Snabbkoppling sidoroderlinor någon....

Started by jornat, 2012-12-16, 21:51:20

Previous topic - Next topic

jornat

Bifogade bild är sidoroderhornet på min nya modell. Eftersom modellen inte går in i bilen med sidorodret monterat behöver jag en lösning som innebär att jag snabbt och enkelt kan demontera roderlinorna . Hade det bara varit ett horn hade det varit enklare. Det finns många fiffiga gaffellänkar med snabbkoppling att använda. Hålet är tre mm - kan kanske borras upp till fyra. Skruv med mutter i kulled för krångligt. Någon som har en käck lösning att föreslå?

Image Insert:

26.64 KB
 

Lonsan

Det var inte mycket man fick se av skönheten på den bilden, är lackjobbet klart ;-) ?
Problemet, har givetvis funderat på samma sak men inte bestämt hur jag ska göra.
Det som känns fräschast är att fräsa till en liten alu-pryl med 3 mm hål i en ände och höjd som passar mellan de två armarna och ett öra framåt med horisontellt hål igenom som passar snabb-gaffellinkarna som jag brukar använda. Med detta arrangemang får man ju 2 leder efter varandra med vinkelrät orientering vilket känns bra. Går nog att finna en färdig pryl i plast som motsvarar den jag beskriver.
Max 300 tecken, 272 återstår

Gullberg

Hej,
Vad sägs om denna lösning? Snabb att demontera. Secraft

Image Insert:

38.45 KB

//Gullberg

www.krill-model.com/eu/en/
www.desertaircraft.com/
Krill Yak 55M 33%
Krill Ultimate 300KS 39% MK1
CARF Extra 300SC 41%
EF Extra 300 85"
DA / DLE / GP
Jeti DS 24

Lonsan

Också ett litet snöre så att man inte kan tappa bort pyttelilla sprinten, tja, funkar ju. :-)
Tror du att det går att använda aramidlina i stället för stålwire i den röda grejen?
Max 300 tecken, 272 återstår

Gullberg

Wire hålls på plats med 2 st m4 stoppskruvar

Image Insert:

13.75 KB

http://www.secraft.net/shop/step1.php?number=1161

//Gullberg

www.krill-model.com/eu/en/
www.desertaircraft.com/
Krill Yak 55M 33%
Krill Ultimate 300KS 39% MK1
CARF Extra 300SC 41%
EF Extra 300 85"
DA / DLE / GP
Jeti DS 24

Lonsan

Får nog bli sådana för min del :-)
Genom att byta mässingröret till ett lämpligt plasdito och kanske komplettera med nån knop så ska det nog funka fint även med min favoritlina av Twaron.
Jörgen, bjuder du inte på några fler bilder ? ;-)
Max 300 tecken, 272 återstår

Lonsan

Kom bara att tänka på att kullink + bult och sprint egentligen räcker om man inte är betjänt av wirelåsningslösningen som sådan.
Den verkar lite enklare att längdjustera just vid montage än en vanlig ögla men väl låst så är den ju fast pga deformationen av mässingröret.
Gäller alltså att man har hyfsad justermån i servoänden. Hittills har jag alltid lagt justeringen bak och haft fasta öglor vid servot.
Max 300 tecken, 272 återstår

jornat

Tack för hjälpen. Ser ju väldigt fiffigt ut. Köper jag direkt under förutsättning att längden stämmer. Vet du/ni hur lång bulten är dvs underkant huvud till hål för sprint? Grovlek?
PS: Beträffande bilder.......Jag lovar återkomma. Modellen är ju så stor så att det är svårt att få till bra bilder inomhus och utanför knuten ligger snön meterhög (ja nästan iallafall)
 

Lindgren

9 mm till första hålet
12mm till andra hålet
Diameter 3,3 mm
Funkar mycket bra, har sånna till EF Extran

Mvh Mattias

AUTOPARTNER.SE

Mikael_Ingemarson

Hej
Varför är diametern på pinnen 3,3 mm och inte 3mm?
Hade sådana hemma men de passar inte p.g.a för tjock pinne.

Lonsan

Max 300 tecken, 272 återstår