CARF Sukhoi 31 Petrol

Started by jornat, 2012-12-17, 21:08:51

Previous topic - Next topic

Lonsan

Max 300 tecken, 272 återstår

jornat

Jag har gjort ett laminat med kolfiber/plywood som frästs till motorplatta (tack igen Rikard). MTW:s avgaskrökar med \"knogleder\" var trevliga att jobba med. Installationen tog inte många minuter.


Image Insert:

35.2 KB


Image Insert:

33.42 KB

Har lagt ner lite jobb på bafflingen
Jag visste från början att tyngdpunkten skulle komma att ligga långt bak utan korrigering. Därför har jag gjort ett däck bakom frontspantet på vilket accar och motorservo skall monteras. Sidoroderservona kommer också att placeras så långt fram som möjligt. På detta sätt hoppas jag klara mig utan bly.


Servon är monterade och nu är det i princip bara radioinstallationen kvar. Brottas fortfarande med funderingar om vad jag skall använda. Emcotec eller Powerbox?

Image Insert:

28.58 KB


Image Insert:

29.28 KB

Har också gjort en grov koll att tyngdpunkten som verkar hamna bra. Pallbockar funkar fint till detta tycker jag.
Någon som har en Mejszlik trebaldig 30x13 över???


Image Insert:

33.11 KB
 

Lonsan

Mmm, 3bladig 30x13 mums :-)
Max 300 tecken, 272 återstår

jornat

Nu har Rikard gjort en pilotgubbe åt mig. Sk-t kul. Jag fick sitta i en frisörstol som snurrade runt medan kameran/scannern var igång. Sedan frästes \"jag\" ut i blåskum. Viss blev första halvan bra! Nu väntar jag bara på andra halvan. Ytan är lite kornig så jag hade tänkt spraya den med sprutspackel. Finns det någon som känner till vattenbaserad dito? Skummet tål ej lösningsmedel.

Image Insert:

59.01 KB
 

Rikard Levenstam


Så blev även Jörgen ihoplimmad och fixad i delningen :-)

Image Insert:

53.29 KB

Image Insert:

73.78 KB

/Rikard



jornat

Jamen tack Rikard. Känns bättre att vara hel än delad. Och slla rynkor försvann även om dom ersatts med lite sandpappersliknande hud. Kanske kan slipas bort.
 

Skymic

[:)]

//Micke
IMAC-Sverige




//Micke


Aerobat

Imponerande!
Rickard är ju fantastiskt skicklig.

Men du ser lite \"spooky\" ut Jörgen[:0]
Mvh Ulf

jornat

jamen det är mitt naturliga utseende som scannern fångat - spooky.....
 

Guzzten

Törs man fråga hur mycket en sån pilotfigur skulle kosta till en 107\" Sbach? Om det nu görs flera....

// Anders
http://www.facebook.com/AndersHellsensImacTavlande
/Turinigy 9X, Assan, DLE, No name kina maskin, lagom servon, träpropeller.
// Anders
http://www.facebook.com/AndersHellsensImacTavlande
/Futaba FX-30, PowerHD, JC-Engines, Pilot-rc, Xoar

Paul

Jag måste säga..... att jag gillar färgen på gubben, den behöver inte målas över huvudtaget[:)]


--------------------------------
Mvh Paul Madej
MULTIPLEX
HITEC, ZDZ, DLE
HANGAR 9
KRILL
---------------------------
Med vänlig hälsning, Paul M

HANGAR 9                      ZDZ                   MULTIPLEX                      HiTEC

Rikard Levenstam

Hej Anders,
Problemet är att scanning måste ske i min källare samt att jag snart får en ny krill i källaren.... Ska klura lite om jag kan lösa massproduktion av piloter, för visst är det en tydlig trend 2013 [:D]

Jag skulle vilja kunna leverera färdigmålade piloter..... vi får se under våren vad som händer..

/Rikard



jornat

Jag har beställt nån´ slags smet som används för att \"klä/täcka\" frigolitflygplan med

http://www.wowplanes.com/product_info.php?products_id=130&osCsid=14adb72cacc7fd9faded892ae8f8a002

Den skall ge en hård slät yta som man sedan kan slipa och måla. Min hy kommer bli som en persika - vänta bara...
Återkommer med rapport
 

jornat

Äntligen premiärflyg.

Efter en del utrustningsstrul var det idag äntligen dags. Min ZDZ 180 går perfekt efter två timmar i bänk. Den är också lättstartad och startas på vanligt sätt. Choke på och tre-fyra slag till tändning. Choke av och start. Kanske behöver jag 2-3 slag extra jfrt med min DA. Jag har en trebladig Müller propeller på 31 x 12. Lätt torr i munnen är man ju alltid vid premiärer men det hela förlöpte odramatiskt. Ingen trim behövdes. Med tyngdpunkten 2 cm bakom centrum på vingröret (mellan 1 och 5 rekommenderas) kändes planet något nostungt. Från olika forumartiklar visste jag innan att jag skulle satsa på att lägga så mycket av utrustningen fram i nosen. Jag fick ändå lasta 900 gram bly i nosen men till nästa flygning tar jag bort hälften.
Sukhoien känns väldigt stabil. Går rakt och fint som på räls. Viker sig prydligt över ena vingen när man stallar (till skillnad från min Krill-Yak som bara sjunker igenom rakt fram) Hoppas det består även när en del av blyet tagits bort. Kombinationen motor /dämpare/prop verkar fungera bra. Bra jämnt drag genom hela registret. Mullrar dovt men inte särskilt högt. Tillräckligt drag finns i vertikalerna.


Image Insert:

68.62 KB
Visst blev Rikards gubbe fin. Gubbe gör ju verkligen skäl för namnet också
Image Insert:

76.43 KB
Här bredvid sin gula lillasyster
 

Rikard Levenstam

Grattis igen Jörgen !!
Det såg stadigt ut och den var tyst och fin i luften !
Ännu en odramatisk provflygning... We like !!

/Rikard