Flight recorder

Started by Niilo, 2013-04-08, 07:37:24

Previous topic - Next topic

Niilo

Efter att provflugit min Pilot Extra med Popwerbox Competition SRS och dubbla Futaba S-bus mottagare fick jag följande registreringar på FR: Lost frames ca 1300, Holds 1 och 0 Failsafe per mottagare. Är detta normalt eller har jag möjligen sändarproblem? Min förra Extra gick i backen pga outrett radiofel! Sändare är en Futaba T8FG super. Vågar inte flyga förren jag fått detta utrett![:(!]
 

Aerobat

Hej

Jag kör Competition SRS + 4st Spektrum DSM2 mottagare i mina maskiner.
Kollar i princip alltid Flight Recordern.
Jag har ca 50-400 Lost Frames/mottagare och flygning. Detta är normalt (iaf för min konfiguration & flygning). Det är svårt att få bra mottagning i alla lägen. Man kan prova att flytta mottagare systematiskt för att förbättra.
Holds ska du däremot inte ha, då har du tappat kontakten kort (eller långt), märkte du något? Tänk på att alltid FR kolla direkt efter landning innan du slagit av vare sig sändare eller mottagare för säkerhets skull.

Försök kolla vad andra som kör Futaba har för värden.

Mvh Ulf
Mvh Ulf

Niilo

Jag kollade inte FR förren i efterhand när jag kom hem. Kanske det påverkar resultaten? Jag testar vidare!
 

Aerobat

Nej, det ska det inte göra, men värdena aggregeras så det bästa är att kolla direkt efter flygning  och sedan nollställa.
Mvh Ulf

Aeroparts

Förmodar att du gjort räckviddsprov utan motor och med innan du flög, för då borde du väl fått en uppfattning om eventuella felaktigheter och värden som verkar onormala, speciellt om du haft outredda radiofel.
Har man flightrecorder så kan man ju köra och titta innan man flyger så har du inte gjort detta så gör det. Det är ju en av fördelarna med just recorders. Att den gått i HOLD verkar ju inte lovande för då har ju båda mottagarna slagits ut.
Hoppas det ordnar sig.
/Lennart


Niilo

Ja, jag har gjort alla test och räckviddsprov. Skall ut i eftermiddag och köra igenom rubbet igen. Allting är nytt efter haveriet utom sändaren!
Jag är mycket tacksam för era synpunkter![:)]
 

Aeroparts

Vad hade du för värden när du provade?
/Lennart

Aerobat

quote:
Originally posted by Niilo

Jag kollade inte FR förren i efterhand när jag kom hem. Kanske det påverkar resultaten? Jag testar vidare!



Märkte du något problem när du flög? Flög du mer en 1 flygning?
I så fall är det nog inte uppseendeväckande siffror.
Hold får du om du slår på TX och RX i fel ordning. Lätt hänt om man håller på att greja lite. Därför bra att alltid kolla efter flygning.

//Ulf
Mvh Ulf

Niilo

Ja, nu har jag testat riktigt noggrant, på backen!! Jag fick ,enligt vad jag förstår, helt rimliga värden. Med motor och avstånd 100-150m LF 7  och 22, 0 på Hold. Utan motor med avstånd 200-225m LF 36 och 42, 0 på Hold och slutligen med motor och 200-225m LF 150 och 210, o på Hold. Sista testet gick jag i en ganska stor sektor med sändaren i alla möjliga (och några nästan omöjliga) riktningar.
Jodå, jag vet att jag strulat med tillslagsordningen inför flygningen
där jag fick höga värden och även Hold reg.
Under flygningen märkte jag ingenting.
Tack för all hjälp![:)]

Niilo
 

paroos

Holds betyder inte att mottagaren(na) slagits ut.
EN hold registreras när ett förutbestämt förväntat antal paket (frames) inte har registrerats. En hold indikerar alltså ett större antal missade paket under ett tidsintervall.
Har man holds ofta är det en indikation på att mottagarna inte sitter optimal placerade alt. lätt hamnar i \"skugga\" bakom ex motorn, kolfiber eller annat skärmande.
Då får man helt enkelt fundera och flytta dem och testa igen.

Räckviddsprov är svårt att göra ensam.
Bäst är att ha en medhjälpare. Börja med torr test utan motor.
Stå på angivet anstånd för räkviddsprov, varierar mellan tillverkare. Oftast finns möjlighet att hålla inne en knapp/spak el liknande för att dra ner ut effekten och simulera längre avstånd.
Nånstans \"30 steg\" brukar de flesta ha som rek. med denna funktion.
Låt medhjälparen vrida modellen i 45 eller 90 graders steg stående på hjulen. För varje flytt, rör roder och låt medhjälparen kolla så att de rör sig utan störning. Ställ sedan modellen på näsan och gör om övningen genom att rotera den.
Upprepa övning 1 med motorn på. (övning 2 kan bli lite jobbig)
Om man efter detta har lite frame loss är det ok, men det skall inte vara många och det skall absolut inte ha reggats några holds.
Isåfall, flytta mottagare och upprepa testen.
Är det ok är det bara att tuta o köra![8D]

//Patrick

IMAC-Sverige

------------------------------------------------
Team Autopartner RC
[Hitec-ExtremeFlight-Pilot RC-Biela-Powerbox-Secraft-DA]
//www.autopartner.se
//Patrick

IMAC-Sverige

------------------------------------------------
Team Autopartner RC
[Hitec-ExtremeFlight-Pilot RC-Biela-Powerbox-Secraft-DA]
//www.autopartner.se

Rikard Levenstam

Grattis Nilo till lyckad premiär flygning !!  Hoppas du gillar maskinen och att vi får se den på bild eller i Helsngborg ?
Var placerade du tyngdpunkten och hur kändes det?

Siktar själv på att premiära min extra på Fredag...
Mvh
Rkard



Aeroparts

Ok de har inte \"slagits ut\" men de har inte under 25ms haft vettiga signaler eller detekterat en failsafe condition.
Om jag läst manualen rätt för det är samma för MPX.
/LOL

Aerobat

Bra att du fick ordning på det.
Och kom igen nu med lite bilder![:p]

-----

OK, Slagits ut var kanske fel formulering. Jag kan inte hur det funkar för Futaba, men Spektrum mäter så här har jag för mig:
- Antenna Fades, när en antenn förlorar en \"bit\" information
- Frame Loss, när samtliga antenner \"fadar\" på alla mottagare samtidigt
- Hold, 45 kontinuerliga Frame Loss. Detta tar ungefär 1 sekund så det lär man märka. Under den tiden har man inte kontakt med flygplanet.
Mvh Ulf

Aeroparts

Det var väl jag som valde ett slarvigt utryck som \"slagits ut\" men det var fritt tänkt från manualen.
Men det verkar ju som det fungerar nu, och det var ju det viktigaste.
Fast powerbox manualerna är ju inte de mest solklara dokumenten, jag håller på att försöka få vissa svar på funktion vad gäller MPX och Competition SRS som inte manualen behandlar och absolut inte MPX manualerna heller nämner.
Kan dessa produkter komma från samma land...[;)]
/Lennart

Niilo

Patricks förslag om att följa manualens rekommendationer hur räckviddsprov bör utföras är mycket sunt!
Är det månntro bara jag som kör med den dumma principen \"När inget annat hjälper - läs manualen!\"[:D]

Niilo