Yak 55 M, Krill 37,5%......

Started by Paul, 2013-03-12, 10:47:30

Previous topic - Next topic

Skymic

[:)]hmmmm undrar vem som har en sådan fast Blå:-)

//Micke

//Micke


tesand

Det undrar jag också micke. Minns inte jag sett någon i år eller förra året[;)]

www.autopartner.se
www.aircpro.com
Anders Davidsson
Krill YAK 55M 37%
EF Extra 300 125"
Multiplex Profi Master Edition
ZDZ 180 Champion
3W 170 CS TS
Team Pilot Autopartner


www.autopartner.se
www.aircpro.com
www.krill-model.com

Skymic

[:)]hmmmm undrar vem som har en sådan fast Blå:-)

//Micke

//Micke


Par A

Vore kul om du kom igång igen år 2014 Micke

//Pär
Pär Axelsson
Futaba 18MZ

Par A

Har varit några dagars ledigt eftersom det är höstlov och några saker har ytterligare fallit på plats med bygget.


Image Insert:

68.32 KB
Hjulkåporna fick sig en invändig förstärkning längs hela kanten med kolfibertråd och epoxi.


Image Insert:

88.84 KB
Bafflingen är klar och gjord av depron som stomme med epoxi och glasfiberväv på båda sidor. Fuskade lite med kolfiberfolieplast men snyggt blev det. Det rätta loggan pryder fronten.


Image Insert:

88.27 KB
Plattorna som avskiljer cansistrarna från övriga kroppen är klara. Blir också ett bra golv till tankinstallationen.

Nästa projekt blir att löda knuckleheadkrökar och passa in canistrar.

//Pär
Pär Axelsson
Futaba 18MZ

yak55sp

Kolfiber???

Tänk på radiostörning bara...
Kolfiber skärmar ju signalen..

//Ulf S YAK X 2

//Ulf S
KRILL YAK 55 M ZDZ 180 RV
KRILL xxxxxxxxx
Futaba T18

Par A

Lugn..det är bara folieplast som ska imitera kolfiber.


//Pär
Pär Axelsson
Futaba 18MZ

Par A

Tråkigt regnväder här i de östra delarna av Småland så det var inspirerande att gå ner i källaren och bygga en stund.

Idag blev det en grovinpassning av canistrar och avgaskrökar för senare lödning i veckan.


Image Insert:

87.34 KB
Är grovt tillpassat för en första koll



Image Insert:

88.9 KB
Min tanke var att placera servot på utsidan av motorkonen.Det satt redan en bra stötstång till gasen i kolfiber som jag tänkte använda.

Den enda funderingen jag har är om servot kommer för nära avgaskröken och därmed problem med värmen. Det skiljer 3-4 cm från servodisk till böj.
Vad tror ni om detta eller ska man dra in servot inne i konen..?

//Pär
Pär Axelsson
Futaba 18MZ

Par A

Hej på er!

Bygget ramlar på och blir lite bilder när allt är klart.

Har en liten fundering kring powerbox och mottagare. Allt av märke idag är bra saker och tänkte följande nya Powerbox från Emcotec med Futaba S-busmottagare, två st.
http://shop.rc-electronic.com/e-vendo.php?shop=k_emcotec_e&SessionId=&a=article&ProdNr=A12100&t=6&c=3059&p=3059

Har ni några synpunkter ni som är mer insatta i ämnet än mig?

//Pär
Pär Axelsson
Futaba 18MZ

Par A

Hej igen
Det var ett tag sedan jag skrev men mitt byggande har inte avstannat för det, snarare tvärtom. Hade satt upp ett mål att vara klar för motorstart innan jul. Idag var det dags och till min hjälp har jag som vanligt den alltid så hjälpsamme och allas vår Paul Madej[:D]
Det som återstår är smärre finlir, sätta upp kablar ordentligt m.m
Mitt mål är att provflyga den innan nyår.. förlåt påsk. Det ska inte ta lika lång tid som den förre 40% maskinen[8D]
En lite reflektion så här var att motorn DA 170 gick mycket vibrationsfritt. Något som tom Paul kan intyga.

På med skoteroverallen och allt är varmt och skönt.

Det fick bli en halv tank.Behöver nålas in på lågen. Draget på fullt skaft lär räcka till denna lättviktsmaskin.


Image Insert:

81.86 KB
Blev bra med tankinstallation och golv som avskiljer canistrar från radioutrymme


Image Insert:

81.2 KB
Radioplattan vilar på 4 st M4 gummikuddar och Powerboxen är i sig också avvibrerad. Ska dra sladdar mer permanent och hänga upp dom. Lite småfix under julledigheten. Blev en Magic 5 med en mottagare. Mest för att jag kört det på de andra maskinerna och aldrig haft några problem.


Image Insert:

82.98 KB
Visst kan en Yak vara en skönhet bakifrån med hjulkåpor[:D]

En bild jag aldrig trodde skulle bli sann... Paul håller i mitt nästa projekt.En fullblods el F3A.Men den passar nog inte att skriva om i detta forum...[;)]

God Jul på er och bygg sakta...

//Pär
Pär Axelsson
Futaba 18MZ

Paul

Nåja.....[;)] Det var Pärs tjat och löfte om kaffe med lussebulle och mjuka pepparkakor, som gjorde att jag ställde upp[:0][:0]......att hålla hans nya plast \"delfin\"[^], det är ju nästan jul....[;)][:o)]
Kul däremot att \"min\" gamla maskin är färdig, bra jobbat Pär[:)], om du inte hade köpt den hade den med största sannolikhet legat kvar i sin kartong.


--------------------------------
Mvh Paul Madej
MULTIPLEX
HITEC, ZDZ, DLE
HANGAR 9
---------------------------
Med vänlig hälsning, Paul M

HANGAR 9                      ZDZ                   MULTIPLEX                      HiTEC

Rikard Levenstam

Hej Pär,

Ser ju trevligt ut !  Hur har du satt fast skiljeväggen för dämparna?

/Rikard



Papmehl

Grymt snygg kärra [:D] såg att du hade ringt. Hör av dig igen. Ser också att du hade gjort en identisk installation av tank och kanister tunnel som jag. Bra jobbat![8D]

// Mattias Papmehl-Dufay
-----------------------------------------
Hitec - Krill - Aircraft - Desert Aircraft - 3W - ExtremeFlight -  Mejzlik
www.autopartner.se
// Mattias Papmehl-Dufay
-----------------------------------------
Hitec - ExtremeFlight - Muller - DLE Engines
Team Pilot Autopartner RC

Par A

Hej

Väldigt enkelt beskrivet så sitter plattan skruvad fast med 6 st M3 bult.Limmade en fals av plywood under den befintliga förstärkningen som finns på Yaken längs hela kroppssidan. Den vilar det hela på.

Kan ta ut hela golvet bakåt, med tanken ditmonterad för ev. snabb service.
Plattan som stoppar bakåt är ditlimmad i den undre delen av kroppen.
En lätt konstruktion i gammal hederlig balsa/tunn plywood som är förstärkt på båda sidor med epoxi samt väv. Man tar vad man har som Kajsa Kavat sa....



Image Insert:

79.86 KB
Tankplattan i ett tidigt stadium av bygget.

Undrar vad vi ska ha för pilot i som lyser upp denna skönhet..
Något ryskt kanske...[;)]

//Pär
Pär Axelsson
Futaba 18MZ

Par A

quote:
Grymt snygg kärra såg att du hade ringt. Hör av dig igen. Ser också att du hade gjort en identisk installation av tank och kanister tunnel som jag. Bra jobbat!

// Mattias Papmehl-Dufay


När vi ändå hade den ute så var det en tyngdpunktsfråga jag hade till dig..
När man lyfter den vid vingspetsarna så undrar jag var din väger jämnt?

Finns ju bra streck i dekoren att referera till därav samtalet.

Jag kan slå en pling i mon.

//Pär
Pär Axelsson
Futaba 18MZ