ibland kan ju omfattningen av ett projekt göra att man tappar sugen men min erfarenhet är att lusten kan komma om man sätter igång med en mindre avgränsad del - typ: "nu skall jag montera servon och linkage i höjdrodren". Värt att prova?  Min Sukhoi ser ju fram emot att se sin tvillingsyster i vår![8)] //Jörgen




Håller med Jörgen där, tidan har inte räckt till denna höst och när jag var inne i mitt hobbyrum för några dagar sen så kändes allt väldigt tungt.
Det var liknande förra året vid den här tiden men lusten kom fort tillbaka och när man sen träffade alla er på min första tävlingshelg denna säsong var allt som normalt igen [:D]

/Patric
/Patric

Lonsan

Hmm, jag tog ett litet steg igår, gick ut och klippte till kabinhuven.
Eftersom jag hade en helt ny och oanvänd 90€ kevlar-sax liggande så gick
det förbluffande snabbt och enkelt.[:)] Känns redan bättre.[:)][:)]

Team Desire Power
MPX Royal Pro 16
MPX Royal Pro 9

PLETTENBERG Predator 50/6
PLETTENBERG Predator 30/8

Hitec
Autopartner.se
Max 300 tecken, 272 återstår

Skymic

Hett tips gällande montering av huven i ramen, jag använde mig av Snabbtorkande
Glas silicone för detta det gav en stark och flexibel fog.
Det är viktigt att få inlimningen rätt annars finns risk för att Huven spricker.

//Micke
IMAC-Sverige




//Micke


Lonsan

Jag kör med Pattex eller Repair Extreme, också flexibelt, håller ihop efter ca 20 min och sitter bra efter en timme.
Men in i h.vete kletigt, precis som (eller värre än) silicone :-(
Hur snabbtorkande är den silicone du nämner?
Max 300 tecken, 272 återstår

Henrik

Har hållit på med min yak alla 4 årstiderna och ingen av dem har hjälp mej.Tror att om man inte sätter igång på en gång med bygget så orkar man inte se skiten till slut.

/Henrik Karlsson
 

Lonsan

Så du menar att det är kört för min del nu :-( ?
Max 300 tecken, 272 återstår

paho

quote:
Originally posted by Lonsan

Så du menar att det är kört för min del nu :-( ?



Tror inte det, jag har ett tips, ställ ut en back med öl i hobbyrummet, bjud in en kompis. Sen är du igång... [}:)]

/Patric
/Patric

Lonsan

Max 300 tecken, 272 återstår

Paul

Räcker väl med EN kompis, då blir det ju fler öl per man/kvinna. [:o)]

--------------------------------
Mvh Paul Madej
MULTIPLEX
HITEC, ZDZ, DLE
HANGAR 9
KRILL
---------------------------
Med vänlig hälsning, Paul M

HANGAR 9                      ZDZ                   MULTIPLEX                      HiTEC

Spitfiremagnus83

Känner igen mig lite. För någon månade sedan fixade jag i ordning ett hobbyrum till mig och mina prylar. Målade, monterade arbetsbänk och fixade belysning. Fick till det riktigt bra. Under tiden som rummet tog form beställde jag ett quadcopter-kit samt en depronare med tillhörande prylar.

Tillbringade flera sena kvällar därnere, byggde och njöt verkligen.

Men sedan tog det lite stopp. Ã,,r inne pÃ¥ sluttampen av min utbildning och det är ganska mycket att stÃ¥ i, med examensarbete och praktik. Kan hela dagarna tänka och längta till mitt hobbyrum.

MEN! När man till syvende och sist kommer hem, har fixat det husliga och allt det där så hamnar jag också i soffan. Här finner jag noll motivation att gå ner till mitt hobbyrum.

Nu är det så här att jag inte har något dedikerat projekt, vilket gör det svårt att se en röd tråd i sitt hobbyutövande. Tror man måste ha det.

Det jag dock märkt är att om jag väl går ner och börjar pilla på något så känns som om man kommer i fas igen. Senast i veckan gick jag ner och började göra vinterservicen på min Extra. Ett par timmar senare så var hela kärran minutiöst rengjord och jag började gå på och skära ut en depronkärra.

Det jag vill få sagt är att hobbyn går i vågor som så mycket annat, du är definitivt inte ensam Pontus!


Tips! Ni som har iphone(eller liknande), tanka hem sveriges radios app. Här kan ni lyssna på arkiverade program. Senast lyssnade jag igenom en dokumentär om Jas-projektet. Sjukt bra! Man blandar helt enkelt nytta med nöje! Man bygger, samtidigt som man bättrar på sin allmänbildning.
 

Lonsan

Jag är nog långvågig, funderar inbland om jag passerat peak-modellflyg eller nya höjder är att vänta...??
Max 300 tecken, 272 återstår

Skymic

quote:
Originally posted by Lonsan

Jag kör med Pattex eller Repair Extreme, också flexibelt, håller ihop efter ca 20 min och sitter bra efter en timme.
Men in i h.vete kletigt, precis som (eller värre än) silicone :-(
Hur snabbtorkande är den silicone du nämner?



Den Glas siliconen jag använt har en tork tid på två timmar om jag inte missminner mig.
Den kallas även akvarie silicone, mycket stark vidhäftning, finns på järnaffärer.

//Micke
IMAC-Sverige




//Micke