CARF Sukhoi 31 Petrol

Started by jornat, 2012-12-17, 21:08:51

Previous topic - Next topic

Speedbird

#45
det ser mycket bra ut Jörgen [8D]

jag hoppas att även min SU-31:a flyger så bra som jag tror att den gör [:D]

om jag sedan lyckas flyga den så bra som jag vill...
Det återstår att se ! ! [:I]

arbetsnamnet på min kärra är
\"The White Rose\"
eftersom jag inte kommer att ta mig tid att göra skala schemat färdigt nu mitt under säsongen...

målet är att få kärran flygklar, testflugen och
sedan flyga in mig på den på plats i Tierp dagarna innan tävlingen [:)]
som det ser ut nu så kommer Anders och jag fram till fältet redan på tisdagkvällen i tävlingsveckan [:p]

/Perra

 

Lonsan

Uj uj va snygg den är. Men jag njuter fortfarande av platsen som blev över i garaget :-)
Impulsköp blir sällan bra (för min del i alla fall).
Max 300 tecken, 272 återstår

Speedbird

quote:
Originally posted by Lonsan

Uj uj va snygg den är. Men jag njuter fortfarande av platsen som blev över i garaget :-)
Impulsköp blir sällan bra (för min del i alla fall).



men plasten kommer väll med till Sunne som vi kom överens om ? [:)]
så kan man göra klart schemat när det blir tid för det [8D]

/Perra
 

Lonsan

Eh, plaSten kommer till Sunne, platSen är svår att transportera och ingick inte i dealen ;-)

Team Desire Power
MPX Royal Pro 16
MPX Royal Pro 9

PLETTENBERG Predator 50/6
PLETTENBERG Predator 25/8-EVO
PLETTENBERG
Terminator 30/10

Hitec
Autopartner.se
Max 300 tecken, 272 återstår

Speedbird

quote:
Originally posted by Lonsan

Eh, plaSten kommer till Sunne, platSen är svår att transportera och ingick inte i dealen ;-)




haha [:D] ja så är det naturligtvis, vakuum i huvudet på mig som vanligt... [:I]

/Perra
 

jornat

Hej
Hade för några veckor sedan celebert besök på Barkarby av Brännebronaflygare. Diskussion uppstod om tyngdpunktsläge. Vår gäst berättade att han hade sin modell så neutralt utbalanserad att han inte behöve ge sidoroder eller dykroderskompensering i 1/4 momentrollarna.

Detta satte myror i huvudet på mig och jag har varit ute tre-fyra gånger på fältet för att justera tyngdpunkten på Sukhoien. Succesivt lastat på mer och mer ballast i röret till stabben och var idag uppe i 330 gram blandat skrot vilket kändes tokmycket. Trots detta flyger modellen stadigt och fint och jag får fortfarande ge lite dyk inverterat. Jag måste således ha legat helt fel i mitt urspungsläge.......[:I][:I][:I]

Stabröret är beläget 1600 mm från tyngdpunkten och enligt mina beräkningar borde de 330 grammen flyttat tyngdpunkten 25 mm bakåt. Det jag således nu måste göra är att flytta ackarna bakåt och ta bort  vikterna i stabbröret.

Ackarna väger 815 gram ligger nu med cc 230 mm framför vingröret/ungefärliga tyngdpunkten och enligt mina beräkningar borde man kunna flytta dom till cirka 400 bakom vingröret för att nå samma tyngdpunktsläge dvs 25 mm bakom ursprungsläget.

Har jag räknat rätt??
Vilket är \"rätt\" tyngspunktsläge? Är det när man inte behöver kompensera i rollarna?
 

Kent

Låter konstigt att inte behöva kompensera i rollarna. Du måste upp i ca 27000 km/tim (orbit speed) vid horisontell flygning för att slippa detta.
Min nypimpade Edge är nära den hastigheten.

Barry CO
Valter Johansson
Tele Pilot
Tel: 0709165767
Barry CO
Valter Johansson
Tele Pilot
Tel: 0709165767

Rikard Levenstam

Om man behöver kompensera i momentrollar eller inte hänger ju även ihop med rollhastighet/flygfart/flygstil/krav på rollen (!) och vilket flygplan man har.

Att trimma bort behovet av sidrodret finns inte med i Peter Goldsmith´s Bibel.

Hur ligger TP enligt rekomendation från tillverkaren? Hur stort omrpde har du provad? Från bly i nosen till bly i stjärten? Verkar vara väldigt okritisk Ving-profil.



Rikard Levenstam

Hur är det med anfallsvinklarna?

Vad händer om du stiger HÖGT och på tomgång dyker spikrakt ner... Vart tar modellen vägen? Samt samma sak rakt upp (Dock med motorspaken i krökt läge)

Ny TP brukar betyda att man får justera det mesta igen..



jornat

Så här står det i instruktionsboken.

\"The sukhoi has a large CG range for different flying stiles. Our CG is set at 10 mm behind the center of the wing tube and is ideal for precison flying and IMAC and is a safe starting point. The prototype is being flown at 50 mm behind this point. Start at the forward CG and move back slowly at your own risk\"

Jag började nog lite framför läge 1 (10 mm bakom cc vingrör) men fick omedelbart ta bort de 900 gram bly jag hade i nosen vid provflygningen (ja -jag vet att det var för mycket men har man en gång varit med om provflygning av en tokigt baktung kärra vill man inte gärna upprepa det - väldigt obehaglig upplevelse kan jag berätta)

Efter detta har jag vandrat bakåt ytterligare 25 mm utan att något känns det minsta obehagligt utan jag får fortfarande ge lite  dyk inverterat.

Jag tänker ungefär så här :fortsätter väl bakåt en liten bit till tills det börjar bli neutralt och går sen fram en bit. Kan det va nåt`?
 

Mikael_Ingemarson

quote:
Originally posted by jornat

Vår gäst berättade att han hade sin modell så neutralt utbalanserad att han inte behöve ge sidoroder eller dykroderskompensering i 1/4 momentrollarna.



Han fuskar med andra ord[:o)]

//Mikael Ingemarson

FlyGas RC ZDZ Sverige
MTW dämpare
Müller Propellrar

jornat

Trattar verkar inne just nu och även jag har skaffat en.

Image Insert:

29.79 KB

Så här skriver Troybuiltmodels
"A Velocity Stack can improve your engines overall performance by increasing throttle response and peak power. It captures more air, speeds it up and straitens it out to pack more air/fuel mixture in to your engine. Slight increases in mixture settings may be required. You may also attach a piece of screen material or aluminum mesh to the end of the bell for additional protection against ingestion of foreign debris. A velocity stack will only work effectively with a proper running engine and is in no way a fix for erratic engine behavior. Depending on your engines carburetor and mounting block arrangement, special length bolts may be required. Walbro and other carbs are designed for weed wackers and other implements which are typically at idle or at full power. There are two jets, one to set the idle and one to set the full power mixtures. In between idle and full throttle both needle valves come into play and they typically do not offer the proper mixture at part throttle conditions. The velocity stack greatly improves the mid-range condition."

Vi får väl se.....

Ett hål på 10 cm diameter är sågat i frontspanet

Image Insert:

29.44 KB

Jag valde att göra en stos och montera nätet i den. Har stor respekt för en slidmotors förmåga att suga i sig vad som finns i närheten och skicka det in i vevhuset. Nu kommer insuget av silad luft ske inifrån kroppen (huvudsakligen) vilket väl också kan vara en fördel.

Image Insert:

27.77 KB

Stosen är monterad från insidan av kroppen.


Image Insert:

25.26 KB