+100kW (aj!)

Started by Lonsan, 2013-01-05, 18:30:45

Previous topic - Next topic

Spitfiremagnus83

Fy, hoppas på ett snabbt återhämtande för dig Pontus.

Jag har råkat få ihop plus&minus på ett 3s 2200mah paket, det räckte för att jag skulle bli duktigt rädd. I jämförelse med dina ackar, en fis i rymden....
 

Aerobat

En modellflygares dagbok:
12:33:00 Drar ut choken på min DA120 flippar 4 ggr
12:33:06 Trycker in choken, flippar proppen 3ggr och den rasslar igång
12:33:40 Varmkör, ser samtidigt att Pontus böjer sig ner till modellen
12:33:50 Ser att det ryker oroväckande mycket från Pontus SU26
12:33:50.1 Pontus reser sig mycket hastigt upp och tittar på sin hand
12:33:55 Pontus tittar omväxlande på sin hand och en rykande SU26 med en flackade blick
12:33:58 Jag tycker mig, trots dånet från en DA120, kunna mig läsa Pontus läppar \"Vad fan hände?!?!!
12:34:00 Det ryker fortfarande och det ser ut som om flera personer försöker få ut något ur en rykande SU26
12:34:10 Jag ser Pontus hålla sin hand mot det kalla blöta gräset
12:34:11 Det känns som om det inte är läge att flyga nu så jag slår av tändningen
12:34:30 Det arbetas frenetiskt med att få ut batteriet
12:34:45 Jag konstaterar att Pontus hand ser oroväckande svart ut
12:35:00 \"Vi måste åka och kolla den på akuten\", säger jag
12:36:00 Pontus irrar omkring lite planlöst
12:37:00 Pontus hittar en kall Pepsi Cola som han använder som kylning
12:39:00 På väg till akuten, det luktar väldigt bränt i bilen
12:50:00 Akuten. Pontus förklarar att det inte är en fyrverkeriolycka. Han förklarar också varför han krampartat håller i en burk Pepsi
13:00:00 Pontus skickas vidare till ortopedakuten
--------------------------------------------------
Olyckor är ett ögonblicks verk.
Ja, resten finns ju i Pontus egna inlägg. Pontus har säkert grymt ont nu, men ändå otroligt skönt att det inte var lika illa som det först såg ut. Man blev ju ganska rädd kan jag säga.

Krya på dig snart Pontus

//Ulf
Mvh Ulf

paroos

Öppet mål ja...hmmm får se.......nej.
Tycker bilden talar sitt tydliga språk!
[;)]

Så har faktiskt mina händer sett ut 3ggr hittills i livet!
[B)]
1. Kaffekokarplatta (höger, minns ej, 5-7år gammal)
2. 220V el smäll (vänster, minns ej, samma period som ovan)
3. 380V fas-jord smäll (höger, 17år)
Sedan inget, så du har 2ggr till minst innan du lärt dej!
[:D]

Lycka till med konvalecensen!





//Patrick

IMAC-Sverige

------------------------------------------------
Team Autopartner RC
[Hitec-ExtremeFlight-Pilot RC-Biela-Powerbox-Secraft-DA]
//www.autopartner.se
//Patrick

IMAC-Sverige

------------------------------------------------
Team Autopartner RC
[Hitec-ExtremeFlight-Pilot RC-Biela-Powerbox-Secraft-DA]
//www.autopartner.se

Rimsby

Usch, ser otäckt ut, krya på dig mannen......
 

Lonsan

[:D][:D] Får passa på att tacka Uffe, Stefan, Bent, Pontus och alla andra som hjälpte mig med såväl lossdragning ur gyttjepölen, transport till sjukan och demontering och lastning av SU-26:an. Handen gör konstigt nog inte ont längre (den är kanske död och trillar av i natt??).
Två härliga flygningar och en oförglömlig dag, man kan faktiskt ha det värre en januaridag.
Max 300 tecken, 272 återstår

Lonsan

Med tanke på rubriken, lite räkneövningar[:D]
Total resistans i min kortslutning (exkl kontaktresistansen mellan guldkontakterna, knappast beräkningsbart...) ca 0.015 ohm. Med en vilospänning på 55V så blir teoretisk ström 3667 A och effekten strax över 200000 W. Men i så fall hade ju inte själva kontakten brunnit upp... Om vi antar att kontaktresistansen också låg på 0.015 ohm som ett snittvärde så faller totaleffekten till 100 kW varav häften i så fall utvecklades i ackar och kablar och andra hälften i kontaktpunkten. Då uppskattningsvis 2 gram koppar försvann så lär det tagit ca 10 millisekunder att smälta ner kopparn och 0.1 sekund att förgasa den. Dessutom så oxiderade den förgasade kopparn, hur starkt exotermisk den reaktionen är har jag inte lyckats utröna.
Max 300 tecken, 272 återstår

Eklund

Det är ju sanslösa krafter som är lagrade i dessa ackar[:0] Det verkar som att det ändå gick hyffsat bra efter omständigheterna och hoppas du läker ihop snabbt nu Pontus!!!

Mitt ordförråd är dess utom lite begränsat märker jag så jag var tvungen att gogla på exotermisk. Jag hittade denna väldigt roliga förklaring.
http://www.skrattnet.se/roliga-texter/hur-hett-ar-det-i-helvetet

--Per

Mikael_Ingemarson

Usch Pontus jag lider med dig.[:(]

Om man tittar på din fina tecknade bild kan man kanske konstatera att olyckan inte borde hänt om du inte haft dubbla kontakter för plus och minus.
Eller båda minuskablarna borde varit förankrade i varandra för att inte kunna spreta isär.

//Mikael Ingemarson

FlyGas RC ZDZ Sverige
MTW dämpare

Lonsan

Helt korrekt Mikael. Ska tillverka en plastbit som håller paren i schack.
Kontakterna har ganska hög i och urdragningskraft men med en lämpligt utformad kloss bör man få ett bra grepp.
Max 300 tecken, 272 återstår

Lonsan

Nya fina guldkontakter pålödda på det sotiga men i övrigt intakta kretskortet [:)]

Max 300 tecken, 272 återstår

Spitfiremagnus83

Har gjort det med en hand?!? Du verkar ha bra läkekött!
 

Lonsan

Handen funkar utmärkt i sig men är lite slirig då jag har den indränkt i vaselin och en handske utanpå.
Max 300 tecken, 272 återstår