Emcitec eller Powerbox?

Started by Lindgren, 2012-11-30, 20:52:58

Previous topic - Next topic

Lindgren

Tänkte be er om råd.
Jag ska skaffa en ny powerbox till Extran och vet inte vilken som är bäst.
Har haft både emcotec mini magic och powerbox evolotion men vet inte vilken jag ska välja.
Kan tycka att emcotecen var enklare att instalera.
Om det finns andra för och nackdelar har jag ingen aning om så jag undrar vad ni tycker.
Tacksam för hjälp.

//Mattias

AUTOPARTNER.SE

Lonsan

Ska det röstas på ett visst märke så blir det Emcotec.
Sen finns det ju fånigt många varianter av olika modernitets- och funktions-grad
av båda märkena.
Min röst på Emcotec är egentligen en icke-röst på PowerBox som grundar
sig på den tråkiga och rent av arroganta attityden de hade i ett reklamationsärende på en av deras senare produkter. Det var inte mina grejor men jag tog viss del av mail-dialogen.

Emcotec verkar lägga större vikt på absolut tillförlitlighet men har å andra
sidan inte så många modeller med inbyggd matchning och heller inga telemetri eller \"SPS\" lösningar att erbjuda (dvs en-tråds anslutning av en eller 2 mottagare typ F%&¤/a S-Bus, Späcktrum satteliter eller M-Link Diversity interface)

Valet får väl därför också grunda sig på vad man har för RC-anläggning och typ av mottagare. De till det yttre väldigt eleganta lösningarna har som jag ser det mycket större risker för att något går fel då signalen ska gå igenom fler flaskhalsar som busskablar och microprocessorer. Detta med reglerad spänning är jag också inte odelat positiv till, också fler halvledare (som potentiellt alltid kan bli icke-ledare...)
som kraften ska gå igenom.

Min lösning är därför LiFe celler som håller en något lägre men stabilare spänning än
LiPo. Och box behöver jag inte med MPX Pro mottagare. Dock så går det åt många kanaler,
i princip en per servo. \"Dual-batt\" har jag hittills byggt själv men Emcotec har nu en ny
produkt DPSI Ampere, som inte har något spänningsfall då den inte bygger på de klassiska
schottky dioderna utan i stället verkar nyttja styrda FET transistorer. Dyr men klockren lösning i kombination med LiFe eller för den delen NiMh som också har en stabilare spänning men till en högre vikt och lite annat kludd som självurladdning och sånt som
vi mer eller mindre vant oss av med härvidlaga.

Max 300 tecken, 272 återstår

Lindgren

Tack för informationen Lonsan.
// Mattias

AUTOPARTNER.SE

Spitfiremagnus83

Jag har inte ägt nÃ¥gon powerbox, varken powerbox eller emcotec. Däremot har jag erfarenheter av bÃ¥das produkter. Ã,,ger en powerbox killswiswitch som fick reklameras för att den inte ville fungera. Har en emcotec dpsi BIC som har varit klockren. RÃ¥kade slarva bort en skruv som behövs vid installationen. Ett mail till emcotec, skruven skickades kostnadsfritt och kom nÃ¥gra dagar senare.

SÃ¥ rent spontant-emcotec!

Lonsan

Är det en Mini Magic 5 elle 6 som du har? (eller kanske bara har haft?)
Nyttjade du servomatchningen? (finns ju inte i PB Evolution?)

Tycker det är att föredra att INTE ha boxar med matchning även om det kan tyckas bekvämt.
Förutsätter dock mycket arbete med den mekaniska installationen ELLER att man
har programmerbara servo (Hitec\'s eller MPX digitala t ex)

Lindgren

Det var en mini Magic 5 som jag hade och jag använde servo matchning och på evolutionen fick man nyttja servoprogramerare som jag tyckte va lite besvärligt då det man programmerade och fungerade perfekt i datorn inte stämde med verkligheten.
//Mattias

AUTOPARTNER.SE

jornat

Vet ni om Emcotec har någon lösning med bus system/två mottagare? Sparar ju onekligen en del kabel. (Kanske) blir det säkrare med dubbel uppsättning Rx?/Jörgen NB

Lonsan

Milde tid!
Vilka grejor, Emcotec gör plötsligt S-Bus till något man skulle våga överväga även för stora modeller :-)
1mm2 kabel och en bättre kontakt till bussen, verkar smidigt och tillräckligt till vingar även med många högprestanda servo.
Tydligen kan man även ha Spektrum satelliter som mottagare.
Men för mig framgår det inte vad som händer på utgångarna A1, A2, B1, B2 i så fall.
Hade ju varit förnämligt om alla kanaler gick ut på dessa och kunde decodas antingen med S-Bus servo eller till vanliga
servosignaler med tillbehöret RF1680, även om man inte har S-Bus sändare

Men men, innan man blir allt för entusiastisk, fortfarande så blir det ju så att ett fel på ett servo eller kabel
som hänger på en av underbussarna A1-B2 kan slå ut alla övriga servo på den linan.
Så risken är ju att man tappar redundansfördelen som flera servo på ett skevroder innebär.

Dessutom så verkar det kunna bli både kostsamt, något komplicerat och egentligen inte någon viktbesparing.
För varje S-Bus servo på A ellr B lina så behövs det ett connection block (17.90€)
Om man inte kör S-Bus servo behövs PWM-konvertor (51,30€)för upp till 4 servo.

Sen är det ju detta med översikten och programmeringen.
I dagsläget så finns det, beroende på system och fabrikat, möjlighet att programmera, dvs ställa in och mixa,
både i;
1.sändaren
2.servona
3.\"boxar\"
4.själva mottagaren
5.\"hubbar\" (dvs S-Bus med PWM konverters)
6.extra enheter som gyron, door-sequencers, killswitchar, governors, fartreglage, sensorer....

Frågan är hur man egentligen vill ha det, hur många olika enheter man ska behöva
accessa för att få till och ev felsöka en setup?

Det känns som att en mångkanalig sändare med mycket funktioner och en mottagare som kan hantera ström är mitt recept.
Om inte ström eller servoportar räcker, enklast möjliga box, matchning av servo mekaniskt eller ev programmerbara servo.

jornat

Men man måste väl inte ha hubbar? Det står: Besides the serial outputs also parallel outputs 1..8 (or 9..16) are available for connecting standard servos or auxiliary electronics with PWM control.
Och Aux 1-4 är väl ingångar för lika många Rx?

Lonsan

Aux 1-4 verkar vara ingångar för Spektrum satelliter.
Jag tolkar också det som att 1-8 är vanliga utgångar.
Så till 8 servo behövs det inga hubbar.
Men vad är vinsten med en så dyr box då å andra sidan? Det enda är att du kan ansluta 2 st S-Bus mottagare och få säker ström.
Vad jag förstår så finns det inte heller några inställningar på de 8 utgångarna (matchning etc)men det bör kollas upp.
Idén är ju att man kör S-Bus med denna och då programmerar antingen hubbar eller S-Bus servon för att matchade servorörelser.
Klurigt det här, vilka funktioner är du ute efter?

paroos

Powerbox
Lägg till ett par hundringar mot en Mini 5 magic och du får en helt annan nivå av produkt. Har haft båda...
http://www.powerbox-systems.com/e/powerbox_systeme/powerbox_professional/start.php

Så här ser den ut i en 100cc EF Extra när den skönlirar med en Optima 9! [8D]
Image Insert:

84.7 KB

//Patrick

IMAC-Sverige

------------------------------------------------
Team Autopartner RC
[Hitec-ExtremeFlight-Pilot RC-Biela-Powerbox-Secraft-DA]
//www.autopartner.se

//Patrick

IMAC-Sverige

------------------------------------------------
Team Autopartner RC
[Hitec-ExtremeFlight-Pilot RC-Biela-Powerbox-Secraft-DA]
//www.autopartner.se

Lonsan

Va nu då??
Hitec radio?
Vad händer?

Lindgren

Ja det ser riktigt vackert ut Patrik

//Mattias

AUTOPARTNER.SE

jornat

quote:
Originally posted by Lonsan

Aux 1-4 verkar vara ingångar för Spektrum satelliter.
Jag tolkar också det som att 1-8 är vanliga utgångar.
Så till 8 servo behövs det inga hubbar.
Men vad är vinsten med en så dyr box då å andra sidan? Det enda är att du kan ansluta 2 st S-Bus mottagare och få säker ström.
Vad jag förstår så finns det inte heller några inställningar på de 8 utgångarna (matchning etc)men det bör kollas upp.
Idén är ju att man kör S-Bus med denna och då programmerar antingen hubbar eller S-Bus servon för att matchade servorörelser.
Klurigt det här, vilka funktioner är du ute efter?

Vilka funktioner ...[?]  Lite vilse i pannkakan här.... [?]  Säkerhet har ju prio ett förstås. Beträffande matchning och trimning har ju detta fungerat bra i min befintliga MiniMagic. Känns som en väl beprövad lösning. Säkerheten kanske bara ökar marginellt om jag skaffar två mottagare med bus?