Yak 55 M, Krill 37,5%......

Started by Paul, 2013-03-12, 10:47:30

Previous topic - Next topic

Paul

En förhands puff, samlar delar i lugn och ro[:o)]

Detta bygge kommer att fortlöpa under en längre tid..........[^]
En begagnad ZDZ 160 RV-J, med MTW TD 110:or, dök upp igår.

Vi får se vad som dyker upp härnäst[;)]

--------------------------------
Mvh Paul Madej
MULTIPLEX
HITEC, ZDZ, DLE
HANGAR 9
KRILL
---------------------------
Med vänlig hälsning, Paul M

HANGAR 9                      ZDZ                   MULTIPLEX                      HiTEC

Lindgren

Snygg motor
Ful pilot[:D]
//Mattias


AUTOPARTNER.SE
ZDZ

Lonsan

3D-scanningen har en kuslig precision må jag säga!
Max 300 tecken, 272 återstår

Par A

Dags för en trådkapning men den känns faktiskt helt rätt då maskinen numer finns i den egna källaren.
Efter mycket övervägande valde jag att slå till på denna maskin och det känns helt rätt. Att jag dessutom gjorde mig av med mina F3A plan pekande ut vilken riktning jag vill gå med mitt modellflygande och det stavas IMAC.

Jag vet att det finns ett antal trådar på Yak 55M 37% från Krill men ni får stå ut med en till[:D] Finns många bra byggbloggar på forumet som jag kan följa.

Lite kort om den tänkta setupen.
DA 170
MTW 110 k
Hitec 7955 och 5955 samt 7950 singel till höjden.
Powerbox SRS med dubbla Futaba S-bus mottagare.. avvaktar för att se om det kommer några nyheter
Mejzlik 30 x 13 Evo

Resten får falla på plats under byggets gång.

Har startat lite smått och fyller på vartefter det blir lite framsteg.
Maskinen är det färgschemat som tilltalar mig mest och med hjulkåpor och spinner ska väl även en Yak bli attraktiv..!
Nytt ställ och sporrställ är beställt från Graphtech efter inrådan från många piloter. Roade mig med att böja orginalstället och det var ingen lätt uppgift.


Image Insert:

83.15 KB
På plats under byggbordet


Image Insert:

57.83 KB
Orginal roderhorn kräver en del bearbetning för att de ska hamna i centrum av rodret. Har lånat mallar av Ulf S som underlättar.


Image Insert:

77.17 KB
Dremel är bra och roderhornen behövde lutas rejält framåt för att få rätt symetri.


Image Insert:

86.67 KB
Tänk att det ska krävas kvalitetshorn från Pilot RC för att det ska bli bra!Funderar på att använda dessa till skevroder då det kräver ingen bearbetning.


Image Insert:

61.96 KB
Det absolut viktigaste för en välflygande maskin är målade roderhorn och det gjordes först av allt.

//Pär
Pär Axelsson
Futaba 18MZ

Lager

#4
Målade roderhorn är t o m viktigare än symetrin ;-)
Ska bli intressant att följa bygget.
/Jonny
 

Paul

Gillar trådkapningen[:D].........kommer bli kul att se denna växa upp, jag känner mig nästan som en pappa till den[:o)]

--------------------------------
Mvh Paul Madej
MULTIPLEX
HITEC, ZDZ, DLE
HANGAR 9
---------------------------
Med vänlig hälsning, Paul M

HANGAR 9                      ZDZ                   MULTIPLEX                      HiTEC

Paul

#6
Klister mannen[:)]..........



......[:p] man är ju lite nyfiken av sig, så jag besökte Pär och tittade lite när han arbetar med sin Krill Yak :-))

--------------------------------
Mvh Paul Madej
MULTIPLEX
HITEC, ZDZ, DLE
HANGAR 9
---------------------------
Med vänlig hälsning, Paul M

HANGAR 9                      ZDZ                   MULTIPLEX                      HiTEC

Papmehl

Kul att se  Pär! Ska bli spännande att se hur du löser vissa saker :)

// Mattias Papmehl-Dufay
-----------------------------------------
Hitec - Krill - Aircraft - Desert Aircraft - 3W - ExtremeFlight - Sebart - Mejzlik
// Mattias Papmehl-Dufay
-----------------------------------------
Hitec - ExtremeFlight - Muller - DLE Engines
Team Pilot Autopartner RC

Rikard Levenstam

Hej Pär  ser fint ut !   Är roder oken även justerade så att höjden är lika till
rotations center ?  Rodren är ju olika tjocka och med lika ok blir det ju olika höjd


Mvh Rikard




Par A

Hej
Inte alla som har en pressfotograf som snokar runt i ens bygglokal när man ska göra koncentrerat arbete.....suck!

Har support i Krill Yak direkt= Svartén[:D]
Vi pratade igenom rodersymetrin och som du nämner Rickard ska det mätas från där rodret hänger till hålet i oket. Konstaterar att det inte är det optimala att använda orginalok till de yttre hornen på skev. Ulf skulle leta i sina gömmor efter längre lämpligare egengrorda ok. Annars gör jag egna av överblivet material från Pilot RC:s ok till sidoroderservon.
Så jag har enbart limmat de inre oken till en början.

Väntar på beställningar från Krill, Graphtec och HK för att fortsätta bygget. Nästa punkt är att förstärka upp landställsinfästning samt undersida kropp med kolfiberväv.

//Pär
Pär Axelsson
Futaba 18MZ

Rikard Levenstam

Ok   Jo jag räknar med att fräsa egna ok om några veckor också.
Samma avstånd från rotations centrum satsar jag på.




Par A

quote:
Ok Jo jag räknar med att fräsa egna ok om några veckor också.
Samma avstånd från rotations centrum satsar jag på.


Spännande... fler stora 3 m modeller på G från Krill antar jag[;)]

//Pär
Pär Axelsson
Futaba 18MZ

Speedbird

Nää... Jag tror att Rikard köpt en träkärra denna gång, [:D]
Ja så måste det ju vara... [;)] [:D] hehe [;)]

[:D]

/Perra


 

Par A

Hej

Tänkte jag skulle borra hålen för skruvarna som håller stabbarna.
Blev en stund i hobbyrummet efter jobbet idag. Liten stund då och då och arbetet går framåt
Mätte in enligt manualen och tänka sig att alla hålen hamnade mitt i rören[:D]
Gängade med M4 gängsnitt och det hela blev tillslut kanon.

Tänkte inne i rören limma dit med epoxi och sk. \"flox\" islagsmuttrar i en pywoodbit.

Hur har ni andra Krill Yak:ägare gjort?


Image Insert:

87.55 KB
Passformen på stabbhalvorna var mycket bra.


Kom även hem lite godis från Kina med posten idag.


Image Insert:

88.06 KB

Till helgen förväntas DA 170:n komma hem

//Pär
Pär Axelsson
Futaba 18MZ

Par A

Har funderat på vad jag skulle få tag i kolfiberväv till att förstärka upp kroppen kring stället och de hål man tar upp på undersidan.
Men varför gå över ån efter vatten...[:)]har en rulle glasfiberväv hemma som är kvar efter vi gjöt egna huvar till våra helikoptrar och det där med kolfiber är väl mest en \"blingfaktor\" när det gäller ovan nämda förstärkning.


Image Insert:

81.8 KB
DA 170:n är äntligen hemma i Småland efter helgens roadtrip till Karlshamn. Passade på att besöka Mattias på hemvägen för att ta en titt på kanoten..


Image Insert:

60.88 KB
Ett nytt sätt att lägga på epoxi på väv var att göra det mot en bit byggplast. Sedan lägger man mallarna till området du ska ha under och klipper till en bit med perfekt form för ändamålet samt att du får rätt mängd epoxi som mättar väven.Använde en utgången tävlingslicens och strök ut bitarna på plats...


Image Insert:

82.04 KB
I hörnen av motorgondolen blir det en nivåskillnad. Passade på att lägga epoxi/flox i hörnen för att få en större jämn yta att dra fast gondolen mot.

Väntar på ställ och sporrst. från Graphtech. Hoppas de dyker upp i veckan.

Over and out!

//Pär
Pär Axelsson
Futaba 18MZ