Tranås träning

Started by Guzzten, 2013-04-14, 17:13:24

Previous topic - Next topic

Guzzten

Nu ha äntligen snön försvunnit på allvar här i Tranås. Träningen kan alltså börja. Har flugit ca 1 timme inflygning och lite trim. Nu börjar jag knäna justera ordentligt.
Och eftersom jag sitter med mobilen kan jag inte lägga in bilder.

Imorgon, måndag, är jag ledig från jobbet och tar med min egen nitiske domare, Mona, och hårdtränar!
Ska se till att det blir lite bilder.

// Anders
http://www.facebook.com/AndersHellsensImacTavlande
/Futaba FX-30, PowerHD, JC-Engines, Pilot-rc, Xoar
// Anders
http://www.facebook.com/AndersHellsensImacTavlande
/Futaba FX-30, PowerHD, JC-Engines, Pilot-rc, Xoar

Rikard Levenstam

Lysande Anders !  Grattis till privat domare, bra sammarbete där !

Läs Peter Goldsmith trimguide och du kan förstå bättre vad maskinen behöver för justering ( Om du inte redan läst den...) . Själv blir jag överraskad fortfarande att jag kan förbättra prestanda även efter 160 flygningar och mängder av modell backuper i sändaren.

/R



Guzzten

Justeringsguider är alltid bra!
Köpte en gubbe av Håkan på AirCpro och monterade in i veckan. Detta på order från min domare. Inga onödiga poängavdrag.

Han heter Pjotor, och är, enligt en flygkompis till mig \"vitrysk kass författare med självmordstendenser\". Jag vet inte riktigt vad han menar med det [:D].

En bild från träningen i dag blev det.


Fick som sagt 4 flygningar. Hade oturen att soppaslangen låg för nära vänster grenrör och smälte. Teknisk walkover resten av dagen. Men i morgon är jag ledig hela dagen och ska flyga från kl 10 hade jag tänkt.[:p]
Jag är MYCKET nöjd med maskinen. Och jag vet att den kan bli bättre! Motorn får jag att gå bättre och bättre för var start den gör. Dels börjar den nog \"lossna lite\" och gå sig tät i ringar och sånt. Sedan hittar jag nog mer och mer rätt med nålarna.

Radion är en annan sak jag måste lovorda. Tack Jörgen för att du sålde den till mig. Nu har jag utrustning jag kan lita på ordentligt, flyga avslappnat och med ordentlig teknik. Jag behöver inte oroa mig över att sakerna \"lägger av\" bara. Köpte en 14kanals mottagare av min kompis Blom här i klubben.
Fler bilder och rapporter kommer vad det lider. Svårt dock att ta bra bilder och vara ensam på fältet...

// Anders
http://www.facebook.com/AndersHellsensImacTavlande
/Futaba FX-30, PowerHD, JC-Engines, Pilot-rc, Xoar
// Anders
http://www.facebook.com/AndersHellsensImacTavlande
/Futaba FX-30, PowerHD, JC-Engines, Pilot-rc, Xoar

Mikael_Ingemarson

Hej Anders

Det är en skön känsla när man litar helt på sina grejer.
Man kan flyga avslappnat och koncentrera sig på att styra.

//Mikael Ingemarson

FlyGas RC ZDZ Sverige
MTW dämpare

Guzzten

Måndagförmiddan blåste bokstavligen bort. 15 sekund i byarna är ingen höjdare. Jag passade på att rensa lite skräp i hobbyrummet och trädgården, köra det till tippen och flytta på husvagnen, så frugans blommor får lite sol.
på eftermiddagen mojnade vinden till betydligt bättre och det blev 3 flygningar i nedåtgående kvällsol.
Motorn går bättre och bättre och nu märker jag verkligen att en 26x10 är för liten.
Modellen är fortfarande störtskön att flyga!

// Anders
http://www.facebook.com/AndersHellsensImacTavlande
/Futaba FX-30, PowerHD, JC-Engines, Pilot-rc, Xoar
// Anders
http://www.facebook.com/AndersHellsensImacTavlande
/Futaba FX-30, PowerHD, JC-Engines, Pilot-rc, Xoar

Guzzten

Jag hade ju lokaltidningen med på fältet under premiärflygningen. Det resulterade i en helsida i Tranås-Posten. Lite faktafel på några ställen, men sånt får man räkna med innan man kört in reportrarna på vad man håller på med!


Nu är man snart världskändis i dom hushåll som läser Tranås-Posten! Man får faktiskt höra lite glada tillrop i taxin (färstjänst, Ford Transit) av folk som känner igen mig. Det är kul!

// Anders
http://www.facebook.com/AndersHellsensImacTavlande
/Futaba FX-30, PowerHD, JC-Engines, Pilot-rc, Xoar
// Anders
http://www.facebook.com/AndersHellsensImacTavlande
/Futaba FX-30, PowerHD, JC-Engines, Pilot-rc, Xoar

Guzzten

6 flygningar hittils, blir nog 8 innan dagen är slut. Motorn går bättre och bättre. Vinden har legat lite på tvärs i dag, så jag har fått träna mycket sidoroderkompensering. Inte lätt.

Försökte få fart på min lilla maskin idag med, men den bara spottar och hostar, så jag tror det blir till att byta pacemaker (tändmodul) på den.

Jag hoppas på att morgondagen bjuder på lika fint vänder, så man får mer flygningar i kroppen!

// Anders
http://www.facebook.com/AndersHellsensImacTavlande
/Futaba FX-30, PowerHD, JC-Engines, Pilot-rc, Xoar
// Anders
http://www.facebook.com/AndersHellsensImacTavlande
/Futaba FX-30, PowerHD, JC-Engines, Pilot-rc, Xoar

Guzzten

5 flygningar men mest skruva har det blivit idag. Jag har riktat motorn något mer höger, men kommer troligen få lägga in en sidrodermix med gasen för att få den att gå riktigt rakt. fick även göra min första deadstick, efter att bränsleslangen smält av mot ena manifoldern. Lite orutinerat att inte förutse det.
Jag har även skruvat på nålarna. Jag tror det blir bättre. Lite bättre trottelrespons har jag fått i alla fall.
Jag har nu 6 timmar effektiv flygtid.



// Anders
http://www.facebook.com/AndersHellsensImacTavlande
/Futaba FX-30, PowerHD, JC-Engines, Pilot-rc, Xoar
// Anders
http://www.facebook.com/AndersHellsensImacTavlande
/Futaba FX-30, PowerHD, JC-Engines, Pilot-rc, Xoar

Guzzten

12 sekund medelvind och 22 i byarna, moln med lite solglipor. Så såg det ut på fältet i dag. Påminde lite om Göteborg faktiskt [:)].
Målet i dag var igentligen bara att kolla om den lilla DLE30 går som den ska, efter om och till byggnad. Och det gjorde den!
2 flygningar á 10 minuter \"bus\". Känns skönt att kunna flyga den maskinen utan tanke på att den måste hålla. Att flyga i den vinden var faktiskt ganska kul och lärorikt. Jag kommer aldrig bli nån freestylepilot, men nån flattspin, knifeedgespin och kontrollerad lomchevackliknande manöver kan man nog åstadkomma.

Jag var för övrigt helt ensam på fältet.....

// Anders
http://www.facebook.com/AndersHellsensImacTavlande
/Futaba FX-30, PowerHD, JC-Engines, Pilot-rc, Xoar
// Anders
http://www.facebook.com/AndersHellsensImacTavlande
/Futaba FX-30, PowerHD, JC-Engines, Pilot-rc, Xoar

Guzzten

Jaha, då har man tränat färdigt för i dag då. På fältet blev det 10 flygningar á 3 sekvenser i olika vindriktningar och styrka. Hemma sedan har det, återigen, tränats på att skruva av och på motorkåpor [:)]. Jag har gjort om gasspjälsarmen lite, så det garanterat blir fullgas. dessutom har jag ställt tillbaka nålarna i \"fabriksläge\", för jag upptäckte idag att den \"flödade\" soppa på tomgång. Jag har gjort misstaget att skruva på fel nål, vilket resulterat i att motorn förvisso gått, men inte så bra som jag vill. Då har jag skruvat mer, och tydligen fel... Ska tänka på det i morgon, så blir det nog kalas!

Nu laddas batterier och sista kollen innan jag ska sova.

// Anders
http://www.facebook.com/AndersHellsensImacTavlande
/Futaba FX-30, PowerHD, JC-Engines, Pilot-rc, Xoar
// Anders
http://www.facebook.com/AndersHellsensImacTavlande
/Futaba FX-30, PowerHD, JC-Engines, Pilot-rc, Xoar

Guzzten

8 sekvenser nu på förmiddan i stark vind, 45 grader \"fel\". Min egna domare säger att det ser ganska bra ut. Hon kan i alla fall se att det ska vara rätt manöver....
Nu ska jag flyga lite till!

// Anders
http://www.facebook.com/AndersHellsensImacTavlande
/Futaba FX-30, PowerHD, JC-Engines, Pilot-rc, Xoar
// Anders
http://www.facebook.com/AndersHellsensImacTavlande
/Futaba FX-30, PowerHD, JC-Engines, Pilot-rc, Xoar

Guzzten

En lite uppdatering i efterhand. I fredags var jag ute och fick till 36 sekvenser! Mängdträning is da skiiit! Det känns så bra närman kan flyga, tanka, flyga, tanka, flyg... och allt bara funkar! Motorn har nu gått ca 10 timmar och jag inser nu att en 26x10 är på tok för liten! Visst, det drar \"bra\", låter kul och flyger, men skulle kunna dra än bättre, låta mindre och fortfarande flyga lika bra med en anna snurra.
Enligt min egen domare och fru, så är mina snapar i loopen inte bra. Jag har hårdtränat, och flygit bara loopar med snapar i 20 minuter. Har ingen aning om hur många det blev, men timingen i spakarna blev i alla fall mycket bättre! Nu kommer flygplanet ut åt samma håll som det flög in i snapen i alla fall!
Att ha närmare 10 timmar flygtid nu känns bra. Jag är ju en sådan person som behöver stå och nöta för att få det att bli bra. Det ger ju andra effekter också, som att man hittar \"fel\" på kärran som uppkommer med tiden. Lite skrammel i huven, spruckna hjulkåpor, vibrationer i motorkåpan och andra små egenheter som \"ständigt\" måste ses över.
Mina hjul, Pilot orginal med alufälg, är i mitt tycke snygga. Tyvärr glappar och skramlar dom upp på axeln, så man tror det bor en skallerorm i hjulkåpan. Lösningen blev att åka till den lokala mekaniska verkstaden och be dom svrava in ett par kullager. Det blev kanonbra! Problemet nu är att maskinen inte stannar på banan längre [:)]. Jag fick lov att fixa luftbromsar, alltså 60#164; höjdroder, på en dualrateknapp, så löste sig det med.
Jag ska förhoppningsvis ut och flyga lite idag också, om jobbet tillåter, tidsmässigt. Blir inte så mycket mer nu innan jag åker till Helsingborg. Nån timme flygtid kanske.
Att modellflyg kunde kännas så roligt \"igen\" bara med att köpa ett nytt plan hade jag ingen aning om! Och tur är väl det, då hade man kanske köpt fler.....

// Anders
http://www.facebook.com/AndersHellsensImacTavlande
/Futaba FX-30, PowerHD, JC-Engines, Pilot-rc, Xoar
// Anders
http://www.facebook.com/AndersHellsensImacTavlande
/Futaba FX-30, PowerHD, JC-Engines, Pilot-rc, Xoar

Guzzten

\"Sista\" träningen inför Helsingborg....
Har ett problem som jag tampats med, igentligen enda sedan första flygningen: när jag stiger 45#164; rättvänt (tex i en halv cuban) så drar maskinen lite irriterande vänster. Bara så där lite att man måste korrigera. Jag har riktat om motorn lite till vänster. Nu till mitt stora problem: när man vänder maskinen inverterat, på mitten av uppgången, så drar den också vänster! Från mig sett alltså. Varför gör den så? Riktar jag motorn mer höger förvärrar jag det, tar jag bort blir det... också värre, fast åt andra hållet...

Vad ska jag göra??[?][?][?]

// Anders
http://www.facebook.com/AndersHellsensImacTavlande
/Futaba FX-30, PowerHD, JC-Engines, Pilot-rc, Xoar
// Anders
http://www.facebook.com/AndersHellsensImacTavlande
/Futaba FX-30, PowerHD, JC-Engines, Pilot-rc, Xoar

joenella

Dine højderors udslag er IKKE helt ens!
 

Guzzten

Kan vara så. Jag får kontrollmäta lite hemma i lugn och ro...

// Anders
http://www.facebook.com/AndersHellsensImacTavlande
/Futaba FX-30, PowerHD, JC-Engines, Pilot-rc, Xoar
// Anders
http://www.facebook.com/AndersHellsensImacTavlande
/Futaba FX-30, PowerHD, JC-Engines, Pilot-rc, Xoar