ASG-29 från Paritech

Started by Rikard Levenstam, 2014-12-29, 13:09:49

Previous topic - Next topic

Rikard Levenstam

Ny modell för 2015.
Fel forum men fyller på när det ändå är så lugnt här om ingen har annan åsikt..


(Bild från Paritech)



Rikard Levenstam

Servofästen för vingarna tillverkade i 3D printer och frästa glasfiber brickor.

Blir lite annorlunda tänk med en seglare då det inte sitter  en stor vibrator i nosen....

CAD modell finns om någon är intresserad och jag bifogar 3D-pdf.

Modellen är väldigt färdig direkt från fabrik och på en seglare kan man lägga mer epoxy/väv då vikt jakten inte är viktig på samma sätt.
Alla delar har Tysk kvallitet jag har svårt att hitta något att modifiera eller förbättra. Spegelblank finish och väldigt stabilt...

/Rikard



Rikard Levenstam

Jag har räknat flera gånger, men det är 10 servon enbart i vingarna...jag som tyckte det var mycket i Extran...

Nu är alla vingservon och ok på plats, blir lite löd jobb någon dag.... Nu fattar jag hur stolt han/hon var som uppfann S-bus systemet....   8)



Niilo

Fantastiska flygplan! Själv planerar jag att skaffa en ASH 26 SLS från LET-models. Som sagt, fel forum, men inte mindre spännande! 8)
 

Rikard Levenstam

Så har jag tillverkat nya skydd för servona för yttre skevrodren.
Parallellt med bygget av ASG har jag sedan i somras byggt en större CNC fräs som precis trillat igång.
Nu finns ännu större möjligheter till nya ideer och byggen :-)
Med mätklocka på bordet har jag klockat åter-positionering inom 0,04 mm vilket känns väldigt bra. Nu skall test detalj fräsas och kontrollmätas i mätmaskin för att kontrollera vinkelräthet, men mät-klockan skvallrar om hög noggrannhet även här.

Nu kommer jag försöka sälja den mindre fräsen 270x270x250mm fräsvolym. Den har jag använt för att fräsa aluminium detaljer till den nya.

Hepp..../Rikard